Lotus 72

Sdílej
 
Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 20. století určil legendární konstruktér (a majitel stáje Lotus) Colin Chapman nový směr vývoje F 1. S konečnou platností prosadil auto ve tvaru klínu: špičatá příď, kapotáž plynule stoupající dozadu, chladiče na bocích u motoru.

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let 20. století určil legendární konstruktér (a majitel stáje Lotus) Colin Chapman nový směr vývoje F 1. S konečnou platností prosadil auto ve tvaru klínu: špičatá příď, kapotáž plynule stoupající dozadu, chladiče na bocích u motoru. To vše se stalo v dalších letech nepsaným zákonem při stavbě monopostů. Další pozoruhodností dvaasedmdesátky byly kotouče předních brzd v trupu. Právě ty představovaly Achillovu patu. Brzdicí hřídel byla to první, co u nového lotusu prasklo. A tato závada také stála život Jochena Rindta při tréninku na Velkou cenu Itálie v Monze. Přesto se J. Rindt stal mistrem světa - In memoriam.

Foto
Lotus 72 absolvoval v různých modifikacích šest sezon (1970 - 1975) a poháněl ho vidlicový osmiválec Ford-Cosworth o objemu 2993 cm3 a výkonu 338 kW (460 k).
Stavba modelů vyžaduje přesnost, určité modelářské zkušenosti a v neposlední řadě i dostatek času. Před stavbou je potřeba důkladně prostudovat návod a návodnou kresbu.
Přípravné práce
Hrany, které se rýhují a ohýbají ze strany tisku, jsou označeny čárou s plným černým trojúhelníkem, hrany, které se ohýbají z rubu tisku, jsou označeny bílým trojúhelníkem. Ohyb, který nezačíná od kraje dílu, je označen zdvojeným symbolem trojúhelníku. Výřezy, prořezy a prostřihy jsou vyznačeny červenou barvou, popřípadě červenou úhlopříčkou, někdy je ještě doplněn symbol nůžek. Místa pro nalepení dílů natupo, tj. bez chlopní, jsou vyznačena zelenou čárou. Čísla dílů nebo jejich částí, které je potřeba před nalepením z rubové strany začernit, jsou podloženy černou barvou. Při začerňování dbejte na to, aby neprosvítala černá barva do tisku. Na zhotovení os náprav, volantu a tlumičů použijte kuchyňské špejle, které obruste na průměr 2,5 mm. Rozměry a barevné provedení najdete ve vystřihovánce.
Návod na sestavení
Trup: Do kapoty 1 vlepte prolis 1a (2x). Vytvarujte štít 2, který vlepte do dílu 1. Díl 3 přilepte k 1 a pokračujte vnitřní částí štítu 4 a dílem 8. Nyní můžete odstřihnout žlutou část dílu 1 s nápisem. Do přední části dílu 1 z rubu nalepte díl 9. Tento celek zatím odložte. Stavba pokračuje nalepením boků 11 na podvozek 10. Samostatně zkompletujte vnitřek kokpitu se sedačkou - díly 12, 13, 14. Kokpit opatrně přilepte na podvozek. Palubní desku doplňte volantem 15 a osou D. Zkompletovaný díl 16 vlepte za sedačku na díl 12. Zpracujte boční chladiče 5 a vlepte do nich vnitřní části, díly 6, 7. Hotové chladiče přilepte na podvozek. Nyní můžete opatrně a postupně slepit podvozek s karoserií. Karoserii také doplňte podle návodu díly 17, 18. Díly 19 (2x) vytvarujte do kapky a natupo je nalepte na díl 1.
Přední náprava: Levý závěs slepte z dílů 26, 27 a přilepte jej na bok vozu. Doplňte tyč řízení 28. Obdobně zpracujte pravý závěs z dílů 30, 31, 32. Do závěsů vlepte osu B.
Foto
Motor: Slepte z dílů 51, 52, 53. Doplňte o díl 54. Dva díly 58 a dva díly 60, podlepené čtvrtkou, nalepte na zpracované díly 57, 59. Zpracované díly nalepte na motor. Podle návodné kresby doplňte motor o kabely svíček (černá režná nit) do vpichů v dílech 57, 59 a natáhněte je na motor k rozdělovači - díl 56. Pokračujte vrchním krytem 55, který vlepte do výřezů v motoru. Důkladně vytvarujte rozvětvení výfuků 75, 76 a vlepte je do motoru. Doplňte vytvarované výfuky - díly 74. Na vrchní část motoru dolepte 8 kusů válce nasávání vzduchu 61.
Rozvodovka: Rozvodovku slepte z dílů 62, 63. Dále nalepte slepenou převodovku 72, 73. Zpracujte dva kotouče brzd - díl 64 (4x) a díl 65 (2x). Do rozvodovky vlepte osu A a na vyznačené rysky nalepte brzdové kotouče. Spodní ramena zadních závěsů 67 slepte s držáky kol 66, 67 a nalepte na rozvodovku. Přilepte horní ramena 68, která zajistěte stabilizátorem 71. Nakonec vlepte dva tlumiče, které zhotovte navinutím dílů 70 na osy C. ŹMotor opatrně slepte s rozvodovkou, zasuňte a přilepte výfuky. Motorovou část spojte s karoserií. Doplňte ramena 77, 78. Na zadní část vozu přilepte vanu z dílů 41, 42. Vanu přilepte na rozvodovku 63, oba výfuky vyhněte mírně nahoru a natupo přilepte k držákům na dílech 42.
Zadní křídlo: Slepte lišty 35, 36, 37 a boky křídla 34, 38. Vodorovné lišty postupně nalepte na jeden bok a po zaschnutí na druhý bok křídla. Aby nedošlo k omylu, pro orientaci slouží malé kroužky v místě nalepení lišty, které musí lícovat na jednotlivých lištách. Na lištu 37 nalepte také nosič 39 (pozor na lícovací značku) a na lištu 35 přilepte červenou chlopní chladič oleje 40. Křídlo nalepte k vozu nejprve nosičem 39 do zářezů v rozvodovce a potom chladičem 40 na vanu 41.
Doplňky: Zkompletujte dvě zpětná zrcátka s držáky 20, 21 a přilepte je na štít. Vytvarovaný ochranný oblouk přilepte na vyznačené místo za hlavou jezdce. Z dílů 43, 44 zhotovte kryt sání motoru. Hotový kryt nalepte na válce sání motoru.
Kola: Zadní slepte následujícím způsobem - bok pneumatiky (2x) 95 narýhujte odpichovátkem i s chlopní. Vytvarujte profil kola a pomocí chlopně díly 95 opět slepte dohromady. Vlepte vnější disk z dílů 99, 100 do jednoho boku 95 a do druhého boku 95 vnitřní část disku, díly 97, 98. Oba boky postupně slepte se stočeným pláštěm 96. Stejným způsobem zpracujte přední kola z dílů 89, 90, 91, 92, 93, 94. Hotová kola nalepte na jednotlivé nápravy tak, aby byl spoj pláště na spodku vozu, kde nebude vidět. Přední kola zajistěte hvězdicovými maticemi 94 (2x) podle řezu v návodné kresbě. V maticích je nutné ještě před vystřižením udělat výřezy pro osu A. Až potom matice vystřihněte a zalepte na osu v předních kolech. Tím jste s prací hotovi.
Úspěšné lepení přejí a na shledanou u dalších papírových modelů vozů F 1 se těší

Autor

Petr Špinler a Ivan Lupták