V archivních ročnících časopisu ABC najdete množství zajímavých vystřihovánek, které nejsou papírovými modely v pravém slova smyslu, ale rozhodně se do této kategorie řadí. Jde o diorámata a prostorové obrázky, které měly v ábíčku bohatou tradici. A jedním z těch, kteří pod nimi byli podepisování nejčastěji, byl všestranný umělec pan Přemysl Kubela (1921-1999).
Začalo to po válce
S jeho kresbami se setkávali už pováleční čtenáři v časopise Vpřed, kde se zhostil seriálu Film minulosti a namaloval jednu z titulních stran. Ilustroval i různé knihy, ve kterých vynikl jeho smysl pro detail a pro někoho možná naivní, ale velice příjemný výtvarný styl. Možná i proto se stal později dvorním dodavatelem postaviček všeho druhu do časopisu ABC.
V archivu
První část vzpomínek na Přemysla Kubelu zahájíme v oblastí vystřihovánek. Jeho dcera, Milena Vochomůrková, laskavě poskytla k nahlédnutí několik originálních formátů, nad nimiž si plně uvědomíme Kubelovu preciznost a dovednost. Jedná se totiž o formáty A3, běžný to postup, který často tvůrci nejen vystřihovánek, ale i kreseb využívali.
Dotyk originálu
Jak dokládají dochované originály, autor musel v některých případech ještě na průhledný pauzovací papír (tzv. pauzák) dodělat orientační čísla nebo popisky. Při pohledu na původní Kubelovy předlohy se nemůžeme ubránit skutečnosti, že byly mnohem „barevnější“, sytější. Však si podle slov paní Vochomůrkové její tatínek často stěžoval a rozčiloval se nad možnostmi reprodukce v ABC, což byl letitý problém.
Lodě i ještěři
Kubela například připravil půvabnou sérii prostorových obrázků s lodní tématikou, která do jisté míry plnila i vzdělávací funkci, neboť jsme postupně poznávali různé druhy historických lodí. Další výtvory z této oblasti měly výroční charakter, například první jízda Božkova parního stroje, slavnostní položení základního kamene k Národnímu divadlu či první vzlet montgolfiéry. Dále pak prostorovými obrázky vracel čtenáře do historie a ukazoval jim dávná prostředí, ať to byla tiskárna, škola, fotografický ateliér či kovárna. Velmi oblíbenou byla jeho prehistorická série s pravěkými zvířaty – a to dávno před Spielbergovým Jurským parkem (toho ostatně velmi úspěšně předešel i Karel Zeman se svou Cestou do pravěku).
Stanice a tržiště
Mezi velice zdařilé patří asi nejrozsáhlejší model Stanice koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec, pro který Kubela vytvořil vedle svých obvyklých postaviček i věrnou repliku kolejového dostavníku. Není to záležitost vůbec malá. Dioráma má na šířku téměř 38 cm, takže už dokáže upoutat. Bylo to vlastně rovněž dioráma s názvem Městské tržiště v době přemyslovské, které Kubelovu éru v ABC započalo. Na tomto příkladě se dá ilustrovat pořekadlo „nikdy není pozdě“, protože když se tato záležitost na stránkách časopisu v čísle 6 (ročník 24), bylo Kubelovi již 58 let.
Figurky pro všechno
Dnešní čtenáře možná překvapí, kolik drobných modelových doplňků Kubela vytvořil. Jeho výtvory ocenili i příznivci tradičních staveb Skanzenu ABC a zejména Městské památkové rezervace – Kubelovy figurky malebně doplnily opuštěný ráz obou oblastí. Kubela rovněž připravil po dlouhé době pro ABC i prostorový betlém (vyšel před vánoci 1990), další figurky pak pro domácí autodráhu, sérii stavebních strojů, dokonce i velice zajímavé orientální postavy pro šachy, které však měly určitou nevýhodu ve značné členitosti a poněkud si na šachovnici překážely.
A co bude dál
Tím zdaleka rozsah Kubelovy práce nekončí, ale na jeho činnost na poli tradičních Obrazových škol, Atlasů ABC a monografií se podíváme příště. Pro ty, kteří si chtějí přečíst ze životopisu a tvorby Přemysla Kubely něco víc, nasměrujeme na stránky Papírové Archeologie, kde najdete i bohatou fotogalerii jeho výtvorů.