V 60. letech minulého století navrhovaný Star Clipper od firmy Lockheed byl podobný nadzvukovému letadlu. Hlavní rozdíl mezi jím a klasickým raketoplánem spočíval v umístění motorů a palivové nádrže. Klasický raketoplán odhazoval po startu startovací motory do moře. Odtud byly vyloveny, opraveny a znovu použity. Hlavní palivová nádrž se také po vyhoření odpoutala a samovolně shořela.
Star Clipper měl mít všechny tři startovací motory uvnitř trupu a aerodynamická palivová nádrž ve tvaru obráceného V ho měla při staru obepínat. Po vynesení na oběžnou dráhu a po vyhoření paliva se nádrž měla také odpojit a shořet v atmosféře. Star Clipper by na oběžné dráze pokračoval v plnění kosmické mise. Po jejím zakončení by prolétl atmosférou a přistál by jako normální letadlo.
Po kontrole všech palubních systémů by k němu byla připevněna nová palivová nádrž a byl by připraven k dalšímu letu. Vývoj šel ale jinou cestou – v roce 1981 odstartoval raketoplán Columbia ke svému prvnímu letu.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Všechny části předem narýhněte. Červené šipky označují plochy, které budete ohýbat směrem k sobě.
NÁVOD NA SLEPENÍ
1. Stavbu začněte palivovou nádrží. Nejdříve slepte spojovací díly 5 (2x) a zatížené je nechte proschnout. Slepte horní část palivové nádrže 1 a odložte ji stranou. Pokračujte bočními částmi nádrže 2 (2x) a také je odložte stranou.
2. Slepte spodní části nádrže 3 (2x). Na rovné podložce nyní zkompletujte díly 1, 2 a 3. Slepte stabilizační plochy 4 (2x) a přilepte je k dílům 3. Proschlé spojovací díly 5 nyní nalepte na díly 1 a 2.
3. Slepte trup raketoplánu 6 a příď 7. Díl 7 nyní nalepte na díl 6. Slepte křídla 8, 9 a nalepte je na díl 6. Tepelný štít 10 nalepte také na díl 6. Kryt podvozku 11 nalepte zespoda na díly 6 a 7. Slepte trysky 12 (3x) a nalepte je na díl 6.