Pamětníci si určitě vzpomenou na klasickou československou autodráhu EuropaCup z podniku IGLA (později Ites) v Trhových Svinech. Sen mnoha kluků umocnilo ABC i zajímavou sérií papírových karosérií uzpůsobených k nasazení na podvozek. Rázem tak měl šikovný modelář autíčko, které mu mohli ti méně zdatní či šikovní závidět.
Atraktivní předloha
Vzorem pro karosérii se startovním číslem 22 se stalo Porsche 917/10, jehož vznik podmínilo omezení motorů v Mistrovství světa značek, v němž stuttgartská značka dominovala. Inženýr Ferdinand Piëch tedy rozhodl, že automobilka vyrobí nový šestnáctiválec, který bude v prestižní sérii CanAm konkurovat osmilitrovým agregátům, pohánějícím McLareny. Piëch ovšem záhy zjistil, že je snazší vytvořit přeplňovaný dvanáctiválec, jenže ten zase nebyl včas hotov.
První turbo
Porsche s označením 917/10 poslalo 11. června 1972 do boje dvě šasi a v kanadském Mosportu s ním Američan Mark Donohue zajel nejrychlejší čas. V závodě však skončil za největším rivalem, vozem McLaren. V roce 1972 se v seriálu CanAm a evropské Intersérii objevilo celkem osm vozů. Výkon kolem 1000 koní udělal z tohoto vozu záhy neporazitelnou střelu, takže Porsche si na své konto připsal nejen vítězství v seriálu CanAm zásluhou George Follmera (Penske Racing Team), ale díky finské hvězdě Leo Kinnunenovi jezdícím v barvách týmu Keimola Racing Team AAW také v Intersérii.
Mistrovský kus
Vůz v barvách Penskeho týmu jezdil v červenobílých barvách a s podporou cigaretové značky L&M. Přispívala i olejářská společnost Sunoco. Jak prohlašovali zástupci Porsche, nešlo v tomto případě o žádný kompromis, tento typ musel být vítězným vozem. „V té době nebylo na světě nic rychlejšího, lépe ovladatelného, nic nemělo lepší technické vybavení, nic jsem s větším potěšením neřídil. Bylo to podle mě naprosto perfektní auto,“ složil typu 917/10 poklonu pilot Mark Donohue. To ostatně dokládají fakta – v sezóně 1972 vyhrál Porsche šest z devíti podniků.
Kosmetická verze
Jestliže první karosérie na autodráhu EuropaCup byla jednoúčelová, tak vystřihovánka Porsche 917/10, poprvé otištěná v ABC 22/ročník 22 už mohla být postavena ve dvou variantách. Buď jako kompletní model s podvozkem a koly nebo opět pouze jako „kastle“ nasazená na podvozek. Bohužel kvůli vysokému motorku Ites a úzkému šasi neměl „Poršák“ správné rozměry, skutečný vůz byl podstatně širší a nižší. Tehdy to příliš nevadilo, protože obrazová předloha byla minimální. Nikdo také tehdy nespekuloval, že zmíněný vůz se po tratích nikdy neproháněl v modré kombinaci s reklamními nápisy Nivea. Pohledem do kalendáře zjistíme, že 24. července oslavíme 40. výročí vydání tohoto vozu.
Málo viděný
Mohu doložit, že jako děti jsme 917/10 skutečně slepili a poslali na autodráhovou trať. O jízdních vlastnostech si toho moc nepamatuji, jen musím potvrdit názor, že auto nevypadalo příliš vzhledně. Jak prohlásil jeden kamarád, byla to taková „vysoká kobyla“. Každopádně ale prvotní účel byl splněn. Pro ty, kterým snad Porsche série CanAm v 22. ročníku uteklo, byla připravena repríza o sedm let později, v ABC 17/roč. 29.