V osmdesátých letech byla trasa Rallye Paříž-Dakar vedená mezi francouzskou a senegalskou metropolí. Na závodě nechyběli Češi. Roku 1985 se vůz tradičního výrobce nákladních vozů LIAZ umístil na třináctém místě a po účasti pošilhávala i Tatra. Kopřivnickým inženýrům bylo jasné, že jde o jednu z nejlepších mezinárodních propagací jejich vozů. Nejprve ale museli vychytat mouchy na novém typu 815, který jim vznikal pod rukama.
Šestikolka...
Roku 1986 vyrazily na dlouhou pouť do Francie a pak až do Senegalu dva vozy Tatra 815 VE 6x6.1 s nosnou páteřovou rourou a pomocným rámem, nezávisle zavěšenými koly na kyvadlových nápravách, přičemž všechna jsou poháněna s možností vypnout náhon přední nápravy. Pérování zajišťovaly vpředu torzní tyče, vzadu pak podélná listová pera. Motor byl vzduchem chlazený přeplňovaný dvanáctiválec OHV o objemu 19 000 cm2 se zdvojeným turbodmychadlem KKK – výkon představoval 400 koňských sil (295 kW) při 2 000 ot/min. Vozidlo bylo osazeno desetistupňovou převodovkou typu 10 TS 125 s posilovačem a přídavnou dvoustupňovou převodovkou. Tenhle šestikolový „drobeček“, vážící 11 tun, dokázal vyvinout rychlost až 150 km/h.
...a šlapadla
Při přípravě si Tatrováci lámali hlavu s problémy v písečných dunách, kde mnoho posádek ztrácelo plno času při vyprošťování vozidel. V hlavě technika ing. Bohumila Fialy se zrodil jednoduchý nápad – lyžina z profilového hliníkového plechu na dvou kulových pouzdrech s ramenem uchyceným čepem k maticím zadních kol. Při zařazení uzávěrek diferenciálu a nejnižší rychlosti se plechy otáčejí s koly a auto tak vlastně „kráčí“ vpřed nebo vzad. Proto se tomuto nápadu začalo záhy říkat „šlapadla“.
Tatrovky! Přečtěte si také:
Příslib do dalších let
První účast v rallye nedopadla pro posádky Tatry dobře po výsledkové stránce. Doplatily na rozsáhlou bažinu u vesnice Djago, kde skončily naděje deseti kamiónů, většinou figurujících v horní části klasifikace. Když se soupeři navzájem z nevábné tekuté pasti vytahali a zamířili do místa startu další etapy, zjistili, že o pouhou půlhodinu přijeli pozdě. V souladu s pravidly byly všechny posádky diskvalifikovány. Po prvních informacích se na Tatrováky snesla vlna kritiky, že místo závodění tahali ostatní vozy z bláta, ale pozdější dokumentární záběry jasně dokázaly, že bez pomoci by se nikdo nikam nedostal. Nebýt téhle bažiny, mohla Tatra vyhrát při své premiérové účasti slavný Paříž-Dakar, takhle musela ještě dva roky počkat.
Šestikolka v ABC
Netrvalo to vlastně příliš dlouho – fanoušci zmíněné Rallye Paříž-Dakar v té době bedlivě sledovali IX. ročník, ve kterém posádka Loprais-Stachura-Krpec získala stříbrnou příčku za vítězným Janem De Rooyem na speciálu DAF Turbotwin II (ovšem v tomto případě šlo o typ Tatra 815 VD 10.280 4x4) a v ABC se objevil typ, se kterým absolvovala posádka Zdeněk Kahánek, Miroslav Gumulec a ing. Josef Kalina VIII. ročník slavné rallye.
Tomu odpovídá i startovní číslo 635, ačkoliv na modelu chybí jmenovky. Vzhledem k velkému rozsahu vystřihovánky, díly včetně střihů zabraly 4,5 strany, museli příznivci kamiónu a Tatry vyčkat další dva týdny, než měli kompletní model. První část tedy dostali v čísle 9 (15. ledna 1987) a zbytek na ně čekal v „desítce“ (30. 1. 1987) v ročníku s pořadovým číslem 31.
Úspěšný model
Ti, kteří neměli to štěstí a zmíněná ABC nesehnali, museli čekat téměř dva roky, přesněji do 10. února 1989, kdy byla Tatrovka znovu otištěna v sešitu Déčka ABC č. 7 (společně s expediční Tatrou 815 GTC a LIAZem 111.154 Dakar 88). A do třetice byla tato premiérová krasavice vydána ve Zlaté knize vystřihovánek architekta Richarda Vyškovského vydavatelství BB/Art (vydáno 2. května 2007).
Návrat domů
A jistě není bez zajímavosti, že onen vůz výrobního čísla TNT815P17FK030641 se po třiceti letech vrátil zpět do Kopřivnice k celkové renovaci – získán do sbírek byl v září loňského roku. Pokud tedy papírový model máte někde v šuplíku, můžete společně se zprávami o rekonstrukci skutečného závodního speciálu stavět i ten svůj papírový.