Vystřihovánky v ABC 21/2018

Vystřihovánky v ABC 21/2018
Sdílej
 
V novém čísle časopisu ABC 21/2018 vychází vystřihovánky vojenského člunu ze série Stealth a závodního auta Bugatti T59. Tady najdete návody na slepení.

Vojenská technika

Vystřihovánka člunu

Sada Stealth

Třetí model v sadě zbraní stealth je vojenský člun. Může operovat v pobřežních vodách moří, ale i na řekách nebo jezerech. Primárně je určen pro boj proti námořním teroristům a pašerákům drog, ale poslouží i jako záchranný při živelných katastrofách. Člun je stejně jako ostatní stealth vojenská technika tvarován podle předem daných pravidel odrazu a vychylování radarového paprsku. Proto má lomené hrany a tmavý, paprsky pohlcující nátěr. Je vyroben ze speciálních tvrzených plastů. Zvláštností námi konstruovaného člunu SV 11 je to, že má specificky umístěné těžiště – v případě že by ho převrátila velká vlna, vrátí se do původní polohy sám. Posádku člunu tvoří 4 vojáci.

Vystřihovánka vojenského člunu ABC typu stealth •  Pavel Dobrovský

Přípravné práce

Všechny části předem narýhněte. Hrany označené červenou šikou budete ohýbat směrem k sobě. Člun nemá dno, aby se začínajícím modelářům lépe zpracovával.

Návod na slepení

1. Nejdříve slepte trup 1. Pak slepte výztuhu trupu 2 a vlepte ji do dílu 1.

2. Lodní nástavbu 3 nalepte shora na díl 1. Slepte kabinu 4 a nalepte ji shora na díl 3. Dveře 5 nalepte zezadu na díly 3 a 4. Kryt radaru 6 nalepte na díl 5, anténu 7 nalepte shora na díl 6.

3. Slepte zadní zábradlí 8 a nalepte zezadu na díl 1. Stejně postupujte u bočního zábradlí 9 a 10.

4. Kryt střeliště 11 nalepte dopředu na díl 3. Kulomet 12 nalepte na díl 11.

Vystřihovánka vojenského člunu ABC typu stealth: Návod na slepení •  Pavel Dobrovský


Člun

SÉRIE: Vojenská technika

AUTOŘI: Kosťa Chadziantonidis, Roman Žiška

MĚŘÍTKO: 1 : 72

NÁROČNOST: 1


Vystřihovánka Bugatti T59 •  Pavel Dobrovský

Veterány

Vystřihovánka Bugatti T59

Historické vozy velké ceny

Posledním závodním vozem značky Bugatti se stal ve 30. letech minulého století typ T59. Dokončen byl v roce 1934 a disponoval zvětšeným motorem T57 o objemu 3257 cm3. Nižší agregát (kvůli lepšímu sezení vozu) dával výkon 250 koní, tedy 186 kW. Do rámu použitého podvozku typu T54 byly kvůli odlehčení vyvrtány otvory. Kola s charakteristickými "pianovými" dráty s radiálními paprsky měla mezi brzdovým bubnem a ráfkem drážky. Vyrobilo se celkem osm vozů, jeden z nich má ve sbírce bývalý závodník Ralph Lauren.

Přípravné práce

1. Hrany nařezávané z líce vystřihovánky jsou označeny plnou šipkou. Čerchovaná čára se symbolem kolečka značí ohyb z rubu modelu. Retuš hran provádějte vodovými či akrylovými barvami.

2. Pro zpevnění modelu podlepte díly 10, 12, 13, 17, 21, 30, 31, 38, 41, 42, 44. Díl 29 podlepte 2×.

3. Díly 32, 36 (4×), 39, 40 zhotovte ze špejlí o průměru 3 mm. Díly 16, 25 (2×) vyrobte ze špejlí či kulatých párátek o průměru 2 mm. Šedě označené části natřete podobnými odstíny barev.

4. Vyřízněte otvory pro osy v dílech 2 (2×), 3 (2×), 4 (2×), 7 (2×), 8, 11, 13, 14 (2×), 18, 33 (2×), 41 (4×), 42 (4×), 44 (4×).

Bugatti T59 byl posledním závodním vozem této značky •  Eric Manesse

Návod na slepení

1. Začněte připevněním boků 2, 3 na základní díl 1. Všechny díly dle návodné kresby (dále jen NK) nejdříve pečlivě vytvarujte, poté je začněte od přední části připevňovat k sobě. Nechte proschnout.

2. Připravte si díl 4 pasující na vymodelovanou zadní část dílu 1. Při jeho lepení věnujte pozornost zachování požadovaného tvaru a přesnosti spojení velkých chlopní pod kokpitem k místu označeném na dílu 1. Pokračujte sestavením zadní karoserie z dílů 5, 6, 7 a zapasujte ji shora do dílu 4.

3. Kokpit se sestává z dílů 8, 9, 10, 11. Připravte si díl 8, ale ještě jej neslepujte. Nejprve na podlahu dle NK připevněte nádrž 9 (otvorem pro osu dozadu) a sedák 11. Teprve pak díl 8 napevno vymodelujte a doplňte opěradlem 10. Vzniklý celek spojte s dílem 4 na bocích a zadní karoserií 7. Přidáním dílu 12 zkompletujte sedačku.

Pomocný díl 13 pasuje na označené místo na základním dílu 1 a slouží k aretaci osy volantu a zpevnění přední karoserie.

Vystřihovánka Bugatti T59: Návod na slepení •  Tomáš Svoboda

4. Čelo závodního vozu je složeno z dílů 14, 15, 16 a 17. Při jeho sestavovaní se řiďte značkami ohybu a NK. Díl 16 obtočte vyčnívajícími pásy dílu 15 tak, aby chlopně na koncích pásů zůstaly ve vodorovné poloze a byly připravené ke spojení s podvozkem 21. Pro snadnější lepení ještě hotové čelo k dílu 1 nepřipevňujte, ale doplňte jej nejdříve karoserií z dílů 18, 19, 20. Celek pasuje jak k dílu 1, tak ke kokpitu 8, na bocích k pomocnému dílu 13 a zadní části 4. Podvozkem 21 model uzavřete. Po proschnutí přidejte vanu motoru 22.

5. Kryt kokpitu vytvořte z dílů 23, 24. Připevněte k sobě oba díly tak, aby v horní části lícovaly, zatímco ve spodní byl díl s chlopněmi 23 dílem 24 překryt. K vymodelování krytu do požadované podoby naznačené na karoserii 20, použijte předmět kuželovitého tvaru (nejlépe špičku propisovací tužky). Společně s krytem připevněte k modelu i průzor 35, zrcátko 34 a volant z dílů 32, 33.

6. Pokračujte sestavením odpružení zadní nápravy. Osy odpružení 25 (2×) vsuňte do otvorů v bocích modelu 2, 3. Z dílů 26 (2×) vytvořte ovály a nasuňte je z obou stran na konce os 25. Společně s odpružením přidejte na boky i krytky 27, 28, brzdu 37 a tyče 38.

7. Výfuk 30, 31 je spojen s karoserií 18, 19 pomocí dílu 29, který je pro větší odsazení výfuku nutné alespoň 2× podlepit. Zároveň do otvorů v karoserii 7 (2×), 11, 18 připevněte i ústí nádržek 36 (4×). 8. Nakonec zhotovte nápravy. Delší přední osa patří do otvorů v dílu 14. Zadní osa do dílu 4. Osy 39, 40 k modelu nelepte a nechte je co nejvolnější. Připevněte disky 42 (4×) na vnitřní strany pneumatik 41 (4×). Pomocí pásů 43 (4×) spojte vzniklý celek s vnější stranou pneumatik 44 (4×). Vzniklá kola napevno připevněte k osám.


Bugatti T59

SÉRIE: Veterány

AUTOR: Tomáš Svoboda

MĚŘÍTKO: 1 : 24

NÁROČNOST: 3


Papíroví hrdinové.cz: Vojáčci a vystřihovánky

Papíroví hrdinové.cz: Vojáčci a vystřihovánky

Papírová historie #23: Čtyřicetiletý papírový McLaren

Papírová historie #23: Čtyřicetiletý papírový McLaren