Psal se 21. ročník a ABC se vydalo na hory. Nikoli nějakou zvláštní reportáží, ale dalším úhledným modelem z dílny Václava Šorela a Františka Kobíka. Dvojice známá pod značkou ŠOK připravila model sněžného vozidla Lavina PZ 800. Do pracovní náplně toho víceúčelového vozidla patřilo zásobování obtížně dostupných oblastí (např. odlehlých horských chat) nebo míst odříznutých kalamitou. Využívalo se též pro úpravy sjezdovek a běžeckých stop, v neposlední řadě také jako pohotovostní vozidlo Horské služby, ale našli bychom ji i ve výbavě již neexistující Pohraniční stráže.
Motor z gazíka
Onen typ PZ800, předloha vystřihovánky, byl vyroben podnikem Beskydsport n. p. (v 90. letech 20. století Kovosport a. s. Trenčín). Poháněl ho čtyřválcový motor rumunské výroby ARO M207, kterým byly osazeny populární „gazíky“ ARO M461. Objem činil 2512 cm3 o výkonu 56,7 kW (77 koní), jeho maximální rychlost se pohybovala kolem 25 km/h, průměrná spotřeba se vyšplhala k nějakým 12 a 13 litrům na hodinu. Pohotovostní hmotnost dosahovala 2400 kg. Na korbu Laviny se dalo naložit až 700 kg a měla i přívěsné zařízení, na něž bylo možné naskládat 1500 kg. Lavina bez obtíží zvládala stoupavost až 35 %, byla osazována pásy o šíři 50 přes 80 až k 100 cm. Ovšem nebylo si ji možné jen tak koupit – do patřičných oblastí byla přidělována.
Ach! Ty pásy!
Rolba vyjela ke svým čtenářům 17. ledna 1977 v čísle 10 ročníku 21, v době prezentace této vzpomínky tedy oslavila čtyřicáté narozeniny. Šlo o vcelku snadný model v duchu ŠOKovské školy, snad jen pro méně trpělivé jedince mohlo být oříškem deset kol a jejich potažení pásy, jak tomu bývalo u všech modelů podobného ražení – zvláště u zmíněných autorů k tomu ještě přispívalo ne zrovna šťastné řešení vystřihovacích chlopní. LAVINA nikdy nebyla reprintována, možná i to je důvod, proč se na různých výstavách prakticky neobjevuje. Kdo by si chtěl prohlédnout její stavbu, může navštívit stránky Papírové archeologie.