Dravec na kolech
Psal se rok 1981 a Automobilová federace FIA se rozhodla poněkud pozměnit tvář vytrvalostních závodů a založila novou skupinu C. Značka Porsche, která už v té době měla ve světě rychlých kol značné renomé v podobě vozů 936, pochopitelně nemohla zůstat stranou. Ve firemní automobilce v Zuffenhausenu se začal připravovat nový typ. Byl dokončený 27. března 1982 a do péče si jej poté vzal zkušený testovací pilot a příležitostný závodník Jürgen Barth.
Zajímavostí určitě je, že původní šestiválcový motor byl určen pro kategorii amerických aut CART, ale jak se ukázalo, zruční lidé od Porsche si dokázali poradit i s úpravami pro "placku". Tak se říkalo uzavřeným vozům kategorie C. Přeplňovaný šestiválcový motor s dvěma turbodmychadly KKK (Kühnle, Kopp und Kausch) poháněl vůz s kevlarovou karosérií s hliníkovým monokokem, což bylo v dějinách Porsche něco nevídaného.
První vyhrání…
Porsche 956 překvapivě první závod, šestihodinovku na Silverstone, nevyhrálo. Dvojici Derek Bell a Jacky Ickx za volantem dokázaly přespurtovat konkurenční vozy Lancie. Ovšem v Le Mans už nový model ukázal svůj potenciál: piloti s logem značky sídlící v Zuffenhausenu obsadili prvních pět míst v cíli a nová "devětsetšestapadesátka" nepustila na stupně vítězů nikoho jiného.
Není třeba podotýkat, že se Porsche 956 stalo pro soupeře něčím jako černou můrou. Ve všech sedmi podnicích roku 1983 byl vždy u vítězné posádky uveden právě tento vůz a devět míst v první desítce konečné klasifikace připadlo rovněž značce Porsche. Protože byla úspěšným obchodním artiklem, stačilo vytáhnout z kapsy 650 000 tehdejších německých marek a mohli jste disponovat kvalitním vozem.
Pro modeláře za méně
Porsche 956 je dodnes k vidění při různých akcích závodních veteránů, ale milovníci papírových vystřihovánek mohou mít svého vlastního „poršáka“ doma za podstatně výhodnější cenu. A dokonce v různých zbarveních. Hned čtyři varianty nabízí vydavatel modelů Mass-models. Vybrat si můžete buď tovární vůz Porsche oděného do reklamního roucha značky Rothmans nebo další provedení v barvách německých stájí Kremer, New Man Jöst Racing či Richard Lloyd. Vystřihovánka obsahuje čtyři listy s díly, na pátém jsou uvedeny střihy a šablony. Autorem vystřihovánky je Ján Priškin a kterýkoli (nebo i více modelů) si lze už nyní objednávat na dostupných modelářských fórech, například zde.
Papírová ercheologie: Rozhovor s Josefem Kropáčkem
Vláček našich babiček
Chystaná knížka Papírová archeologie 2 o historii modelů a vystřihovánek nejen v ABC připravila milý bonus. Najdete v něm historické nádraží a lokomotivu se služebním vozem a třemi vagónky pro pasažéry. Vše v měřítku 1:160, tedy v modelářské velikosti N. Nejde o přesné ztvárnění existující stanice, což ostatně napovídá vymyšlený název Ríšov. Zato lokomotiva je autentická, jedná se o typ 310.072, který si mezi železničáři a příznivci okřídlených kol vydobyl název "kafemlejnek". Model je rozkreslen na čtyřech stranách.
Příští týden na modelářské akci
Druhé pokračování Papírové archeologie se se premiérově objeví už příští týden na modelářské akci v Kyjově a najdete v ní ještě jedno překvapení. Uvnitř je dalších 16 kartiček Archeologického atlasu, které připomínají rozsáhlý Přírodovědný a Technický atlas ABC. Jeho historie je detailně zpracovaná v knize a zabírá celou jednu kapitolu. Jako další bonus je přiložena i stylová krabička na kartičky Archeologického atlasu. Víceméně jde o splátku letitého dluhu, protože v ABC postupně vyšlo pět krabiček na přírodovědné atlasy, ale na technický ani jeden. To se nyní díky autoru vystřihovánek Ladislavu Badalcovi, který zmíněný "boxík" připravil, konečně mění. Další informace o vydání knihy Papírová archeologie 2 najdete tady nebo tady.