Formule 1 stále v kursu
Už dávno nejsou předlohami modelářů F1 pouze vozy mistrů světa. V nabídce najdete i monoposty méně úspěšné nebo vysloveně nepovedené. Patří mezi ně Fittipaldi F8C, který se objevil v sezóně 1981 a začal naplňovat hořký osud brazilského týmu. Z dnešního pohledu je tento vůz zajímavý tím, že do něj usedal otec současného mistra světa Nico Rosberga, tehdy třiatřicetiletý Keijo „Keke“ Rosberg. Kromě později anulované Grand Prix Jižní Afriky ale až příliš končil v poli poražených a druhá polovina sezóny byla už jenom utrpením, ve kterém se marně pokoušel o kvalifikaci.
Model z dílny Michala Antonického představuje hned tři verze, z nichž si při stavbě modelu můžete vybrat. Buď se rozhodnete pro variantu z Grand Prix Belgie nebo Grand Prix Německa 1981, případně vůz Rosbergova týmového kolegy Chica Serry z Grand Prix Brazílie. Vítanou možností jsou v případě tohoto vozu i laserové doplňky, které si je ale nutno objednat zvlášť.
Přečtěte si také:
Historický Tyrrell
Připomínat stáj Tyrrell bývalého dřevaře fanouškům F1 netřeba, i když od jejího konce už pomalu uplyne dvacet let. Poslední závody pro ní vyhrál Ital Michele Alboreto, který to dotáhl až do týmu Ferrari a v roce 1985 sváděl s Alainem Prostem souboj o mistrovský titul. Své premiérové vítězství v F1 vybojoval roku 1982 v Las Vegas na obřím parkovišti hotelu Caesars Palace. Alboreto zvládl labyrint mezi betonovými zdmi, kterými byla trať vyznačena, nejlépe ze všech. Společně s vítězstvím následujícího roku tak uzavřel úžasnou éru legendárního atmosférického osmiválce Ford Cosworth.
Kdo má zájem, může si sestavit právě vítězný Alboretův vůz z Las Vegas – v zelené barvě. Ti, kteří mají blíže k modré, která byla pro Tyrrella po dlouhá léta typická, nejspíš zvolí variantu z Grand Prix Velké Británie – oba vozy jsou ze sezóny 1982.
Na skok do Le Mans
Závod trvající od čtyř hodin odpoledne do stejného času následujícího dne má velice bohatou historii. Jsou v ní slavné triumfy i nejhorší tragédie v motoristickém sportu (rok 1955). My si připomeneme tu příjemnější stránku a seznámíme se s produkcí spřežení Alpine a Renault.
V roce 1978 francouzská automobilka, už jako spoluvlastník malé specializované firmy Alpine, zaútočila na Le Mans s předsevzetím slavně triumfovat. Na okruh de la Sarthe vyrazila hned čtveřice vozů. Asi největším želízkem v ohni měl být Renault-Alpine A443 se zkušenými piloty F1. Francouzi Patrick Depailler a Jean-Pierre Jabouille si vedli nadmíru zdatně a dokonce 12 hodin strávili ve vedení. Jenže když se začala odvíjet 19. hodina závodu, selhal přeplňovaný šestiválec a jeden z velkých favoritů odpadl.
Přečtěte si také:
Dalším ze čtyřky domácích „mušketýrů“ byl starší typ A442 v barvách sponzora Calberson, do jehož kokpitu usedala postupně čtveřice pilotů – vedle standardní posádky Guy Fréquelin a Jean Ragnotti ještě vypomohli José Dolhem a Jean-Pierre Jabouille, kterého po odstoupení nepřešla chuť závodit. Přestože šlo o polosoukromý vůz, vůbec nezůstal pozadu a jen těsně skončil pod stupni vítězů.
Oba modely připravil slovenský autor Ján Priškin a obě novinky s detailním popisem budou k dostání na akci Papírové království.
Vzpomínka na Moby Dicka
Nebojte se, nebudeme lepit velrybu, nýbrž si připomeneme Porsche 935/78-81, kterému se kvůli jeho dlouhé zádi přezdívalo Moby Dick. Přestože na počátku 80. let už stuttgartská automobilka nasazovala novější typy, mistr volantu Gianpaolo Moretti (doslova, protože jeho volanty značky Momo byly k vidění i v F1) ještě prohnal „bílou velrybu“ v americkém šampionátu IMSA.
Ján Priškin připravil pro modeláře atraktivní verzi, kterou Moretti nejčastěji pilotoval s jihoafrickým všestranným jezdcem Sarelem van der Merwem. Sešit s modelem červenomodrého „poršáku“ obsahuje bonus – Porsche 956 L v měřítku 1:43.
Škodovka dobývala rallye
Tatínkové a snad i dědečkové čtenářů ABC si určitě vzpomenou na konec 70. let, kdy se objevil ve voze Škoda dánský pilot John Haugland. Přivezl mladoboleslavské značce několik úspěchů, ale stejně dobří byli i jeho souputníci, posádka Ladislav Křeček a Bořivoj Motl. S vozem Škoda 130 LR vyhrála tato dvojice svou třídu (B9) na RAC rallye 1986, bohužel to byl jeden posledních úspěchů, protože po tragédiích Attilia Bettegy a Henri Toivovnena došlo ke změnách v předpisech a skupina B, ve které se škodovka etablovala, skončila.
Vy si ale můžete tuto dobu připomenout díky modelu připravenému vydavatelstvím Mega Graphic. Do detailu provedené modely vytvořil Michal Antonický – a ono modely je na místě. Lze si totiž sestavit nejen „stotřicítku“ posádky Křeček-Motl, ale i Hauglandův vůz, ve kterém jel ve zmíněném závodě RAC rallye 1986 s německou navigátorkou Monikou Eckhardt.
Nabídka je tedy více než pestrá a kdo do Brna na Papírové království zavítá – a jeho doménou jsou závodní vozy kterékoli kategorie – určitě nebude odjíždět s prázdnou.