Sauber Mercedes C9 1988

Sdílej
 
V dnešní vystřihovánce vám představujeme model úspěšného prototypu skupiny C - Sauber Mercedes C9, vůz, který je společným projektem švýcarské a německé firmy. Dosáhl osmi vítězství v devíti šampionátech, z čehož je nejcennější vítězství ve 24hodinovém závodě v Le Mans v roce 1989. V roce 1988 se zúčastnil i rychlostního závodu v Brně.

V dnešní vystřihovánce vám představujeme model úspěšného prototypu skupiny C - Sauber Mercedes C9, vůz, který je společným projektem švýcarské a německé firmy. Dosáhl osmi vítězství v devíti šampionátech, z čehož je nejcennější vítězství ve 24hodinovém závodě v Le Mans v roce 1989. V roce 1988 se zúčastnil i rychlostního závodu v Brně.

Foto
Model je zpracován v měřítku 1 : 24 a je určen zkušeným modelářům. Přesto doporučujeme pozorně si přečíst tento návod a prostudovat návodnou kresbu.
Přípravné práce
Kancelářským papírem podlepte díly 1, 22, 24, 55, 66, 69, 70, 73, 74, 92, 93, 113, 114, 115 a 116, čtvrtkou podlepte díly 4 (2x), 50, 96, kartonem o síle 1 mm podlepte díly A, B, C, D, E, F, 71, 72, 75, 76, 79, 98 (2x), 102, 103, 104 a 105. Ze špejle o 2 mm nařežte dvě přední osy 107, zadní osu 134, ze špejle o 1 mm připravte díl 91 - osičku držáku křídla. Ze špendlíků naštípejte spojky 4x 106 a 2x 110. Z drátu o 1 mm vyrobte tyč na otáčení kol - díl 109, z drátku o 0,5 mm připravte dvě antény - díly 52 a 53, dva držáčky zrcátek 51 a také osičku 90. Z rubu začerněte výfuky 47 a 48, přední část podvozku 55 a hotovou karoserii v místech blatníků a přídě.
Z rubu na díly 1, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 24, 55 a 59 přeneste úsečky A-A, B-B, C-C, D-D, E-E, F-F, G-G, H-H, I-I, J-J, K-K, L-L. Hrany, které budete nařezávat z líce vystřihovánky, jsou značeny plnou čárou, na jejímž konci je malý trojúhelníček, hrany nařezávané z rubu jsou značeny čerchovanou čárou (-.-.-). U dílů, kde čerchování nešlo nakreslit, je umístěna pomocná červená čerchovaná čára. Výřezy ploch z dílů jsou označeny červenou úhlopříčkou, prořezy pro zalepení dílů jsou vyznačeny černou úhlopříčkou. Lakovat model doporučujeme postupně během stavby.
Návod na slepení
Foto
Karoserie: Vytvarujte díl 1, ke kterému přilepte konstrukční chlopně 2 a 3 a výztuhu - díl 4, do přídě díly 5 a 6. Sestavte levý zadní blatník - díly 7 a 8 - a vlepte ho do dílu 1. Záď dokončete přilepením zadních krytů - levého 11 a pravého 12. Do přídě na úsečku A-A vlepte oblouk 13, k němu nalepte sklo 14 s chlopní 15. K celku lepte na středové úsečky B-B, C-C, D-D a E-E postupné celou kabinku - díly 16, 17, 18, 19 a 20. Pozor, dříve než díly začnete lepit, vyzkoušejte jejich usazení nasucho! K přídi nalepte vstup 21 a zpracujte oba boky karoserie.
Na levý bok 22 vlepte z rubu mezi úsečky G-G a H-H výztuhu 23, totéž proveďte i s pravým bokem - díly 24 a 25 - a oba boky nalepte na trup 1. Lepte od zadních blatníků směrem k přídi. Ta je nakreslena u obou boků o něco málo delší, proto po nalepení je patřičně zkraťte. Z dílů 26 a 27 zhotovte malý příďový oblouk a nalepte ho na jeho místo. Nyní z dílů 28, 29 a 30 sestavte příď, kterou po zaschnutí opatrně nalepte na trup 1 a oblouk 27. Do přídě také vlepte vstup chladiče - díl 31.
Karoserii dokončete drobnými detaily. Do levého boku vlepte velký prolis - díly 32 a 33 - a malý prolis - díl 35. Stejně vlepte prolisy i na pravém boku - díly 33, 34 a 35. Do trupu 1 vlepte prolisy 2x 36 a 2x 37, do krytu motoru 20 prolis 38. Na záď nalepte dvě světla 39, na kabinu - díl 18 - nalepte výstupky - díly 2x 40 a 41, na přední sklo pak stěrač 42. Na oba boky patří směrovky - 2x 43, na kabinku natupo přilepte dva násosy 44 a do obou boků vlepte výfuky - díly 45, 46, 47 a 48. Nyní z dílů 49, 50 a 51 zpracujte dvě zpětná zrcátka a vlepte je do kabiny 16. Tam také vlepte dvě antény - díly 52 a 53. Za přední kola dovnitř karoserie nalepte dva malé hranolky - díly 54 - a karoserii máte hotovou. Při lepení detailů se řiďte návodnou kresbou.
Podvozek: Zpracujte základní desku 55, k ní přilepte difuzor, slepený z dílů 56, 57 a 58. Na něj nalepte tunel - díly 59, 60 a 61 - a celý difuzor polepte díly 62, 63, 64 a 65. Nyní na úsečku J-J nalepte zadní žebro 66. Samostatně zpracujte rozvodovku - díly 67 a 68 - a také závěsy kol - levý slepte z dílů 69 a 70 a brzdy 71 a 72. Pravý závěs slepte z dílů 73 a 74 a brzdu z dílů 75 a 76. Na difuzor nalepte nádobku - díly 77, 78 a 79, poslední malé žebro 80 a výztuhu 81. Nyní zpracujte držák zadního křídla. Do základního nosníku 82 vlepte válec slepený z dílů 83 a 84. Na válec připevněte držák 85. Vlastní nosič křídla slepte z dílů 86, 87 a 88 a s drátkem ho spojte pomocí osičky 91. Kolem drátku 90 obtočte vidličku 89, díl slepte a drátek opět vyjměte. Nyní vidličku strčte do nosiče 86 a 87 a pomocí drátku 90 spojte. Držák dokončete nalepením plošky 92 a celek vlepte do zádě, a to tak, že nejdříve nalepte nosník 82 na žebro 80, nosič vycentrujte (při pohledu z boku musí být na podložku kolmý) a vidličku přilepte na rozvodovku, navíc osičku i drátek zakápněte lepidlem. Při lepení se opět řiďte návodnou kresbou.
Přední osa: Žebro 93 nalepte na podvozek 55, k žebru přilepte držák přední osy 94 a k držáku slepený chladič - díly 95 a 96. Z rubu žebra 93 nalepte čtyři pomocné výztužné trojúhelníky 97. Z dílů 98, 99 a 100 slepte vlastní držák, z dílů 2x 101 a dílů A, B, C, D, E a F vyrobte otočné body. K těmto dílům nalepte brzdy, levou z dílů 102 a 103 a pravou pak slepenou z dílů 104 a 105. Otočné body spojte s držákem pomocí čtyř spojek - díly 106 - a do otočných bodů vsuňte přední osy se zákolníky - 2x díl 107 a 2x díl 108. Celek dokončete připevněním tyče na otáčení kol 109 pomocí spojek 2x 110 a hotovou přední osu vlepte do držáku 94.
Nyní můžete karoserii přilepit na podvozek, lepit začněte od přídě přes hranolky 54, střední část podvozku a nalepení zadního žebra 66 k výfukům. Do přídě vlepte žebro 111 a tažné oko 112 a karoserii dokončete přilepením zadního spojleru - díly 113, 114, 115 a 116 na plošku držáku 92. Zbývají kola.
Přední: Podle již známého způsobu vytvarujte a slepte vnitřní bok pneumatiky 117, do něj vlepte disk 118 a 119. Do vnějšího boku 121 vlepte disk slepený z dílů 112 a 123, z rubu disku nalepte pomocný díl 124 a oba boky spojte pomocí pláště 120. Hotové kolo nasuňte opatrně na osu 107, zakápněte lepidlem a nalepte matici 125. Stejným způsobem zpracujte i druhé kolo.
Zadní: Vytvarujte a slepte vnitřní bok 126, do něj vlepte disk 127 a 128. Do vnějšího boku 130 vlepte disk - díly 131 a 132 - a z rubu pomocí díl 133 a oba boky spojte pláštěm 129. Kolo nasuňte na osu 134 a zakápněte lepidlem. Slepte druhé kolo, osu 134 prostrčte zadním závěsem, kolo přilepte a do disků nalepte matice 135.
Tím máte model prototypu skupiny C - Sauber MERCEDES C9 hotov. Věříme, že se vám model líbí a že se vám jeho stavba podařila.