Letadlo AVIA B-534 - 1. díl

Sdílej
 
Model, který se vám dostává do rukou, je v několika ohledech zajímavý. Možnosti, které tato konstrukce vystřihovánky nabízí, se snaží využít v maximální míře. Ve výrobních sériích B-534 lze identifikovat celkem čtyři verze. Vystřihovánka nabízí možnost výběru ze tří z nich.

Novinka ABC
Letadlo AVIA B-534 v měřítku 1:32
Bezprostředním podnětem ke vzniku tohoto letounu byla zhoršující se politická situace v polovině 30 let 20. století a z toho pramenící zájem Ministerstva národní obrany o nový standardní stíhací letoun pro čs. letectvo. Konstrukční práce pod typovým označením B-534 začaly v letecké továrně Avia koncem roku 1932. Vznikl tak elegantní dvojplošník, jeden z nejlepších ve své době, vynikající svou špičkovou ovladatelností a výbornou stoupavostí s maximální rychlostí na hranici 400 km/hod. První tyto letouny se dostaly k jednotkám na podzim 1935.
Přezbrojení stíhacích letek na novou B-534 bylo pozoruhodně rychlé a bylo dokončeno již v průběhu roku 1937. Kromě čs. armády dostávají avie také letecké četnické hlídky.
Avia B-534 předčila nejen spojenecké stroje, ale poradila si i s německým Messerschmittem Bf-109 ve stoupavosti i obratnosti. "Stodevítka" byla ovšem jednoznačně rychlejší a díky stavitelné vrtuli i ve střemhlavém letu, což jí umožňovalo diktovat podmínky případných soubojů. Československým konstruktérům tedy nezbylo než pokračovat zvýšeným tempem ve vyzbrojování a urychlit vývoj progresivní konstrukce jednoplošníku Avia B-35, nástupce 534. Podle soupisky letectva k 10. 11. 1938 bylo ve stavu čs. letectva 370 letounů (celkový počet vyrobených se zastavil na čísle 566).
Po okupaci Československa zabavila Avii pro svou potřebu německá Luftwaffe.
Skutečného "bojového" nasazení se dočkaly stroje u jednotky DFS 230/1-10, kde tahaly vlečné kluzáky při zásobování obklíčených německých jednotek u Děmjanska a později u Stalingradu.
Po rozbití Československa pokračovaly Avie ve vojenské kariéře u nově zformovaných Slovenských vzdušných zbraní. Krátce po vzniku Slovenského štátu zasahovaly do pohraničních potyček s hortyovským Maďarskem. Po uklidnění situace nasadilo Slovensko svoje letouny jako jediný spojenec Luftwaffe při napadení Polska, kde poskytovaly stíhací krytí německým střemhlavým bombardérům. Následovalo nasazení na východní frontě proti Sovětům a poslední letuschopné stroje byly nasazeny v Slovenském národním povstání na straně povstaleckého letectva. Ve výčtu uživatelů B-534 nesmíme zapomenout ani na Bulharsko, které koupilo od Německa 78 strojů.
Letoun Avie B-534 v současnosti vévodí expozici Vojenského leteckého muzea v Praze - Kbelích.

O modelu
Model, který se vám dostává do rukou, je v několika ohledech zajímavý. Možnosti, které tato konstrukce vystřihovánky nabízí, se snaží využít v maximální míře. Ve výrobních sériích B-534 lze identifikovat celkem čtyři verze (podrobnosti naleznete v literatuře - viz níže). Vystřihovánka nabízí možnost výběru ze tří z nich. Verze II. má odkrytý pilotní prostor a dva válcové vstupy vzduchu pro kompresor, verze III. nový centrální vstup vzduchu a konečně nejznámější verze IV. krytý pilotní prostor a nový tvar ocasní části trupu. Další zajímavostí je skutečnost, že letoun byl provozován ve standardním továrním zbarvení v určitém časovém období v leteckých silách hned čtyř států - ČSR, Slovenského štátu, Německa a Bulharska. Tento fakt můžete při stavbě modelu také uplatnit. Připravili jsme pro vás papírový obtiskový aršík, který dává možnost výběru jednoho ze 14 nabízených markingů.

Pokračování příště...