Vozy formule 1 patřily vždy k modelům, na které čtenáři ABC netrpělivě čekali. Nebylo lehké takový vůz vytvořit. Bylo běžné, že chyběly dostatečné podklady nebo dokonce i fotografie. Časem se ale s formulemi doslova roztrhl pytel. Dnes můžeme s nadsázkou ukázat prakticky na jakýkoli vůz na okruhu a příliš se nespleteme, když ho najdeme i v papírové verzi.
Historie Fittipaldi F8 Ford
Podívejme se například na vůz Fittipaldi F8 Ford. Exmistr světa Emerson Fittipaldi zamířil na začátku roku 1976 do brazilské stáje svého bratra Wilsona. Očekávalo se, že vůz Copersucar (pojmenován podle hlavního sponzora, brazilského cukrovarnického koncernu) bude díky Emersonově přítomnosti bojovat o vítězství v Grand Prix a potažmo mistrovský titul
VIDEO F8 Ford v akci!
Marná snaha
K tomu ale nikdy nedošlo. Šestiletá anabáze stáje, která nesla název Copersucar-Fittipaldi, stála brazilskou firmu mnohamilionové výdaje bez faktického efektu. Jediné druhé místo z Grand Prix Brazílie 1978 bylo slabou náplastí. Proto na konci roku 1979 spojenectví Fittipaldi a Copersucaru skončilo.
Úspěch vede ke koupi
V tom roce zhroutil i další velký sen. Stáj nadějného Kanaďana Waltera Wolfa se propadla startovním polem a pilot Hunt se vzdal závodní kariéry. Mladý Keke Rosberg ještě neměl tolik zkušeností. Když se Fittipaldiové doslechli, že Wolf chce stáj zrušit, začali jednat a výsledkem bylo její kompletní odkoupení.
Táhlý vývoj
Někdejší konstruktér Heskethu, Wolfu a nyní stáje Fittipaldi, Brit Harvey Postlethwaite mezitím připravoval novinku. Typ F7, se kterým nastoupili Emerson Fittipaldi a Keke Rosberg do sezóny 1980 byl jenom upravenou verzí předchozího Wolfu. Jenže Postlethwaite neměl k dispozici bezedné konto svého původního zaměstnavatele, Fittipaldiové také ztratili hlavní zdroj peněz, a tak se příprava typu F8 protahovala.
VIDEO O formulích mluví autor článku i v našem rozhovoru
Rozhovor Papírová archeologie 2 • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský
Když se nedaří...
Vůz F8 vjel na okruh až v polovině sezóny, což bylo dost pozdě. Novinka byla zajímavá hodně krátkým rozvorem, protože běžně měly vozy v této části až o 30 cm více. Vůz byl nasazován do závodu buď s příďovým spoilerem nebo bez něj. I přes veškerou snahu však jediným slušným výsledkem bylo Rosbergovo páté místo v GP Itálie na okruhu Imola. Fittipaldi si stěžoval na stálé problémy a ze sedmi startů s tímto vozem se do cíle dostal jen dvakrát.
Papírová verze
Žlutý monopost s logem sponzorského brazilského pivovaru Skol, připravil pro milovníky modelů F1 zkušený autor Michal Antonický. Z vystřihovánky o rozsahu čtyř stran lze sestavit buď monopost F8 představený v Grand Prix Velké Británie 1980, kde si dobyl svůj debut.
Druhá verze
Odlišnou verzí je varianta, v jaké vyjel vůz ke Grand Prix Rakouska, tedy bez předního spoileru. Pro ty, kteří mají rádi i alternativní týmové vydání, je připravena možnost modifikovat vůz do podoby toho, se kterým startovat na německém Hockenheimringu Keke Rosberg. Vůz lze objednat u zavedených prodejců a ti nejvíce nedočkaví se mohou vypravit na akci Neratovický papír 2016, kde bude novinka připravena k prodeji.