Papírová historie #24: ABC mělo své počítače – z papíru!

Papírová historie #24: ABC mělo své počítače – z papíru!
Sdílej
 
Tentokrát nepůjde o žádné složité modely, ačkoliv papírové computery jsme v ABC také měli. Zaměříme se na hry, ze kterých se ale mohlo vyvinout něco víc.

 

Ve vánočním čísle ABC ročníku s pořadovým číslem 10 (1965) našli čtenáři možnost si zahrát s kamarády na věštce – nebo vědce. Nabádala je k tomu příloha pojmenovaná Počítací automat KOPA. Systém byl velice jednoduchý, vystřižením a podlepením pěti tabulek s čísly mohl jejich majitel „uhádnout“ číslo, které si vybral jeho oponent. Byl to určitý prapředek výpočetní techniky, což ostatně symbolizoval i název KOuzelný PočítAč. První zrnko bylo zaseto a dalo se čekat, že z poupat vypučí další hříčky.

Papírový protihráč

Počítací automat KOPA •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Předpokládejme, že mnozí z vás zkusili onu známou logickou přetahovanou, kdy máte na stole určitý počet sirek, kamínků či podobného materiálu, a dva protihráči odebírají střídavě předem stanovený počet tak dlouho, až před jedním zbude poslední žeton – a on tím pádem prohraje. Nejčastěji se volil výchozí počet 15 a hráči mohli vzít jeden až tři kameny.

Československé státní dráhy zasahují

Papírový protihráč PAP 15 •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Čtenáři ABC si v čísle 12 patnáctého ročníku (únor 1971) mohli vystřihnout a složit jednoduchou skládanku nazvanou Papírový protihráč (PAP). Princip podobný zmíněné hře, jen majitel nemusel mít živého soupeře. Postupným zakrýváním bodů je odebíral a poté reagoval počítač. Pokud hrál čtenář absolutně přesně, vždy zvítězil. Dalo by se říci, že to nebylo nic těžkého, protože si stačilo zapamatovat postup a pokaždé jste vyhráli. Jenže rozpustilá dítka si určitě do deníčku nezapsala kombinaci a čas od času mohla prověřit svou paměť a schopnosti. Zmíněnou vystřihovánku podpořily svým logem Československé státní dráhy a nezůstalo jen při tom, v dalším čísle ještě věnovaly čtenářům povedený minikulečník. Ještě dodejme, že zpracování „protihráče“ bylo dílem technického všeuměla ABC Miroslava Koláře.

PAP podruhé

Návod na složení PAP 15 •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Ne nadarmo se říká, že dobré nápady nezapadají – a to byl případ Papírového protihráče. V novém, elegantnějším kabátku a po sedmi letech jej jako PAP 15 v říjnu 1977 uvedlo na svých stránkách ABC společně s atraktivní vystřihovánkou vozu F1 McLaren M23. Princip byl stejný, jenom provedení jiné: tentokrát se „zhasínaly žárovičky“ na displeji PAP 15. Měl to na svědomí jeden díl vystřihovánky a vzpomínám, že se někteří koumesové pokoušeli vytvořit ho jinak zbarvený, aby rozšířili možnosti a varianty tahů mezi hráčem a počítačem. Zda byli úspěšní či nikoli, to už si nedokážu vybavit, ale rozhodně je tato hračka vedla k tomu se zamyslet a hledat nové kombinace. Pokud tedy někde doma v archivu PAP 15 vylovíte, pak vězte, že jde o čtyřicetiletého pamětníka.

Nakonec perla – CGS

Papírový Computer Game System •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Byl to vlastně také vánoční dárek, protože Programový počítač a protihráč CGS dospěl ke čtenářům v 7. čísle pětadvacátého ročníku ABC. Na sklonku roku 1980 si tak mohli zájemci o programování vyzkoušet některé jednoduché hry seznámením s „příkazovým řádkem“. Onen Computer Game System totiž používal zavedené termíny jako GTO, IF, INT a podobně, které se objevovaly na programových kartách.

Videohry na papíře

Papírový Computer Game System •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Funkce CGS byla jednoduchá – do příslušného „slotu“ se zasunul pásek s předepsaným programem a čtenář plnil funkce. Protože se přitom hojně počítalo, měl k dispozici deset paměťových registrů, což byly do příslušných prořezů zasunuté pásky papíru. Posouváním karty se objevovaly nové příkazy a podle těchto instrukcí mohl hráč zjistit, jak by byl úspěšný jako pilot kosmického modulu, jezdec F1, ale nechyběly ani varianty na dřívější hry: NIM – hra se zápalkami (viz PAP 15) či Hádání neznámého čísla (KOPA)

Od papíru ke kompjůtru

Papírový protihráč PAP 15 •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Programových karet vyšlo v 25. ročníku celkem dvanáct v číslech 7, 13 a 19 (např. Gregoriánský kalendář, výpočet vkladu, Ohmův zákon či variace na známé „střihání“ Kámen, nůžky, papír). Je milou povinností doplnit, že o realizaci CSG se zasloužili ing. Jiří Rada, Miroslav Háša, redaktor Martin Pilný a výtvarného zpracování se ujal Jaroslav Velc. Že nešlo jen o zdánlivě bezelstné hraní s CGS dokazují konkrétní případy, kdy zájem o výpočetní techniku dovedl konkrétní jedince až ke studiu na VŠ a později se z nich stali zdatní programátoři.

Zenit z východu

Papírový minipočítač Zenit •  Robert Pavelka / PapirovaArcheologie.cz

Tolik tedy krátká procházka po letitých stránkách ABC a jeho papírových computerech. A protože svět vystřihovánek je rozsáhlý, dovolíme si i odbočku k našim východním sousedům a připomeneme minipočítač Zenit, o němž se více dočtete na tomto odkazu.

Přečtěte si také:
Pilot a modelář: Václav Šorel

Pilot a modelář: Václav Šorel

Papírová historie #21: Kolumbova karavela Pinta otevřela v ABC novou éru

Papírová historie #21: Kolumbova karavela Pinta otevřela v ABC novou éru

Papíroví archeologové: Ábíčko je láska na celý život

Papíroví archeologové: Ábíčko je láska na celý život

Vynálezce jedu: První smrtící kousnutí

Vynálezce jedu: První smrtící kousnutí

Klíčová slova:
Papírová historie