Sopwith F.1 Camel

Sdílej
 
Jestliže bylo ve druhé světové válce záchranou pro britské ostrovy nasazení legendárních spitfirů, potom v první světové válce byly účinnou zbraní proti německým bombardérům stíhací dvouplošníky Sopwith F.1 Camel.

Jestliže bylo ve druhé světové válce záchranou pro britské ostrovy nasazení legendárních spitfirů, potom v první světové válce byly účinnou zbraní proti německým bombardérům stíhací dvouplošníky Sopwith F.1 Camel.

Foto
Camely byly letouny s vynikající obratností, což umožnovalo uložení motoru, palivové nádrže, zbraní a kabiny pilota poblíž těžiště. Piloti navíc využívali točivého momentu motoru k razantní pravé zatáčce, kterou s oblibou zařazovali mezi své bojové obraty. Camely jsou považovány za nejlepší britské stíhací stroje první světové války, a není proto divu, že velblouda (camel - velbloud) si jako svůj osobní stroj zvolil i legendární románový hrdina J. C. Bigglesworth, přezdívaný Biggles.
Sopwith F.1 Camel byl jednomotorový vzpěrový dvouplošník s pevným podvozkem. Smíšená kostra draku byla potažena plátnem, krycí plechy duralové. Hvězdicový motor Klerge o výkonu 97 kW poháněl pevnou dřevěnou dvoulistou vrtuli. Hlavní podvozek byl odpružen gumovými provazci, záďový podvozek tvořila ostruha s kluznou patkou. Výzbroj sestávala ze dvou kulometů Vickers ráže 7,7 mm umístěných před pilotní kabinou a střílejících okruhem vrtule. Letoun mohl navíc nést až čtyři pumy o hmotnosti 11,3 kg, zavěšené pod spodním křídlem.
Rozpětí 8,53 m, délka 5,71 m, výška 2,59 m, hmotnost prázdného letounu 421 kg, max. rychlost 185 km/h, dostup 5790 m, vytrvalost 2,5 hod.