Vickers Wellington Mk I.c

Sdílej
 
V dnešní vystřihovánce vám představujeme model středního bombardéru Vickers Wellington, na kterém létaly za druhé světové války i naše posádky. Model je zpracován v měřítku 1:72 a je určen zkušeným modelářům, přesto všem doporučujeme přečíst si pozorně tento návod a prostudovat návodnou kresbu.

Znovu v ABC
V dnešní vystřihovánce vám představujeme model středního bombardéru Vickers Wellington, na kterém létaly za druhé světové války i naše posádky. Model je zpracován v měřítku 1:72 a je určen zkušeným modelářům, přesto všem doporučujeme přečíst si pozorně tento návod a prostudovat návodnou kresbu.
Bombardér našich letců
Vickers Wellington byl na počátku druhé světové války jednoznačně nejlepším britským středním bombardérem. Nejprve tyto stroje podnikaly denní nálety, při nichž byly však dost zranitelné, proto přešly k nočním operacím. Postupem času a s příchodem modernějších čtyřmotorových strojů začaly wellingtony ztrácet na významu. Přesto nadále zůstaly ve službě a plnily řadu různorodých úkolů. Po válce sloužily jako cvičné letouny a do výslužby odešly až v roce 1953.
Vickers Wellington Mk.IC z naší vystřihovánky měla ve výzbroji čs. 311. bombardovací peruť RAF. Tyto stroje byly vybaveny motory Pegasus XVIII a síle 1050 koní. Unesly přes dvě tuny pum a vyzbrojeny byly 7,7 mm kulomety Browning v jednoduchých věžích v přídi a v ocase. Verze IC měla jako první také dvě boční střílny.

Přípravné práce

Foto
Kancelářským papírem podlepte díly 30, 40 a 4x 103, kladívkovou čtvrtkou díly 26, 36, 87 a 123, kartonem o síle 1 mm podlepte díly 3, 6, 11, 16, 19, 21, 43, 44, 59, 60, 92, 93 a 94. Na rub dílu 1 přeneste úsečku A-A, na díl 7 úsečku B-B, na díl 14 úsečku C-C a na rub dílu 17 úsečku D-D. Dále na křídla (díly 45 a 49) přeneste úsečky E-E a F-F. Z rubu začerněte díly 61, 69, 88, 89, 114, 120, 121 a 122. Ze špejle o Ć 3 mm nařežte osu 133, ze špejle o Ć 2 mm připravte díly 2x 83 a 1x 108 a ze špejle o Ć 1,5 mm nařežete díly 1x 28, 1x 38, 18x 80, 4x 96 a 4x 105. Ze špendlíků naštípejte osy podvozku 2x 104 a 1x 113, dále připravte kulomety 2x 27 a 2x 37 a antény 131 a 132. Všechny tyto díly najdete ve vystřihovánce. Z režné nitě, díl 134 (není ve vystřihovánce), ustřihněte asi 20 cm kousek, který později použijete na anténu.
Návod na slepení
Úchytky 4x 22 nalepte na žebra 6, 11, 16 a 21. K vytvarovanému dílu 1 přilepte díl 2 a chlopeň 5 a celek uzavřete. Žebro 3 vlepte (v případě malé nepřesnosti žebro nahoře přibruste) na hranu do dílu 1, k němu a žebru 3 nalepte díl 4. Žebro 6 vsuňte do vytvarované přídě zezadu tak daleko, až se zastaví, a zakápněte jej lepidlem. K dílu 7 přilepte chlopně 8 a 10 a díl uzavřete. Nyní do této části trupu vlepte anténu 9, do které jste předem zalepili nit - díl 134. Takto zpracovanou část trupu přilepte k přídi - na chlopeň 5. Zezadu vsuňte žebro 11, opět tak daleko, až se zastaví, a zakápněte lepidlem. Předek letounu dokončete nalepením pilotní kabiny slepené z dílů 12 a 13.
Střed trupu - díl 14 spolu s chlopní 15 - uzavřete a do něj vlepte díl 129. Střed trupu přilepte k přední části letounu na chlopeň 10. Žebro 16 vlepte stejným způsobem jako žebra 6 a 11. K zadní části trupu 17 přilepte chlopeň 18 a uzavřete. Vzhledem k délce lepené části dílu si můžete pomoci kulatinou o Ć 15 mm, kterou upnete do svěráku (nebo vám ji tatínek či kamarád podrží), a na ní trup pohodlně slepíte. Nyní na zadní část dílu 17, na jeho hranu, přilepte žebro 19 (opět žebro v případě nepřesnosti nahoře přibruste). K žebru 19 a trupu 17 přilepte díl 20. Žebro 21 vlepte do trupu stejně jako žebro 6, 11 a 16 a celou část přilepte k celku - trup letounu máte hotov.
Pokračujte v lepení střelišť - začněte předním. K dílům 3 a 4 nalepte pásky 23 a 24. V horní části dílu 24 nesmíte pásek přilepit k výstupku na dílu 1! Z dílů 25 a 26 slepte válec, prostrčte jím osu 28, nasuňte dva držáčky 29 a zakápněte lepidlem. Pozor, držáčky musí být v jedné rovině! Do válce vlepte dva kulomety 27 tak, aby na jedné straně přečnívaly asi o 0,5 mm. Po proschnutí kulomet přilepte k dílu 4. Z dílů 31 a 32 slepte prosklené střeliště. Na kulomety nasuňte vodicí pásek - díl 30, mírně ho vyhněte do oblouku a kulomety sklopte dolů tak, aby pásek 30 zajel do výřezu v díle 4. Nyní na kulomety nasaďte prosklené střeliště, pásek 30 zakápněte lepidlem zezadu ke kulometům, a než lepidlo proschne, nalepte prosklení 31 a 32 na příď 3 a 4. Hotové kulomety nechte proschnout sklopené dolů. Po zaschnutí lepidla je opatrně rozhýbejte a nakonec nalepte na příď - díl 43. Obdobně zpracujte i zadní střeliště - díly 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 a 44.
Zpracujte křídla. K dílu 45 přilepte reflektory 46. Z rubu spodní části křídla přilepte na úsečky E-E a F-F žebra 47 a 48. Pozor, ryska na rubu horní plochy křídla neplatí! Křídlo 45 opatrně slepte a nechte proschnout. Z dílů 49, 50, 51 slepte druhé křídlo, nezapomeňte propíchnout dvě dírky pro antény 131 a 132. Křidla nechte dokonale proschnout a uložte do pracovní krabičky.
Pokračujte zpracováním motorových gondol. Nejdříve levá: k dílu 54 přilepte druhou polovinu 55 a k této části nalepte vytvarovaný díl 56 spolu se spojkou 57. K dílu 53 přilepte chlopeň 130, díl uzavřete a nalepte jej od středu k dílům 54 a 55. Celek uzavřete dílem 58. Do gondoly vlepte také dvě žebra 59 a 60, místa pro přilepení nejsou vyznačena, proto osazení vyzkoušejte nasucho (žebra nesmí přečnívat přes gondolu). Hotovou gondolu opatrně přilepte ke křídlu 45. Na spodní plochu křídla nalepte kryt podvozku 61 spolu s jeho vnitřky 62 a 63, které nalepte z rubu na prostřižené krytky podvozkových šachet. Stejně zpracujte i pravou gondolu - díly 57, 59, 60, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71 a 130. Hotovou ji nalepte na křídlo 49.

Pokračování v příštím čísle...