Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC
Sdílej
 
V časopisu ABC najdete vystřihovánky z papíru pro děti i dospělé. Sestavte si model železniční remízy pro parní lokomotivy. Nechybí ani koleje spojující miniboxy tratě Teplice nad Metují - Trutnov. Tady najdete všechny návody na slepení.

Časopis ABC s papírovými vystřihovánkami ✂️ pro děti můžete koupit také online v tištěné a elektronické podobě na webu ikiosek.cz/abc, kde seženete i starší čísla. Doručení je zdarma.

Vystřihovánky k modelové železnici

Remíza pro parní lokomotivy

Drážní stavby

Remízy pro parní lokomotivy byla zařízení pro údržbu a uvedení lokomotiv do provozu. Parní lokomotivu nešlo nastartovat jako auto otočením klíčku nebo stisknutím tlačítka, byl to proces trvající několik hodin i celý den. Nejdříve bylo nutné napustit kotel a nádrže s tisíci litry vody, naložit tuny uhlí a také hromadu dřeva na roztopení kotle. A pak už jen topit a topit, dokud voda nezačala vřít a vytvořila se pára. Až měla pára potřebný tlak, teprve potom šlo vyrazit.  

Návod na slepení •  Jan Jalovec

Návod na slepení vystřihovánky:

1. Model remízy lze postavit ve třech variantách: se zavřenými vraty pro lokomotivy, nebo s otevřenými, buď jedněmi, nebo oběma. Pokud se rozhodneme pro variantu se zavřenými vraty, ponecháme díl 2, tak, jak je, pouze ho orýhujeme v místech ohybu. Pokud zvolíme variantu s otevřenými vraty, tak díl 2 podlepíme dílem 19. Potom obvod vrat orýhujeme a nařízneme, aby šla otevírat. Po zaschnutí vrata trochu rozhýbeme několikerým ohnutím.  

2. Pokud jsme zvolili alternativu s otevřenými vraty, tak na díl 19 přilepíme výplně imitující tloušťku zdi – díl 20 pro pravá vrata a díl 21 pro levá. Stavbu obvodových stěn dokončíme slepením s dílem 1 pomocí spojek 3 a 4. Celek pak přilepíme na základ 5. Díl usadíme na základ přesněji, když nejprve přilepíme jednu z delších stran, necháme zaschnout, a potom dolepíme zbytek. 

3. Pokračujeme schodištěm. Díl 6 slepíme na koncích k sobě a vytvarujeme podle bočnic. Natřeme je lepidlem a přilepíme je ke schodnici na tupo. U opěrné zídky 7 ohneme obvodové hrany a zakápneme zevnitř lepidlem. Potom oba díly slepíme k sobě, pak přilepíme na plochu A základu a k boční stěně. 

Návod na slepení •  Jan Jalovec

3. Oba díly střechy s krytinou 12, 13 ostřihneme s přesahem, orýhujeme a ohneme podle čárkovaných čar. Pak ohyby vrátíme do roviny a díly vystřihneme na požadovaný tvar. Úzké okraje střechy se nám potom budou lépe ohýbat, ohyb bude přesný a rovný. Do dílu 13 ještě vyřízneme čtyři otvory pro přichycení nástavby. U obou dílů střechy potom ohneme okraje a zafixujeme je v požadovaném úhlu z vnitřní strany zakápnutím lepidlem. 

4. Z dílů 8, 9, 10, 11 slepíme obvodové stěny nástavby a přilepíme na ně střechu 12. Celek připevníme ke střeše 13: Do vyříznutých otvorů ve střeše zasuneme patky nástavby a zalepíme zevnitř. Po zaschnutí přilepíme celek střechy k obvodovým zdem 1 a 2. 

5. Model dokončíme instalací větracích šachet a komínu. Větrací šachty slepíme z dílů 14, 15, 16 a 17. Přilepíme je na plochy B, C, D a E. Komín zhotovíme z dílu 18 a přilepíme ho na plochu F.

SÉRIE: Stavby

AUTOR: Jan Jalovec

MĚŘÍTKO: 1 : 120

OBTÍŽNOST: snadné

 

Papírové miniboxy ABC

Vystřihovánka železniční tratě č. 047

Trať přebudovaná pro systém dvoucestných vozidel

V září uplyne 200 let od zahájení pravidelné železniční osobní dopravy. Princip provozu železnice je přes všechny modernizace stále totožný. Umístění většiny stanic a zastávek pochází z časů výstavby tratí, situování nových zastávek je problematické. Každé zastavení vlaku znamená prodloužení jízdní doby a delší obsazení traťového úseku. Beze změny principu provozu na lokálních tratích je jejich racionální využití nemožné. Existují tři základní způsoby úpravy lokálních tratí: 

a) současný stav s výpomocí tramvají, 

b) zachování provozu osobních vlaků a doplnění systémem dvoucestných vozidel, 

c) zrušení provozu pravidelných osobních vlaků a jejich nahrazení systémem dvoucestných vozidel se zachováním průjezdnosti mimořádných vlaků jak osobních, tak nákladních.

Minibox železniční tratě v časopisu ABC •  Milan Weiner

V ABC č. 23/2024 jsme otiskli šest situací se zastávkami a stanicemi. S archem kolejí v tomto čísle si sestavíte železniční trať upravenou na způsob c) pro systém dvoucestných vozidel podle vašich představ. V případě, že ABC č. 23/2024 nemáte, si ho lze objednat na www.kiosek.cz nebo si arch s kolejemi ponechte pro další použití. V dalších pokračováních přineseme upravenou konkrétní trať 047 v úseku nádraží Teplice n. M. – Adršpach za využití nádraží Adršpach, nádraží Teplice n. M. a zastávky Teplice n. M. – Skály z ABC č. 13, 17, 20, 22/2024. Více se o projektu dozvíte na www.abicko.cz.

Návod na slepení vystřihovánky:

Prohlédněte si inspirativní schémata tratí A–D. Koleje nejsou hotové díly, ale slouží jako metráž k odstřižení potřebné velikosti. Slepené situace se zastávkami z č. 23/2024 rozmístěte na plochu a propojte kolejemi. Propojky mohou být i velmi krátké, symbolické. Všechny odstřižky jsou dále použitelné. Zelené odstřižky použijte k dotvarování přechodů mezi plochou zastávek a kolejemi.

SÉRIE: Miniboxy

AUTOR: Milan Weiner

MĚŘÍTKO: 1 : 100

OBTÍŽNOST: snadné

Předplať si časopis ABC s vystřihovánkami >

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC

Vystřihovánky pro všechny v novém ABC