Koupit časopis ABC online >
Škoda Enyaq IV
Elektrika v SUV
Nejnovější model automobilky Škoda Auto, představený na počátku letošního září, nese název ENYAQ iV. Název vychází z irského jména Enya, které se vykládá jako „zdroj života“. Ovšem je v tom ještě další symbolika. Písmeno E na začátku odkazuje na eMobilitu, tedy elektrický pohon, písmeno Q na konci zase na řadu SUV vozů.
Škoda. ENYAQ je tedy plně elektrické SUV. Prodává se ve dvou verzích motoru, s výkonem 132 a 150 kW a obě verze mají shodnou maximální rychlost 160 km/h. Vůz zatím nemá ve své třídě konkurenta a s dojezdem až 510 km navíc nechává za sebou většinu současných elektromobilů. (Zdeněk Ležák)
Přípravné práce
1. Na stavbu papírového modelu budete potřebovat nůžky, pravítko, nožík (odlamovaní nůž) na nařezávání hran a vyřezávání dílů z plochy listu, pinzetu a lepidlo – nejlépe disperzní.
2. Místa ohybu papíru označená černými trojúhelníčky budete nařezávat z líce tisku a ohyby označené bílými trojúhelníčky budete nařezávat z rubu tisku (počátek a konec čáry si přenesete propíchnutím). Šipka dále od hrany dílu značí, že ohyb je uvnitř plochy dílu. Před slepením dílu je vhodné jeho hrany zatřít patřičným odstínem vodové barvy.
3. Každý díl po vystřižení vytvarujete na sucho. Ověříte si tím správnost nařezání hran i sestavení. Oblé části tvarujete přes hranu stolu nebo pomocí válcových předmětů – tužky, štětce a podobně.
4. Ze špejle o průměru 2 mm si připravíte osy 28 (2×). Prolis kapoty 37 podlepíte čtvrtkou. Na ruby dílů 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 a 17 si přenesete úsečky A-A. Budou sloužit k centrování dílů při lepení.
Návod na slepení vystřihovánky
1 Práci na modelu zahájíte vystřižením boku 1. Mírně ho v oblasti dveří vytvarujete do oblouku. Doplníte díl 2. Lepte nejprve dlouhou chlopeň a pak zadní oblou část. Vodítkem jsou linie dveří. Doplníte boční skla 3. Lepení zahájíte v zadní části, kde ji co nejpřesněji slícujete s dílem 2. Obdobně sestavíte i druhý bok z dílů 4, 5 a 6.
2. Boky čelního skla 7 vytvarujete do mírného obloučku, aby bylo možné později přilepit kapotu 16. Hotové boky propojíte pomocí střechy 7. Lepení začnete v zadní části, pokračujete střechou a nakonec přilepíte oblast čelního skla. Celek doplníte zadním oknem 13 a kapotou 16. Na kapotu lze nalepit prolis 37. Na zadní okno od středu nalepíte prolis 12. Masku 17 vytvarujete do oblouku a z rubu hustším lepidlem zalepíte okraje. Hotovou masku nalepíte na kapotu 16.
3. Zadní nárazník zpracujete z dílu 8. Od středu na něj nalepíte prolis 9. Slepíte k sobě díly zadních dveří 10 a 11. Nyní spojíte oba připravené celky. Hotový blatník přilepíte k prolisu 12. Lepte nejdříve boční strany, pak přilepíte střed.
4 Přední nárazník zpracujete z dílů 14 a 15. Hotový nárazník nalepíte na oba boky a k masce 17. Doplníte boční kryty pod světlomety 19, 21 a dále přední světlomety 18, 20.
5. Držák přední nápravy zpracujete z dílů 22, 25 a 26. U dílu 26 nejprve přilepíte rubovou stranu a pak díl čistě vystřihnete. Zadní držák slepíte z dílů 22, 23 a 24. Oba držáky pak postupně vlepíte do karoserie. Nejprve přilepíte žebra 22 (2×), pak žebra 24, 26 a přední i zadní převis. Nakonec nalepíte podlahu 27. Do otvorů vsunete osy 28 (2×).
6. Do stočených běhounů 29 (4×) vlo- žíte a roztočíte papírové pásky o šířce 8 mm. Získáte tak hranu pro nalepení boků 30 (4×). Na pracovní špejli o průměru 2 mm navinete bez přilepení další čtyři pásky taktéž o šířce 8 mm. Tyto válečky nalepíte z rubu na boky 31 (4×). Připravené celky slepíte k sobě. Kola nalepíte na osy 28 (2×).
7. Model doplníte detaily. Nejprve při- lepíte rubovou stranu spojleru 32, pak díl čistě vystřihnete a nakonec vytvarujete přechody střechy a boků. Spojler natupo, tedy bez chlopní, přilepíte na zadní sklo 13. Z dílu 33 zpracujete levé zpětné zrcátko, Doplníte ho držákem 34. Z dílu 35, 36 zpra- cujete pravé zpětné zrcátko. Zrcátka nalepíte na vyznačená místa na bocích 2 a 4. Zrcátka jsou ve vystřihovánce dvakrát.
Laurin & Klement: Voiturette A
Vozítko pro každého
První automobil mladoboleslavského výrobce Škoda byl Laurin & Klement A, známý též jako Voiturette A. Francouzské slovo voiturette znamená vozítko a první automobily ho nezřídka nesly ve svém názvu.
Typ A se vyráběl v roce 1905. Měl dvouválcový motor s objemem jednoho litru a výkonem 7 koní (5 kW). Převodovka měla tři stupně a zpátečku. Vůz dosahoval maximální rychlosti 40 km/h, ale běžná provozní rychlost byla zhruba poloviční. Vyrobeno bylo asi 44 kusů, přičemž už v roce 1906 začal model nahrazovat typ B.
Přípravné práce
Předem podlepte díly 7, 16, 17 slabším kartonem.
Návod na slepení
1. Nejprve sestavte základní část podvozku 1. U něj je zapotřebí nejprve slepit na sebe střední část, tak vznikne přední strana kabiny. Potom je nutné ho zdola vyztužit dílem 2, který zároveň zpevní bočnice s naznačeným odpružením a zpevní i držáky blatníků.
2. Následuje půlkruhový kryt převodovky 3 zdola a kryt motoru 4. Opěrku sedadla 5 slepte na sebe a pak ji vytvarujte kolem samotného sedadla. Za připevněné sedadlo nalepte sestavenou bednu na nářadí 6. Do kabiny přilepte podlepenou přístrojovou desku 7.
3. V dalším kroku sestavte oba blatníky. Nejprve jednotlivé díly přehněte a slepte na sebe. Po proschnutí je slepte i k sobě podle návodné kresby – pravý z dílů 8, 9, 10; levý z dílů 11, 12, 13. Pak blatníky vytvarujte podle kresby v měřítku 1 : 1. Sestavte čtyři podpěry 14, které upevněte zdola blatníků vytvarovaných do oblouku. Oba celky přilepte ke kostře vozu na určená místa.
4. Následuje sestavení podvozku. Použijete osy kol ze špejlí, kolem kterých omotejtedíly 18 (2×). Špejle nechte na obou koncích přečnívat cca o 2 mm pro zasunutí do otvorů v kolech. Kola slepte z obručí 15 (4×), do nichž vtlačíte podlepené a vystřižené díly 16, 17 (obojí 4×). Kola připevněte k osám. Osy s proschlými koly nalepte do drobných výřezů v dolní části pružin dílů 1 a 2.
5. Stavbu dokončete detaily vozu. Volantovou tyč 20 můžete slepit z dílu vystřihovánky nebo ji nahradit začerněným párátkem a zalepit do podlahy 1. Volant 21 připevněte na tyč. Páku 19 nalepte na levý bok auta.
6. Tím je model dokončen a můžete příslušnou barvou zaretušovat hrany a nebarvené rubové části některých dílů.