Předloha modelu
Féničané se usadili kolem r. 3000 př. n. l. na východních březích Středozemního moře pod Libanonskými horami, velice bohatými na proslavené cedrové dřevo. Byli to dobří řemeslníci, obchodníci a obratní plavci, kteří se jako první v dějinách lidstva odvážili vyplout daleko na širé moře, za hranice tehdy známého světa. Nazývali se kočovníky moře. Stejně jako Egypťané obchodovali se zeměmi Punt a tajemnou Ofir. Propluli i Gibraltarským průlivem a podél evropských břehů se dostali až do Británie. Založili mnoho přístavů, z nichž se časem staly kolonie, z města Kartágo na severu Afriky vznikl dokonce samostatný stát. Za vlády egyptského faraona Necha II. se uskutečnila v letech 596 až 594 př. n. l. největší objevná plavba starověku: féničtí plavci vypluli z Rudého moře k jihu, obepluli Afriku a Středozemním mořem se vrátili zpět do Egypta.
Mořeplavecké umění považovali Féničané za životně důležité obchodní tajemství. Nezanechali žádná vyobrazení svých lodí ani jejich popis a současná znalost těchto lodí pochází zejména z vyobrazení asyrských umělců. Jeden takový reliéf z dob asi před 2000 lety představuje zcela nový typ lodi – birému (řecky diéru), dvouřadou veslici, jejíž štíhlý trup s bodcem na přídi a štíty bojovníků zavěšenými na bocích svědčí o válečném využití.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Na lana použijte hedvábné černé nebo hnědé nitě, na ráhno a stěžeň kulatá bambusová párátka se špičatými konci, na povrchovou úpravu modelu retušovací barvy. Červené šipky na dílech orientují jejich umístění na loď od zádi k přídi. Prořezy jsou označeny červenými křížky. Na hrany ohýbané do rubu směřují trojúhelníčky, hrany ohýbané do tisku jsou ukončeny kulatým bodem. Je vhodné předem podlepit celou stránku (kromě plachty a drobných dílků umístěných kolem nákresu lodi) kancelářským papírem. Díly označené červenými čísly doporučuji - mimo zálepky - podlepit kreslicí čtvrtkou.
NÁVOD NA SLEPENÍ
Připravte si základní díly lodi – dno 1 a palubu 4. Na rubu obou ploch si několika vpichy do rysek s modrými šipkami vyznačte tužkou polohu vyztužovacího hranolu. Slepte ho z dílu 3, potom jej pozorně přilepte nejdříve zespodu k palubě 4. Pozor na souhlasné umístění otvorů pro stožár v hranolu a v palubě, neustále kontrolujte sestavování trupu ve směru červených šipek! Podle označení přilepte k hranolu dno 1. V bočnicích 5L-P opatrně propíchejte bílé otvory pro vesla. Bočnice k sobě slepte nejprve zvednutým koncem, pak je nasaďte na záď a postupně obepněte celý trup podle dna k oblouku přídě. Kolem paluby vznikne zvýšené hrazení, na které později umístíte díly madel. Spodní barevné dno, díl 2, podlepte čtvrtkou a nechte proschnout. Potom vytvarujte na horní (rubové) straně bodec 2a, jehož výřez v obloukové části upravíte a nasadíte pokud možno přesně na profil přídě. Zalícování bodce k trupu proveďte např. ústřižky z pomocného pásku P. Oblouk bodce okovejte páskem 2b.
Podlepte palubu 6 a mimo chlopně také palubu 8. Na spodní palubu přilepte dva poklopy 7, do otvorů v horní palubě zapusťte schodiště a na prkna nalepte poklopy 2x 11. V páskové nástavbě 9 opatrně prořežte okénka pro lavice a potom, počínaje od středových rysek na přídi (jsou označené modrými šipkami), olemujte nástavbou palubu 6 až k záďovému klínu. Dokončete montáž horní paluby 8: Zdvihnuté chlopně olemujte vnitřním zábradlím 10, potom díl vsaďte (velice opatrně, abyste křehkou konstrukci nezbortili!) celou plochou do nástavby 9 až k okraji vnějšího zábradlí a jen lehce díl zalepte po obvodu. Pomocí párátka přilepte uvnitř nástavby obě schodiště k palubě a celek umístěte na trup. Hrazení lodního trupu na obou stranách doplňte pečlivě vyřezanými a umístěnými lavičkami a madly, díly 12L-12P. Hrazení horní paluby doplňte obvodovým madlem 12. Na zábradlí umístěte štíty 13.
Nyní si zhotovte všechny dřevěné přípravky, nejlépe z třísek naštípaných z kulatých bambusových párátek. Rozměry, sestavení stěžně a ráhen, kormidel a vesel jsou v kresbě vystřihovánky přehledně uvedeny v měřítku 1:1. Z kresby zjistíte i jejich potřebný počet. Do otvorů v palubách zalepte patu stěžně (trubičku 14 stočenou na špejli podle dílu 15). Ze štěpinek podle dílů 21, 23 a z dílků 22 a 24 zhotovte 2 kormidla a 34 vesla – do lodi je zabudujte až po celkovém vystrojení a úpravách modelu. Stěžeň a ráhno vyrobte podle dílů 15 a 2x 16, jejich křížení lehce ovažte nití a zajistěte třmenem 17. Plachtu 18 můžete vytvarovat jako vydutou větrem. Na vrchol stěžně usaďte strážní koš z dílů 3x 19. Vystrojení lodi dokončete podle návodné kresby lanovím, provazovými žebříky 20, nalepenými napínáky 25 a kladkami 26. Na lanech nevažte příliš velké uzlíky, stačí jen konce nití lehce zakápnout lepidlem. Záleží jen na vaší modelářské šikovnosti a trpělivosti, zda bude celková takeláž na malé loďce věrohodná.
Starověké lodi v ABC
římská obchodní loď 20/2006
egyptský papyrový člun 2/2007
fénická obchodní loď 2/2007