Jindřišskou věž zná dobře většina Pražanů i mimopražských obyvatel České republiky. Možná už méně lidí ví, že se jedná o zvonici kostela svatého Jindřicha a svaté Kunhuty. Měla dosti pohnutý osud, v roce 1648 za obléhání Švédů byla na pokraji zkázy, protože v jejich prostorách bylo skladiště munice a proto se na ni soustředila dělostřelba.
Ještě horší to bylo v roce 1801, kdy vichřice shodila gotickou střechu. Zásluhou Josefa Mockera, jehož úpravami prošly například hrady Křivoklát či Karlštejn, ale i další významné památky v Praze, se vyšplhala výška věže na 65,8 metru, což jí přineslo titul nejvyšší volně stojící zvonice Matce měst.
Modely skryté ve věži
Praze se říká rovněž Stověžatá, i když má věží podstatně víc. Ačkoliv se už několik odborníků pokusilo přesně spočítat jejich počet, základem problému je přesná definice. K věžím určitě patří sedm specifických modelů umístěných právě v Jindřišské věži. A většina z nich má něco společného – opět jméno Josefa Mockera. Ten totiž za svého života upravoval i Staroměstskou a Malostranskou mosteckou věž, Prašnou bránu a věže chrámu Svatého Víta, Václava a Vojtěcha, které tvoří hlavní část výstavy.
Vejděte mezi exponáty
Ne vždy a všude máte možnost se projít mezi exponáty a putovat po mapě od jednoho k druhému. Ona sedmička se skládá z už zmíněných mosteckých věží na obou koncích Karlova mostu, Prašnou bránu, katedrálu svatého Víta, věž staroměstské radnice, vyšehradský kostel svatého Petra a Pavla a samozřejmě nemůže chybět ani Jindřišská věž. Jednotlivé modely jsou umístěny v osvětlených průhledných tubusech v expozici zvané Muzeum pražských věží a „vznášejí“ se přímo nad mapou v místech, kde bychom je našli ve skutečnosti.
Nejen papírové věže
Vedle této unikátní výstavky si samozřejmě můžete prohlédnout celou věž, která navzdory faktu, že stojí v husté zástavbě, nabízí zajímavý výhled na pražské střechy. Jindřišská věž je přístupná celoročně, v jarních a letních měsících až do 19:00, jinak se její brány zavírají o hodinu dříve. Dospělí zaplatí za vstup 120 Kč, děti padesát. A ještě jedno důležité upozornění – výstava, kterou jsme vám přiblížili, je stálá. Takže vám neuteče.
Unikátní letadlo ke stažení
Společnost Piper Aircraft měla ve svém rodném listě zapsán datum 1927, ovšem tehdy nesla název Taylor Brothers Aircraft Manufacturing Company po svém zakladatelích Clarence Gilbertu a Gordonu Tailorových. Po smrti druhého z nich (1928) odkoupil firmu ropný magnát William T. Piper – stalo se tak v září 1929 a stálo ho to 400 dolarů.
Firma vyráběla oblíbené malé letouny nesoucí jména Cherokee, Navajo či Aztec, které využívalo mnoho osobností, mezi nimi i herců a sportovců. Například Graham Hill měl k dispozici model Aztec, na kterém bohužel díky své vlastní navigační chybě přišel o život.
Neuskutečněný „tryskáč“
Model P-47 PiperJet byl navržen v roce 2006 jako alternativa konkurenčním strojům Eclipse a Cessna Citation Mustang. Sedmimístný letoun dosahující rychlosti 666 km/h měl být připraven k výrobě od února 2007. Zájem mělo 180 kupujících. Cena se vyšplhala na 2,199 milionu dolarů, ovšem pak vstoupily do hry vyšší zájmy.
Především došlo k převzetí firmy Piper sultanátem Brunei, což opozdilo předpokládanou výrobu. Ta byla nejdřív odložena na rok 2010, poté o rok a půl opět posunuto. Nakonec bylo rozhodnuto, že místo tohoto stroje se bude vyrábět větší alternativa nesoucí název Altaire.
Bílomodrý krasavec
Piper A-47 PiperJet si můžeme postavit z volně stažitelné verze. Původně mělo jít o RC model, ale nakonec se stal „papírákem“. Je detailně proveden v měřítku 1:33, včetně interiéru, takže po jeho dohotovení budete mít před sebou unikátní letoun s rozpětím 40 cm. Na stavbu je doporučen kartón o gramáži 160, na interiér je dobré volit papír o tloušťce 80-100 gramů. Stahujte tady.