Příznivci železnice měli z čísla 19 pětadvacátého ročníku ABC určitě radost. V tradiční Obrazové škole si prohlédli zevrubně lokomotivní depo a vystřihovánka pro ně znamenala novou kapitolu – rozjela se malá série Muzeum lokomotiv. Úvod u návodu sliboval, že se postupně budeme seznamovat s historií parních lokomotiv a jako první k modelářům vyjel stroj 233.0, jenž v reálu slavil 110 let vzniku.
Utajený Plzeňák
Vystřihovánku, čítající 30 číslovaných dílů, nabídl redakci ABC pan Miloslav Haman. Vyučil se původně rytcem, ale jak už to bývá, osud ho zavál docela jinam. Věnoval se výtvarnictví, grafice a postupně se stal v Plzni odpovědným redaktorem v regionálních novinách. Ábíčku nabídl modely parních lokomotiv a Martin Pilný, mající na starosti vystřihovánky a přílohy, jeho práci přijal. Modely byly jednoduššího střihu, kola byla pouze naznačena, stejně jako interiér budky pro strojvedoucího. Čtenáři byli vyzváni, aby napsali, jak se jim nová série líbí. Ohlasy byly zřejmě kladné, protože zanedlouho Muzeum lokomotiv pokračovalo.
Přečtěte si také:
Od parních k elektrickým
Na druhou mašinku čekali čtenáři necelý rok. Tentokrát se na stránkách ABC objevila tendrovka 320.0. Následovala menší „kolegyně“ 400.1, poté krásná zelená „Škodovka“ 475.0 a postupem času se ke čtenářům dostala ještě „dýmivka“ 423.0. Haman se pustil i do mnohem starších lokomotiv a připravil vpravdě historickou parní VULCAN, která táhla první vlak z Vídně do Brna. Dal vzpomenout i na Divoký západ, ovšem jak po letech přiznal, jeho parní Chicago C&N – WR byla v podstatě fikcí s využitím obecného vzhledu Ocelových ořů, postrachem to Indiánů.
Elektriky
Protipólem parních strojů pak byly dvě elektrické lokomotivy Škoda 36 E a Škoda 85 EO – ATM. Ta druhá byla dokonce součástí všité přílohy, věnované lokomotivám se značkou Škoda, kterou pan Haman také ilustroval. Zdaleka ne všechny jeho vystřihovánky vydané v ABC byly opatřeny autorskými kódy, například první dvě parní krasavice ho vůbec neměly.
Kam se ztratil?
Parní Chicago a poslední „elektrika“ vyšly v ročníku 32, kdy Hamanova tvorba vrcholila. Pak se objevil zmíněný VULCAN (ročník 33) a tím se vystřihovánková kariéra dlouho pozapomenutého tvůrce nachýlila ke konci. Jak sám autor vzpomíná, jedním z důvodů byly neshody se Škodovkou, která požadovala zaplacení licenčních poplatků za použití předloh. Pan Haman však na vystřihovánky nezanevřel, zaměřil se dokonce i na jiné produkty, což dokazuje model Škody Popular. Spolupracoval též s hasiči, pro něž vytvořil fiktivní hasičskou stříkačku, která jakoby vypadla z oka známé Máně z filmu Jak dostat tatínka do polepšovny.
Mašinkami to neskončilo
S nástupem počítačů změnil i pan Haman tvůrčí přístup, což dokládá sbírka jeho nádherných mašinek, které mají místo zatím pouze v šuplíku. Jsou ovšem natolik půvabné, že by byl hřích je nevydat. Kdo ví, třeba se jich dočkáme dřív, než si umíme představit. A jednu maličkou záhadu objasníme docela nakonec – pod návody je autor podepsán jako Miloš Haman. Budoucí oslavenec (1. května se dožívá 77. narozenin) k tomu s úsměvem dodává, že na tuto variantu křestního jména také slyšel, navíc je kratší.