Pokud se budeme zajímat o francouzskou značku Peugeot, musíme zavítat až na začátek 19. století. Tehdy v rodině Peugeotů padlo rozhodnutí změnit obilný mlýn na malou ocelárnu. Ovšem typický lev, který zdobí čelní masku současných vozů, se do znaku dostal až v roce 1850, tedy přesně čtyřicet let od vzniku ocelárny. První výrobek, který byl určen k jízdě, nebyl žádný vůz, nýbrž jízdní kolo Le grand Bi:
První kroky na poli automobilovém svedly dohromady Armanda Peugeota, Gottlieba Daimlera a Léona Serpolleta (1889). Už po sedmi letech ale Peugeot kráčí vlastní cestou. Pustil se do spousty zlepšováků – ať šlo o umístění motoru či volantu. Drobnosti? Ano. Razantně ale zvyšovaly oblibu vozů.
Pozapomenutá epizoda
Ve většině historických ohlédnutí se nevěnuje příliš velká pozornost rokům 1905-1910. Na scéně se totiž objevuje značka Lion-Peugeot. S Armandem Peugeotem měla pouze příbuzenský vztah, protože ji založili jako nezávislý podnik bratranec Robert Peugeot a jeho dva bratři. Původně bylo dohodnuto, že Armandova Automobiles Peugeot bude produkovat auta, jak už je zřejmé podle názvu, a Robertův Peugeot se zaměří na výrobu produktů spojenou s jízdními koly.
Doporučujeme:
Ačkoliv mezi bratranci vládla jistá řevnivost, nakonec po roce Robert zaplatil Armandovi jistou částku a mohl pod názvem Lion-Peugeot také vyrábět automobily. Když v roce 1910 zemřel Robertův otec Eugene Peugeot, našli příbuzní společnou řeč a oba podniky se sloučily, ovšem vozy pod názvem Lion-Peugeot vyjížděly z továrny až do roku 1916.
Co tedy bylo v ABC?
Uvést jednoznačný typ není vůbec jednoduché – označení Peugeot 1907 je totiž silně zavádějící. Jenom v tomto roce produkovaly obě firmy Peugeot i Lion-Peugeot celkem sedm typů! Nejblíže papírovému modelu, i s ohledem na uvedený typ motoru (čtyřválec o objemu 3635 cm3) by měl být typ 92, jenže ten měl stahovací střechu v kočárovém provedení (podobnou měl třeba Mercedes Simplex). Takže bychom se spíše mohli klonit k typu 88, osazeným dvouválcem o objemu 1817 cm3. V tomto směru byl autor mírně řečeno nedůsledný.
Müllerův „žluťásek“
Když čtenáři otevřeli ABC číslo 9 ročníku 16, psal se 9. červen 1972 a uvnitř našli malého autoveterána s emblémem podniku Autobazar. V poznámce u vystřihovánky padla zmínka o čtyřválci, daleko horší byl chybný údaj, hovořící o „… solidních gumách na kolech“. Vůbec nešlo o pneumatiky, ale průkopnické tlumiče Truffaut, které cestujícím zpříjemnily jízdu po nerovných vozovkách.
Je evidentní, že Müller (podobně jako jeho předchůdci) sáhl po „angličáku“ firmy Matchbox Y-5 z roku 1969. Když vedle sebe postavíme kovový a papírový model, jde o podobu takřka detailní. Jako u jiných „müllerovánek“ – tak zní familiérní termín pro modely tohoto autora – i tady narážíme na značně volnou kresbu, ve které zdaleka ne všechno lícuje jak má. Třeba návaznost zadních dvířek na přední a celá koncepce střechy je na pokraji použití.
Dejte si pozor
V různých nabídkách je Peugeot 1907 k nalezení, takže kdo by se do něj chtěl po letech pustit a připomenout si letitý půvab vystřihovánek ABC, měl by být ve střehu. Například mezi 21 číslovanými díly, občas zpestřenými i variantou A, docela chybí „pětka“ – ostatně fyzických dílů napočítáme i s touto absencí 42. Takový díl 9 má vlastně osm položek, protože jde o všechna kola. Autor radí udělat osy ze špejlí, což by vypadalo značně humpolácky. Každopádně pokud se poperete s obvyklými nepřesnostmi a obrníte se umem a trpělivostí, odměnou vám bude pohledný veterán do vaší sbírky.