Požární vozidla z Káraného

Požární vozidla z Káraného
Sdílej
 
Cisternové automobilové stříkačky 32 Tatra 815 6x6 a 12 OT-64 SKOT i automobil Mazda E 2200 najdete ve výzbroji požárního sboru z Káraného.

 

CAS 32 TATRA 815 6x6

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na podvozku automobilu Tatra 815 6x6 PR 2. Nástavbu vyráběla Karosa Vysoké Mýto. Vozidlo pohání naftový, vzduchem chlazený dvanáctiválcový motor T 3-930-30. Jeho objem je 19 000 ccm a výkon 235 kW při 2 000 ot./min. Vozidlo disponuje nádrží na vodu o objemu 8 000 l a nádrží na pěnidlo 800 l. Výkon čerpadla je 3 200 l/min. Hmotnost prostředku je 22 500 kg. V současné době procházejí vozy tohoto typu různými stupni modernizace – nejviditelnější změnou jsou rolety, které nahrazují původní dveře na nástavbě a přesunutí výstupních schůdků z boku na záď nástavby.

 

32 Tatra 815 6x6 •  SDH Káraný

 

DA MAZDA E 2200

Dopravní automobil je určen k přepravě požárního družstva a drobného požárního vybavení na místo zásahu. Automobil pohání naftový motor o objemu 2 184 ccm a výkonu 52 kW. Hmotnost vozidla je 3 000 kg. Ve vozidle je místo k sezení pro 6 osob včetně řidiče.

 

Mazda E 2200 •  František Sochor

 

CAS 12 OT-64 SKOT

Cisternová automobilová stříkačka využívá podvozku obrněného transportéru OT-64. Tento neobvyklý prostředek pohání původní naftový, vzduchem chlazený osmiválcový motor T 928. Tento motor byl také montován do Tater typové řady 138.  Jeho objem je 11 762 ccm a výkon 132,5 kW při 2 000 ot/min. Podvozek CAS 12 není „klasické tatrovácké koncepce“, ačkoliv si to mnoho lidí myslí. Každé kolo je odpruženo samostatně dvojicí vinutých pružin. Hmotnost prostředku je 13 500 kg, v jeho útrobách se nalézá základní požární vybavení, vyjímatelná nádrž na vodu o objemu 3 500 l a čerpadlo PS 12 o výkonu 1 200 l/min. Přestavbu provedli členové SDH Káraný. Významnou devizou stoje je možnost plavby.

 

12 OT-64 Skot •  František Sochor

 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Na stavbu modelu budete potřebovat nůžky, pravítko, nožík (odlamovaní nůž) na nařezávání hran, pinzetu a lepidlo (nejlépe disperzní, např. Herkules).

2. Místa ohybu papíru označená černými trojúhelníčky budete nařezávat z líce tisku a ohyby značené bílými trojúhelníčky budete nařezávat z rubu tisku (počátek a konec čáry si přeneste propíchnutím). Pokud šipky nejsou na hraně dílu, pak je ohyb uvnitř plochy dílu. Pořadí lepení chlopní dílů je označeno písmeny.

3. Před slepením dílu je vhodné jeho hrany zatřít patřičným odstínem vodové barvy. Každý díl po vystřižení vytvarujte na sucho. Ověříte si tím správnost nařezání hran i sestavení. Oblé části tvarujte přes hranu stolu nebo pomocí válcových předmětů – tužky, štětce a podobně.

 

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

CAS 32 TATRA 815 6x6

1. Z dílů 1 a 2 slepte podvozek a kabinu. U nástavby 3 nejprve přilepte rubové strany zábradlí. Pak díl na čisto vystřihněte.

2. Díly 4, 5, 6, 7 a 8 jsou rozšiřující a nemusí být na model osazeny. Díl 8 je vyroben ze špejle a zpracován podle šablony ve vystřihovánce.

DA MAZDA E 2200

1. Slepte díl 1.

2. Díly 2 a 3 jsou rozšiřující a nemusí být na model osazeny.

CAS 12 OT 64–SKOT

1. Slepte díl 1.

2. Díly 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 a 10 jsou rozšiřující a nemusí být na model osazeny. Díly 8 a 9 jsou vyrobeny ze špejle a zpracovány podle šablony ve vystřihovánce.

 

Cisternová automobilová stříkačka

Cisternová automobilová stříkačka

Zachráněný náklaďák

Zachráněný náklaďák

Plovoucí transportér

Plovoucí transportér