Železniční modelářství vypadalo před několika dekádami jinak. Lokomotiva se tehdy dala pořídit do sta korun a vagónky do třiceti. Sortiment východoněmeckého podniku PIKO Modellbahn byl však značně omezený, takže z hlediska špičkových tvůrců šlo spíš o podřadnou vláčkovou zábavu. Nelze ale přehlédnout, že kvůli snadnější dostupnosti udělalo ten prvotní krok k "mašinkám" mnohem více zájemců.
Projeďte se na Dolní Skrýchov v Domě vláčků:
Stavím, stavíš, stavíme…
Na citelný nedostatek doplňků, jako jsou kolejiště a budovy, do značné míry odpověděl časopis ABC sérií Skanzen ABC. Objevily se v ní různé objekty – počínaje nádražními stavbami přes městské domy historického i moderního vzhledu a venkovské statky či usedlosti až k drobným doplňkům. Námitky, že papír nenajde ve vláčkovišti uplatnění, se podařilo vyvrátit. Pořizovací cena byla více než výhodná a ne každý domečky stavěl. Modeláři si tedy mohli vytvořit zásobu náhradních budov a ty zašlé či poničené restaurovat.
Přečtěte si...
Přesnost či tolerance
Kolem ábíčkovských modelů se rozpoutala nejedna ohnivá diskuze. Odborníci nacházeli množství chyb, ale nutno podotknout, že byly často dány nutností. Jeden příklad za všechny – pokud chtěl modelář do puntíku napodobit střední železniční stanici, která od zhlaví ke zhlaví měří dejme tomu 600 metrů, tak by v případě měřítka HO musel počítat s šestimetrovým kolejištěm; "tétéčkaři" by potřebovali pět metrů a majitelé Nka 3,75 metru. Pokud jde o kolejiště domácí, sloužící opravdu pro radost a zábavu, které nebude fungovat jako názorná pomůcka pro široké davy, lze přizpůsobení staveb přijmout.
Pojďme na Moravu
S ohledem na množství vydaných papírových modelů převládají produkty architekta Richarda Vyškovského, ale není to zdaleka jediný zdroj. Německé vydavatelství Gleimo publikuje sérii papírových modelů, které jsou situovány na naše území. Jde o stavby poměrně staré. Pohledem do jejich historie zjistíme, že jsou postavené podle normy 56/H platné v době rakousko-uherských státních drah. Ovšem pro doplnění provozu určité lokálky je lze využít v plné parádě i s přihlédnutím k faktu, že mnoho takových skutečných objektů prošlo v posledních letech renovací s přihlédnutím k původní podobě.
Hned několik variant
K dispozici máme hned několik objektů – staniční budovu, vodárnu, dřevěné skladiště s rampou a remízou. Pro modeláře je více než sympatické, že Gleimo žádnému měřítku "nenadržuje" a dovoluje volné stažení modelu ve všech hlavních měřítkách – tedy HO, TT, N a dokonce i Z.
Modely jsou navrženy tak, že umožňují různé varianty – rozšiřování budov, jejich úpravy (v některých směrech nejsou zcela podle předpisů, ale není problém je dodatečně doladit) a různou kombinaci. U jednotlivých dílů je uvedeno doporučení, jak silný papír pro ně použít, což je sympatická pomůcka.
Experti na železnici připodobňují modely ke skutečným stavbám na našem území, proto pokud se rozhodnete si z níže uvedených stránek modely stáhnout a posléze je postavit, můžete pak při svých toulkách po naší vlasti sledovat, zda nenarazíte na reálné předlohy. Bylo by určitě příjemné, kdybyste fotografie svých "úlovků" poslali do redakce – rádi je pak na webu zveřejníme.
Stahujte zde
Budova železniční stanice
Vodárna
Sklad dřeva
Depo