Přípravné práce
Model historické tramvaje je proti své skutečné předloze zásadně zjednodušen. Některé detaily byly vypuštěny zcela, jiné jsou pouze naznačené kresbou. Sestavení modelu tak jistě přinese radost z práce i začátečníkům. Vystřihovánka však obsahuje poměrně velký počet drobných částí, které nebylo možné doplnit lepicími chlopněmi, a proto je nutné tyto díly lepit tzv. natupo. Pracujte proto pečlivě a se stavbou nespěchejte. Některá místa pro nalepení nebylo možno pro nedostatek místa na dílu označit číslem. Z tohoto důvodu se držte pečlivě návodu a návodné kresby. Části vystřihovánky označené žlutými terči jsou určeny pro ty z vás, kteří chtějí mít model zpracovaný detailněji. Hrany a lomy jednotlivých dílů retušujte příslušným odstínem vodové barvy již během lepení.
Návod na slepení
Začněte sestavením dílu 1. K bočním dílům vozu 2 (2x) nalepte navýšení 3 (2x), 4 (2x) a zkompletujte s díly 5 (2x). Zpracovanou střední část vozové skříně přilepte k základně 1. Je lhostejné, kterým směrem ji budete orientovat - strany jsou stejné. Z dílů 6 (2x) a 7 (2x) sestavte kabiny a přilepte na vyznačená místa dílu 1.
Pokračujte stavbou střechy. Na dílu 8 nařízněte oblouky zárubní dveří a boční stříšky rozšířené střední části vozové skříně. Díl 9 přilepte z rubu k dílu 8. Oblouky zárubní dveří ohněte v úhlu 90° směrem dolů, boční stříšky v úhlu 45° a základ střechy přilepte k tramvaji. Zpracujte šikmé části střechy 10, 11 a přilepte je na vyznačené místa. Pracujte pečlivě - jedná se o náročnou část vystřihovánky. Zaoblete díl 12 a střechu jím uzavřete. Odděleně si z dílů 13, 14 a 15 (přilepením dílu 15 vyznačíte směr jízdy tramvaje - je určen orientační šipkou) zpracujte nástavbu střechy a poté nalepte na určené místo. Výrobu kladkového sběrače proudu ponechte až na závěr a nyní se věnujte dokončení vozové skříně.
Čela tramvaje 16 (2x) zaoblete a přilepte k vozu za střední část a na konci ploch pouze bodově (dolní část čela tramvaje je proti horní prosklené zaoblená). Nad přilepené díly 16 nalepte proužky 17 (2x). Nalepte cedulky směru jízdy 18 (2x). Chcete-li mít model plastičtější, použijte na lampy díly 19 (2x), 20 (2x) a 21 (2x). Jedná se o díly, které jsou značeny žlutými terči. Budete-li chtít pokračovat ve vylepšování modelu, připravte si dva drátky dlouhé 7 mm - díl 22 (2x). Získáte je například ze slabší kancelářské sponky. Natřete drátky načerno a přilepte do míst, kde jsou graficky naznačeny výhybkové tyče. Dále si můžete vyrobit plastické zásuvky elektrického proudu (ostrým nožíkem uřízněte z kulatého párátka dva válečky dlouhé 1,5 mm, nabarvěte načerveno a přelepte jimi graficky znázorněné zásuvky). Na návodné kresbě jsou značeny číslem 22 A (2x).
Přejděte ke stavbě podvozku tramvaje. Schůdky 23 (4x) natřete z rubu načerno, zpracujte a nalepte na základnu vozu. Stavíte-li náročnější verzi modelu, přilepte do předních levých schůdků (ve směru jízdy tramvaje) natupo stupínek 24. Dvířka 25 z rubu načerněte, rozstřihněte na dva kusy, nařízněte v místě ohybu chlopní a přilepte k tramvaji. Zbylá dvířka 26, 27 a 28 pouze načerněte z rubu, ohněte postranní chlopničky a vsuňte mezi střední část skříně a kabiny (jednodušší verze spočívá v tom, že všechna dvířka jsou uzavřená, a není tudíž vidět ani stupínek schodů 24). Na spodní část podvozkové desky přilepte složený díl 29. Z částí 30, 31 a 32 sestavte první nápravu a z dílů 33, 34, 35 druhou nápravu. Při lepení k podvozku se orientujte podle návodné kresby. Vystřihněte kola 36 (4 x) a umístěte na ně odpružení 37 (4x). Takto zkompletované sestavy přilepte na vyznačené místo na nápravách tramvaje. Kartáčové pluhy 38 (2x) obarvěte z rubu načerno. Vyřízněte do nich otvory na protažení spřáhla a přilepte k podvozku. Vyřízněte otvory na spřáhla do konstrukce předních radlic 39 (2x) a zkompletujte s díly 40 (2x). Lepicí chlopně z rubu začerněte a přilepte k tramvaji. Spřáhla 41 (2x) vsuňte do otvorů radlic 39 a otvorů v kartáčových pluzích tak, aby vyčnívala 5 mm ven z úrovně radlic (na spřáhlech je naznačeno ryskou). Bodově je zajistěte lepidlem. Přilepte boční zábrany 42 (2x).
Na kulatém párátku stočte proužky 43 (2x) do válečku a konce zalepte. Válečky sejměte z párátka a uzavřete je na jednom konci díly 44 (2x) a na druhém 45 (2x). Terče s číselným označením linky tramvaje nalepte do přední části střechy na vyznačené místo. Vrátíme se k práci na kladkovém sběrači proudu. Přilepte díl 46 (dejte pozor na správnou orientaci - směr jízdy je vyznačen pomocnou šipkou). Díl 47 z rubu načerněte, zpracujte a přilepte k dílu 46. Kladku 48 vyrobte z drátku dlouhého 45 mm, nabarvěte načerno a přilepte do dílu 46 podle návodné kresby (správné naklonění vám díl vymezí). Na konec kladky přilepte vodicí kolečko z dílu 49. Model si můžete zpestřit přilepením panelů s dobovou reklamou 50 (2x). Nalepte je natupo na značící čáry na střeše. Ovládací lanko 51 sběrací tyče vyrobte z černé nitě dlouhé asi 10 cm. Při jeho lepení se řiďte návodným schématem a podle potřeby nit zkraťte. Můžete si též z nitě dlouhé 1 cm vyrobit řetězy 52 (4x), které přilepíte mezi přední radlice a schůdky (viz návodná kresba). Tím máte model hotov.
Chcete-li model oživit zasazením do prostoru a vytvořit si malé dioráma staropražské ulice, pokračujte v práci dále.
Nejdříve na rozložený díl 53 nalepte dlažbu a chodník 55, 56, 57, čímž vznikne iluze tramvajové kolejnice (tyto díly máte podlepeny silnějším kartonem). Na uzavření terénu použijete obdélník 54 (není obsažen ve vystřihovánce - vystřihněte si jej z černého kartonu nebo čtvrtky formátu 60 x 110 mm). Do vyříznutého otvoru na chodníku přilepte sloup označení zastávky 59 (kulaté párátko dlouhé 27 mm načerněte, 2 mm jej zapusťte do terénu a dobře přilepte). Na konec párátka přilepte natupo cedulku 60. K terénu přilepte pozadí 58. Dioráma osaďte figurkami 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67 a 68 buď podle návodné kresby, nebo vlastní fantazie (figurky nemají podstavce, které by působily rušivě - lepte je natupo). Na závěr na střed přední strany podstavce přilepte cedulku s označením modelu 69.
Technická data
Celková délka skříně přes spřáhla 8,41 m
Šířka skříně 2,13 m
Počet míst k sezení 16 + 4
Počet míst k stání 6 + 12
Rok výroby 1901
Výrobce Ringhofferovy závody
Model je zhotoven v měřítku 1:87