V ábíčku už čtenáři nějaké ty vystřihovánky mohli šmikat, ale tvůrčí redakce nadále hledala nové modelářské cesty. Dalo by se říci, že za všechno může snůška náhod, kterou vůbec není od věci si připomenout. Bude to znít skoro pohádkově: existoval jeden ústav nesoucí poněkud záhadný název SÚRPMO (Státní ústav pro rekonstrukci památkových měst a objektů) a v něm zaměstnanci lamentovali nad nedostupností tehdy nesmírně populárních "angličáků", jinak kovovými modely nejčastěji od firmy Matchbox. Jeden z nich místo stěžování pravil: "Tak si ho udělejte z papíru!"
Když byl jeho nápad zpochybněn, tento pán, jinak architekt Richard Vyškovský s kolegou inženýrem Pavlem Blechou skutečně model vytvořili. V listopadu 1968 o jejich nápadu informovaly noviny – výtisk se dostal na redakční stůl ABC a šéfredaktor Vlastislav Toman neváhal autorské dvojici nabídnout spolupráci.
Začátek vystřihovánek v roce 1912
Pro premiéru vystřihovánek v ábíčku se zvolilo autíčko – Packard Landaulet 1912. Tato prvotina ve dvanáctém ABC ročníku 13 byla pochopitelně po letech podrobena rozboru ze strany papírových archeologů. Ze doprovodného obrázku a snímku, který protentokrát místo klasické návodové kresby doplňoval, bylo zřejmé, že původní Packard vypadal hodně odlišně. Nejenže musel být větší, měl navíc přední reflektory a jinak řešený kryt motoru. Důvodem úprav bylo maximální zjednodušení, aby veterán zabíral maximálně jednu tiskovou stranu ABC. Reklamní loga na autokosmetiku Carwax Fluid a Druchemy autoři na vozítku neměli, ty se dodělávaly v rámci smluvních vztahů později.
Inspirace modelu
Už tu padla zmínka o "angličácích" a papírový archeolog Stanislav Fajkus barvitě popsal evidentní předlohu v krabičce Matchbox. Jejich "A Lesney Product" z řady Models of Yesteryear měl katalogové číslo Y-11 a papírový kolega se mu velikostně hodně přiblížil. Pokud budeme zcela přesní, je větší a měřítko se pohybuje někde kolem 1:41-42. Ostatně koho zajímá, jak se takový "papírák" staví, ať zamíří sem.
Malá papírová konspirace!
Já si dovolím vyvolat maličkého broučka pochybností. Můj dědeček byl ducha podnikavého a pracoval nějaký čas na poli hračkářském. Díky svému původu měl možnost zajíždět do tehdejšího Západního Německa a odtud mi přivezl několik hodně velkých plastových modelů firmy Nacoral. Španělská firma se sídlem v Zaragoze je dnes zaváta pískem zapomnění. Dodnes si ale pamatuju na pestrobarevného Packarda (sice s vročením o rok mladším – 1913), ale hodně podobného originálnímu modelu dvojice Blecha-Vyškovský. Zda přispěl svou špetkou do bohatého fondu papírového modelářství, to už asi velice těžko zjistíme. Musela by to být další velká náhoda. Nejsem si jistý, zda se autíčka od firmy Nacoral vůbec daly v Československu sehnat.
Povedený start v ABC
Packard Landaulet se rozhodně musel líbit, protože následovala řada dalších veteránů, z nichž například Ford T byl rovněž v produkci Nacoralu, ovšem i tady platí, že nejspíš tvůrci opět sahali po řadě Models of Yesteryear. Packard onoho 17. března 1969 vyrazil do světa jako věrozvěst, že se rozjíždí neuvěřitelně plodná produkce zpočátku dvou, poté jednoho pána s chlapeckým srdcem, trvající půl století. Packard měl kvůli své výjimečnosti i zvláštní vitrínu v rámci výstavy Richard V., král papírový v pražském Muzeu Karlova mostu, kde se čtenáři ABC, modeláři a vůbec všichni zájemci mohli podívat na spoustu unikátů, včetně původního velkého modelu, nákresů, reinkarnovaného bílého pracovního modelu a rovněž reedice, který vyšla v ABC po čtyřiadvaceti, resp. devětatřiceti letech.
Přečtěte si také: