Zachráněný náklaďák

Zachráněný náklaďák
Sdílej
 
Tradiční vystřihovánkou ABC v čísle 22 je historická tatrovka. Slepte si. Dvě takové v expediční úpravě  využili slavní cestovatelé Hanzelka a Zikmund.

 

Expediční speciál Tatra 805 byl vyroben v roce 1957, v roce 1989 byl upraven pro výpravu do severní Afriky. Na zádi vznikla obytná nástavba tvořená plachtou nataženou na ocelové konstrukci. Celkově je auto určeno pro pět lidí, dva v kabině, tři na sedačkách v přední části nástavby. Od roku 1989 auto projelo všechny kontinenty vyjma Antarktidy Severní Ameriky. O poslední výpravě jsem psali v čísle 16.

Tatra 805 se vyráběla se v letech 1953–1960, pohání ji benzinový motor z luxusní limuzíny Tatra 603 o výkonu 75 koní (expediční tatra má však prototypový motor o výkonu 120 koní). Maximální rychlost je 80 km/hod. (expediční tatra přes 90 km/hod). Spotřeba závratných 20 až 30 litrů benzinu na sto kilometrů. Dvě Tatry 805 v expediční úpravě využili slavní cestovatelé Hanzelka a Zikmund na druhé cestě („naše“ expediční tatra je tím pádem třetí svého druhu).

Fotky ze stavby modelu najdete na www.firebox.wz.cz.

 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Model je možné postavit v základní variantě (oranžově podložené díly) nebo doplnit o detaily (modře podložené díly).

2. Na stavbu modelu budete potřebovat: nůžky, pravítko, nožík nebo odlamovací nůž na nařezávání hran a vyřezávání dílů z plochy listu, pinzetu a lepidlo – nejlépe disperzní (např. Herkules).

3. Místa ohybu papíru označená černými trojúhelníčky budete nařezávat z líce tisku a ohyby značené bílými trojúhelníčky budete nařezávat z rubu tisku (počátek a konec čáry si přenesete propíchnutím).

4. Před slepením dílu je vhodné hrany zatřít patřičným odstínem vodové barvy. Každý díl po vystřižení vytvarujte na sucho. Ověříte si tím správnost nařezání hran i sestavení. Oblé části tvarujte přes hranu stolu nebo pomocí válcových předmětů – tužky, štětce a podobně. 5. Místa propíchnutí jsou značena zeleným puntíkem. Místa pro vyříznutí jsou značena zelenou úhlopříčkou. Otvory propíchněte v dílech 1, 5 (4x), 6 (4x), případně 16.

6. Kartonem o tloušťce 0,7 mm podlepte díl 18*.

7. Z drátku o průměru 0,3 mm vyrobte držáky zrcátek 23 (2x). Tvar je uveden ve vystřihovánce. Ze špejle o průměru 2 mm zhotovíte osy 4 (2x).

8. Na ruby dílů 1 a 16 si přeneste úsečky A-A.

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

1. Stavbu začněte podvozkem. U modelu můžete napodobit odpružení náprav. Nejprve bude potřeba v dílu 1 vyříznout světlou barvou naznačené ovály. Pak díl 1 slepte, ale nezaklápějte spodek. Na přenesenou úsečku A-A vlepte žebra 2 (2x), jednotlivá žebra slepte k sobě. K odpružení použijte kousek molitanu, například z houby na mytí nádobí. Ustřihněte pásek vysoký cca 5 mm a upravte jej tak, aby jej bylo možné vložit do podvozku 1. Molitan nelepte, jinak by po zaschnutí lepidla pérování nebylo funkční. Do otvorů vsuňte osy 4 (2x). Osy musí volně ležet na molitanu. Nakonec zaklopte spodek. Díly 1 a 3 slepte vyznačenými černými puntíky k sobě. Lepidlo nanášejte jen na okraje lepených dílů, abyste zabránili kroucení dílů. Po slepení je vhodné celek mírně zatížit a nechat proschnout. Osy vycentrujte a zajistěte proti posunutí zarážkami 5 (4x), které k osám přilepíte.

2. Podvozek doplňte koly. Na slepené běhouny 7(4x) nalepte boky 6 (4x) a 8 (4x). Hotová kola nasuňte a přilepte k osám 4 (2x).  Rezervní kola sestavte z dílů 14 (2x) a 15 (2x). Hotová kola později osaďte na nástavbu 9.

3. Nástavbu slepte z dílu 9. Na vyznačená místa přilepte krabice 10 a 11, případně 12 (2x). Doplňte zadními blatníky 13 (2x) a slepenými rezervními koly.

4. Pokračujte kabinou. Pokud budete osazovat zpětná zrcátka, pak u dílu 16 nezapomeňte propíchnout otvory. Přechody boků v zadní stěnu vytvarujte od obloučku – poslouží vám dříve přenesené úsečky. Přechody přední části a boků také vytvarujte do oblouku. Díl uzavřete slepením v zadní části. Díl 17 pomocí dlouhých chlopní vlepte do oblasti čelního skla, pak přilepte zadní část, boky a nakonec chlopně pod čelním sklem. Do skeletu kabiny vlepte dno 18 a distanční podložku 18*.

5. Slepte blatníky 19 (2x). Kdo chce, může do vytvarovaných plášťů vlepit natupo (bez chlopní) boky 20 (2x). Pro nalepení rubových stran použijte vteřinové lepidlo. Díly se zpevní a budou lépe držet tvar. Hotové blatníky vlepte do dna kabiny. Na vyznačené místo osaďte nárazník 21.

6. Nyní spojte samostatné celky – podvozek, nástavbu a kabinu.

7. Model doplňte detaily – stupačkami 22 (2x), zpětnými zrcátky 23 (2x), 24 (2x) a 25 (2x), poklopem 26 a 27, světly 28 (2x) a rámem 29.