Poslední vystřihovánka ze série 10. ročníku rallye je tradičně zpracována v měřítku 1:53
Je určena především pokročilejším modelářům. Na rozdíl od modelu v č. 1 je tento připraven se sklápěcí kabinou. Pokud byste si chtěli slepit další kamiony z Dakaru, můžete si je stáhnout z webových stránek
(www.papirove-tatry-z-dakaru.ic.cz)
PŘEDLOHA MODELU
Kromě českých účastníků se ve startovní listině na Rallye Paříž-Dakar objevila celá řada našich kamionů v roli doprovodných vozů v barvách různých stájí. Značný zájem budil upravený vůz T 815 6x6 s ručním ovládáním. Za jeho volantem seděl populární Clay Regazzoni, mistr světa F1, kterého následky těžké havárie upoutaly na invalidní vozík. Do Dakaru bohužel nedojel. Prohrál souboj s písečnými dunami, protože v prvních afrických etapách spálil spojku svého vozu.
TECHNICKÁ DATA
Motor: vzduchem chlazený vznětový desetiválec T3
Obsah: 18,99 l
Výkon: 350 kW při 2200 ot./min.
Max. rychlost: 160 km/hod.
Min. rychlost: 2 km/hod.
Stoupavost: 100 %
Brodivost: 800 mm
Celková hmotnost: 10,5 t
Spotřeba: 45-100 l/100km
Zvláštní výbava: navijáky nade dveřmi pro vyzvednutí řidiče do vozu, ruční ovládání
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Některé díly jsou dále označené P jako pravý nebo přední a L jako levý. Díly 44 (bez chlopní), 3, 14, 28, 29 podlepte kartonem silným 1 mm. Díly 22, 23, 67 a spodní část boků kabiny 50 z rubové strany částečně nebo úplně začerněte.
NÁVOD NA SLEPENÍ
Návodná kresba (pdf)
Začněte slepením nosného rámu 1, ke kterému přilepte díl 20 a přední nárazník 19. Na jeden díl 2 a na jeden díl 4 přilepte podlepený díl 3. U dílů 2 můžete pro vylepšení vzhledu vyříznout šedé plochy. Tyto díly zatím odložte. Centrální rouru slepte z dílů 8, 9, 10, 11 a 35. Dále pak lepte diferenciály 5 a 2x 6. Ke každému diferenciálu 6 je pouze 1 díl 7. Z druhé strany ho přilepte k dílu 2. Zadní poloosy slepte z dílů 26 a přední poloosy slepte z dílů 25. Zde můžete udělat 2 varianty - pootočená kola nebo rovná.
Nyní slepte celý podvozek dohromady. Do dílů 6 nasuňte poloosy 26. Rouru 9 vlepte mezi diferenciály. Dbejte na to, aby byly poloosy v jedné rovině. Podobně zpracujte i přední nápravu z dílů 5, 25. Díly 2 a 4 přilepte podle návodné kresby k rámu a mezi ně pak přilepte přední a zadní nápravy. Dbejte na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Mezi nápravy nyní vlepte natupo centrální rouru. Snažte se, aby byl spoj roury směrem nahoru. Podvozek pak doplňte listovými pery 32, 33, krytem 3 a nádrží 14, 15. Přední tlakovou nádrž slepte z dílů 16, 18 a zadní z dílů 17, 18. Zadní nádrž k sobě slepte natupo nejlépe v místě spoje na plášti válce a celek pak přilepte natupo k rámu. Přední nádrž také lepte spojem k rámu. Mezi díly 10 a 25 vlepte torzní tyče 12, vyrobené z drátku o průměru 1,5 mm. Podvozek máte až na kola hotový a zatím ho odložte.
Pokračujte nástavbou. Díl 45 pečlivě narýhujte a před slepením si nejprve vyzkoušejte složit díl nasucho. Po slepení doporučuji vlepit do nástavby silnější karton pro zpevnění. Do nástavby vlepte dno 44. Dbejte na určení směru jízdy. Aby model působil plastičtěji, můžete na zadní stěnu nástavby nalepit díly 46 a 47. K celku přilepte blatníky 67, 68 označené ještě jako levé a pravé, pomocné světlo 48, zadní světla 49 a nosníky 24. Nástavba je hotová a můžete ji přilepit k rámu.
Pokračujte kabinou. U tohoto modelu se opět, jak jsme se již zmínili, objevuje sklápěcí kabina. Kabinu začněte slepením hlavního dílu 50, do kterého vlepte vytvarovaný díl 51. Na střechu přilepte horní výztuhu 52, 53 a na ni pak poklop 54. Na přední rohy nalepte difuzory 55. Nalepte je přes mřížky. Potrubí sání vzduchu zpracujte z dílů 56, 57 a nalepte na vyznačené místo na zadní části kabiny. Nade dveře přilepte navijáky 69.
Kabinu zatím odložte a zpracujte motor. Slepte hlavní blok motoru 36, ke kterému přilepte ventilátor 37, 66. Vzduchové filtry slepte z dílů 2x 39, 2x 40, 2x 41. Přilepte je k držákům 2x 38 a oba celky pak k boku motoru 36, na který ještě přilepte stočený výfuk 42. Motor i s filtry přilepte k rámu. Nyní přilepte i kabinu a celek odložte. Zpracujte ochranný rám čelního skla. Můžete si vyrobit papírový z dílů 58, 59, anebo plastičtější z drátku. K výrobě budete potřebovat drátek o průměru asi 1 mm. Pro jeho slepení je vhodné použít vteřinové lepidlo - gel. Rám po zkompletování natřete červenou barvou a osaďe ho na kabinu podle návodné kresby. K rámu přilepte přídavná světla, která jsou na dílu 58. Zpětná zrcátka 70 přilepte na držáky 63 (drátek o průměru 0,2 mm) a přilepte je ke kabině. Zpracujte další ochranné rámy 61, 62 (přední) a 64, 65 (zadní) a přilepte je na vyznačená místa na modelu podle návodné kresby.
Poslední prací je zpracování kol. Označte si z druhé strany spodek boku kola čárkou kvůli stínování kol. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 27 přilepte pokličky 28, 29. Vystřihněte zadní boky 30, pláště 31 a pomocné chlopně 34, kterými slepte pláště k sobě. Kola zkompletujete a přilepte k modelu.
Modely 10. ročníku Rallye Paříž-Dakar 1988 v ABC
Tatra 815 vt 26 265 8x8.1 19/2007
Tatra 815 vd 13 350 6x6.1 1/2008
Liaz 111.154 D 5/2008
Tatra 815 vd 10 300 4x4.1 8/2008