Škoda Yeti

Škoda Yeti
Sdílej
 
Škoda Yeti se řadí do kategorie SUV (zkratka pro Sport Utility Vehicle, tedy sportovní užitkové vozidlo), kombinující výhody terénních vozidel s vlastnostmi silničních osobních vozidel.

Nový model přináší další typy motorů (benzinový 1,4 TSI/90 kW a dieselový 2,0 TDI CR DPF ve variantách 81 a 103 kW), režim Off-road přizpůsobující nastavení elektronických systémů jízdě v terénu, elektricky ovládanou panoramatickou střechu nebo upevňovací systém v zavazadlovém prostoru.

TECHNICKÁ DATA

Motor 1,4 TSI
Výkon 90 kW
Max. rychlost 185 km/h
Převod. stupňů 6
Nádrž 55 litrů
Celková hmotnost 1920 kg
Délka vozu 4222 mm
Rozvor 2578 mm

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Můžete si zvolit doplňkovou výbavu - střešní okno, střešní nosič, disky kol, vůz s náhonem všech kol, plastické blatníky, kliky dveří a lišty. Tyto díly jsou podloženy růžovou barvou. Díly podložené žlutou barvou jsou základní díly. Přilepení některých doplňků není na modelu vyznačeno, aby bílá místa v případě, že byste doplňky nelepili, nerušila vzhled modelu. Při osazování se orientujte dle návodných kreseb.

2. Model je náročný na tvarování boků karoserie. Nespěchejte, pečlivě si prostudujte návodnou kresbu a dbejte na to, aby všechny díly karoserie lícovaly s naznačenými středovými ryskami na dílech.

3. Místa ohybu papíru označené černými trojúhelníčky budete rýhovat z líce tisku a ohyby značené černou tečkou budete rýhovat z rubu tisku.

4. Na ruby dílů 1, 2, 21, 22, 23 a 24 si z rubu přenesete úsečky A - AE - E, na které budete později lepit žebra nosičů kol a plastické blatníky.

5. Díly 91 podlepíte kladívkovou čtvrtkou. Díly 62 (2x) a 63 (2x) podlepíte kancelářským papírem. Díly 15, 30, 31, 49, 50, 70, 71, 72 (2x) a 96 (2x) podlepíte kartonem o síle 1 mm.

6. Ze špejle o průměru 2 mm si připravíte osy přední a zadní nápravy 80 a 81. Z drátku o síle 0,5 mm nebo štětiny z koštěte si připravíte anténu 99. Konec antény opakovaně ponoříte do dispersního lepidla, necháte uschnout a vzniklou kuličku na konci natřete černou barvou.

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Stavbu zahájíte slepením boků karoserie. Vystřihnete a vytvarujete boky 1 a 2. Pokud se rozhodnete pro složitější variantu s plastickými blatníky, tak světle modré plochy odstřihnete a vyříznete prohlubně klik dveří. K bokům přilepíte technické chlopně 3 (2x), 4 (2x), a pokud chcete, doplníte boky prohlubněmi 5 (4x), klikami 6 (4x), lištami 62 (2x) a 63 (2x). Pokud stavíte jednodušší variantu, tak boky ještě doplníte předními naznačeními plastičtějších blatníků 17, 18 a zadními 19 a 20. Díly lepíte na světlomodré plochy na bocích 1 a 2.

2. Ke střeše 7 (se střešním oknem nebo bez něj) přilepíte díl 35 a střechu odzadu postupně přilepíte k oběma bokům karoserie. Z rubu kapoty motoru 8 přilepíte díl 15 a po proschnutí ji ještě doplníte dílem 16, který lepíte na plochu vytvořenou sílou dílu 15. Tento celek opět přilepíte k oběma bokům karoserie 1 a 2. Po mírném proschnutí přilepíte natupo ještě spodní část čelního skla ke hraně dílu 16.

3. Nyní k masce vozu 9. Pokud na modelu děláte plastické blatníky, tak nezapomeňte dle naznačených červených rysek udělat prostřihy po liniích předních blatníků v délce cca 5 mm. Přilepíte chlopně 10, 11, 14 spolu se světly z dílů 12 (2x) a 13 (2x). Pokud stavíte složitější variantu modelu, tak nyní k bokům 1 a 2 můžete přilepit lemy předních blatníků 21 a 22. Lepte je od středu, kde jste si přenesli úsečky A - A. Nyní můžete celou přední část přilepit k dílům 1, 2, 8, 21, 22 (jednodušší varianta 17, 18). K základní části kapoty motoru 8 přilepíte díl 27, který nezapomeňte v jeho přední části dle naznačených červených rysek nastřihnout v délce cca 2 mm. Díl 27 lepíte na díl 8 jen na jeho okrajích. Přední část kapoty 27 natvarovanou do mírného oblouku přilepíte ke chlopni 14. Tento celek dokončíte přilepením dílu 28 k dílu 9 a dílu 29 spolu s dílem 32.

4. K přednímu nárazníku 26 přilepíte chlopeň 25 a nárazník přilepíte k masce 9. Ke spodní hraně dílu 9 nyní přilepíte z rubu žebro 31, kterým zafixujete správný tvar přední části vozu. Celek doplníte přilepením spodního žebra 30 spolu s díly 33 a 34.

5. Pokračujete zpracováním zadní části vozu. K technické chlopni 36 přilepíte díl 37 a tento celek postupně přilepíte ke střeše 7 a k bokům 1 a 2. Pokračujete přilepením zadního skla 38. Do dílu 41 (máte na výběr dvě varianty) vlepíte zpracovaný prolis 42 spolu s SPZ 43, chlopní 39 a dílem 64. Celou zadní část přilepíte k zadnímu sklu 38 a technickým chlopním 3 (2x). Celou zadní část vozu nyní zafixujete přilepením lemů 45, 46, 47, 48 a výztužných žeber 49, 50, která přilepíte z rubu dílu 64. Vytvoříte tak hranu zadního nárazníku, na kterou budete později lepit díl 51. Před tím ale při složitější variantě nejprve k bokům karoserie 1 a 2 na úsečky D-D přilepte lemy zadních blatníků 23 a 24 spolu se zadními světly z dílů 56 (2x), 57 a 58. Nyní můžete k zadní části přilepit díl 51 ke hraně žebra 50, k lemům blatníků 23, 24 a k bokům karoserie 1 a 2. Při jednodušší variantě boky dílu 51 přilepíte k dílům 19, 20, 1 a 2. Dále k technické chlopni 52 přilepíte díl 53 a celek přilepíte k dílu 51. K zadnímu podběhu 54 přilepíte chlopně 55 (2x) spolu s prolisem na výfuky 82 a přilepíte jej ke spodní části zadního nárazníku, k chlopni 52.

6. Celek zatím odložíte a budete pokračovat zpracováním předního nosiče kol spolu s jeho závěsy. K dílu 66 přilepíte přední žebro 65 spolu s výztuhou 71, kterou lepíte k horní hraně dílu 65. Základ nosiče dokončíte přilepením zadního žebra 67. Vnitřky závěsů kol 74 (2x) oblepíte jejich vnějšky 75 (2x), doplníte brzdovými bubny 76 (2x) a hotové závěsy přilepíte k nosiči 66. Při lepení nosiče je vycentrujete pomocí přední osy 80. Hotový přední nosič vlepíte do karoserie. Nejprve dílem 67 k bokům na úsečky B - B a následně k přední části na žebro 30.

7. Pokračujete slepením zadního nosiče. K dílu 69 přilepíte žebro 40 spolu se zadním žebrem 68 a výztuhou 70. Vnitřní část zadních závěsů kol 78 (2x) oblepíte jejich vnějšky 77 (2x) a doplníte brzdovými bubny 79 (2x). Nosiče stejně jako u předního nápravy pomocí osy zadních kol 81 vycentrujete a přilepíte k dílu 69. Hotový nosič opět vlepíte do karoserie. Nejprve žebro 40 k bokům karoserie 1 a 2 na úsečky C-C, následně k zadní části na úsečky E - E a spodní hranu dílu 54. Prolis výfuků přilepíte k žebru 70.

8. Ke střední části 73 přilepíte výztuhy 72. Přilepením tohoto celku k dílům 67, 1, 2 a 40 střední část vozu uzavřete. Spodní část vozu ještě doplníte přilepením dílů 84, 85 a výfuky 83 (2x).

9. K přední části 34 přilepíte SPZ 44, na čelní sklo 7 stěrače 60, 61 spolu se stěračem zadního okna 59. Díly 86 (2x) oblepené plášti 87 (2x), doplníte předními čely 88 (2x) a zadními čely 89 (2x). Hotová zrcátka po proschnutí přilepíte na vyznačená místa na bocích karoserie 1 a 2. Pokud chcete, můžete model doplnit slepením jednoho ze dvou druhů střešního nosiče z dílů 90 (2x), 91 (2x) a přilepit jej natupo ke střeše 7.

10. Pokračujete slepením kol. K dílům 92 (4x) přilepíte jejich vnitřky 93 (4x) a celky přilepíte k bokům pneumatik 94 (4x). Z papíru si nařežete proužky široké jako pláště kol 95. Pomocí nich pláště 95 (4x) slepíte a nasílíte jimi vnitřní stěny, ke kterým přilepíte vnitřní boky 94 (4x). K vnějším bokům 97 (4x) přilepíte výztuhy 96 (4x). Hotové boky přilepíte na běhouny 95 (4x). Po proschnutí kola nasunete na osy 80, 81 a zakápnete je lepidlem. Po proschnutí kola dokončíte přilepením poklic 98 (máte na výběr několik druhů).

11. Nakonec přilepíte anténu 99 do jejího držáku 35 na střeše 7.

ŠKODA YETI

ABC 12/2011
ŘADA technika
SÉRIE automobily
NÁROČNOST 5
MĚŘÍTKO 1 : 32
ROZMĚRY V CM D 13 V 5 Š 5
DOBA PŘÍPRAVY ± 9 hodin
KONSTRUKCE Pavel Skokan
SLEPENÍ František Sochor

Klíčová slova:
vystrihovanka, model, yeti