U Tatry 815 vd 10 300 4×4.1 si poprvé můžete slepit kabinu, která se dá sklápět!
10. ročník Rallye Paříž-Dakar 1988
Model je opět zpracován v měřítku 1:53 a je určen mírně pokročilým modelářům. Další kamiony z Dakaru si můžete stáhnout z webových stránek
(www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz)
PŘEDLOHA MODELU
V tomto ročníku Tatra nastoupila se stejným typem vozů jako v roce 1987. S kamionem T 815 4×4 startovala posádka Loprais, Stachura, Ing. Mück ( start. č. 607 ) a po odstoupení největšího favorita Jan De Rooy s vozem Daf Turbotwin se dostala Tatra spolu s Liazem Jiřího Moskala na první dvě místa. V cíli se radovala z prvního místa posádka Tatry.
Odstartovala tak doposud nikým nepřekonanou sérii šesti vítězství Karla Lopraise v kategorii kamionů a 22. 1. 2008 tomu bylo přesně 20 let, co na Dakaru poprvé tato Tatra vyhrála.
TECHNICKÁ DATA
Motor: vzduchem chlazený vznětový osmiválec T5-928 se dvěma turbodmychadly
Obsah: 12,66 l
Výkon: 300 kW při 2200 ot./min.
Max. rychlost: 150 km/hod.
Min. rychlost: 2 km/hod.
Stoupavost: 100 %
Brodivost: 800 mm
Celková hmotnost: 10,5 t
Spotřeba: 35-90 l/100km
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Díly 13, 16, 17, 40 a 65 podlepte kartonem silným 1 mm. Díly 24, 26, 27, 46, 47 a spodní část boků kabiny 53 z rubové strany částečně nebo úplně začerněte. Díl 66 vyrobte ze špejle podle šablony a natřete načerno. Díl 2× 12 vyrobte z drátku o průměru 1,5 mm. Dále si připravíte kousek alobalu (asi 10×10 cm), který budeme potřebovat při výrobě výfuku a na úpravu některých dílů.
NÁVOD NA SLEPENÍ
Začněte slepením nosného rámu 1, ke kterému přilepte přední nárazník 2 a zadní nárazník 3. Připravte si nápravy. Slepte diferenciály 5, do kterých vlepte poloosy - zadní 8 a přední 7. U přední poloosy 7 je možné udělat jednu ze dvou variant – pootočená kola, nebo rovná. Slepte příčníky 4, na dva krajní nalepte podlepené díly 13. Centrální rouru slepte z dílů 8, 9, 10 a 11.
Nyní slepte celý podvozek dohromady. Příčníky 4 přilepte k rámu tak, aby ty s nalepenými díly 13 byly vpředu a vzadu. Mezi příčníky pak nalepte zkompletované nápravy. Dbejte na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Mezi nápravy nyní vlepte natupo centrální rouru. Snažte se, aby byl spoj roury směrem nahoru. Mezi díly 10 a 7 vlepte torzní tyče 12 vyrobené z drátku o průměru 1,5 mm natřeného načerno.
Slepte zadní světla 14, 15 a přilepte je k rámu. Nádrže slepte z podlepených čel 16 a 17 a na ty nalepte natupo pláště 18, 19, 20, 21. Při přilepování nádrží k rámu pečlivě sledujte očíslování na návodné kresbě i na rámu, abyste neměli na modelu špatně rozložené reklamy. Slepte kryt baterie 22, tlakovou nádrž z dílů 35, 36 a přilepte je k rámu. Blatníky slepte z dílů 23, 24 - levý a 25, 26 - pravý. Na zkompletované blatníky ještě přilepte zástěrky 27 a oba celky pak přilepte k rámu. Podvozek máte až na kola hotový a zatím ho odložte.
Pokračujte nástavbou. Tato část modelu je poměrně náročná na trpělivost. Proto nikam nespěchejte a držte se návodu. Hlavní díl 37 vystřihněte a začněte postupně tvarovat. Nejprve si slepte dva červené rámy, ze kterých vyřízněte bílé plochy. Dno podlahy (velká černá plocha) podlepte kartonem silným 1 mm bez chlopní.
Na zpevněné dno přilepte vytvarovanou a slepenou plachtu. Do slepeného celku vlepte díl 38. Na díl 39 přilepte kousek alobalu (imitace tepelné izolace) a na ten pak rám 40. Tento celek vlepte do nástavby podle návodné kresby. K nástavbě přilepte ještě některé drobné díly: zadní schránky 41, nosníky 48 (zkušenější mohou opět vyříznout šedivé plochy a přilepit nosníky samostatně), sání a vzduchový filtr z dílů 42, 43, 44, 45, 66. Sklon zadních blatníků 46 a 47, které přilepte k nástavbě natupo, určuje zkosení blatníku na boku nástavby. Nástavba je hotova a můžete ji přilepit k rámu.
Pokračujte kabinou. U tohoto modelu se poprvé objevuje novinka v podobě sklápěcí kabiny. Kabinu začněte slepením hlavního dílu 53, do kterého vlepte vytvarovaný díl 54. Na zadní stěnu kabiny nalepte díl 57, který opět polepte alobalem. Na střechu přilepte horní výztuhu 55 a na ni pak poklop 56. Na přední rohy nalepte přes mřížky difuzory 58, 59.
Kabinu zatím odložte a zpracujte motor. Na dílu 28 prorazte malé otvory pro pozdější vsunutí výfuku. Na slepený díl 28 přilepte díly 29, 30, 31, 32 a celý motor přilepte k rámu. Složitější je výroba dílu 33 - vyrobte ho ze dvou smotaných válečků z alobalu. Slepte díl 34, který také polepte alobalem, a do něho vsuňzr díl 33. Zpracovaný výfuk pak zasuňte do otvorů v dílu 28 a zakápněte lepidlem pro zpevnění. Výfuk by měl přesahovat asi 1,5–2 mm přes plachtu nástavby. Nyní ho můžete přilepit k rámu.
Náročnější prací na modelu je vytvoření ochranného rámu. Můžete si ho vyrobit papírový z dílů 60, 61, 62; a nebo plastičtější z drátku o průměru asi 1 mm. Pro jeho slepení je vhodné použít vteřinové lepidlo - gel. Rám po zkompletování natřete bílou barvou a osaďte na kabinu podle návodné kresby. K rámu pak přilepte přídavná světla, která jsou na dílu 60. Zpětná zrcátka 64 přilepte na držáky 63 (drátek o průměru 0,2 mm) a přilepte je ke kabině.
Poslední prací je zpracování kol. Je důležité, abyste si označili čárkou z druhé strany spodek boku kola kvůli stínování kol. Pokud by jste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 49 přilepte pokličky 52, 65 . Vystřihněte vnitřní boky 50 a pláště 51. Kola zkompletujte a přilepte k modelu. Tím je model hotov.
Modely 10. ročníku Rallye Paříž-Dakar 1988 v ABC
Tatra 815 vt 26 265 8x8.1 19/2007
Tatra 815 vd 13 350 6x6.1 1/2008
Liaz 111.154 D 5/2008
Úprava textur Jan Rükr