LIAZ 110.577 závodní tahač

LIAZ 110.577 závodní tahač
Sdílej
 
Dva 3D papírové modely tahačů ze ze závodů ME 1987 ve Francii na okruhu Paul Ricard v měřítku 1:53

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

Návod 1(pdf)
Návod 2(pdf)

Žlutě označené díly jsou společné pro oba kamiony. Rozdílné díly se liší zelenou a oranžovou barvou. Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Díly 29, 61 a 64 podlepte kartonem silným 1 mm.

Díly 11, 12, 17, 18, 45 podlepte běžnou čtvrtkou. Díly 10, 46 a 47 podlepte bílým kancelářským papírem. Díly 6, 31, 32, 33 z rubové strany začerněte a díly 50, 51 nabarvěte odpovídající modrou barvou. Z kulatého párátka o průměru 1,5 mm vyrobte díly 23 (2x pro jeden kamion ) a 53 (3x pro jeden kamion) a nabarvěte je podle kresby ve vystřihovánce. Z drátku o průměru 0,5 mm si připravte držáky zadních blatníků 30 a stabilizátor 24 podle kresby ve vystřihovánce. Z drátku o průměru 0,2 mm si připravte držák zpětných zrcátek 54. Na modelu je větší část dílů, které se lepí tzv. na tupo, tedy bez chlopní. Ti, kteří se na to necítí, si mohou chlopně dokreslit.

NÁVOD NA SLEPENÍ


Návodná kresba(pdf)

Stavbu modelu začněte nosným rámem, který slepte z dílů 1, 2, 3, 4. Do dílů 3 a 4 si ještě před slepením propíchněte otvory pro pozdější prosunutí držáků blatníků. Na rám přilepte držák kabiny 5. Slepte držáky 26 a 27 a přilepte je k rámu. Držte se návodné kresby a nezaměňte strany! Zpracujte přední nárazník 7, 8, 9 a k němu natupo přilepte lehce natvarovaný spoiler 10. Zde už dávejte pozor, který kamion lepíte! Celý nárazník přilepte k rámu.

Zpracování zadních blatníků je náročná práce, a proto nikam nespěchejte! Rámem prostrčte držáky 30 a vycentrujte je. Blatníky slepte z dílů 31, 33 (levý) a 32, 33 (pravý) a pomocí sekundového lepidla je přilepte k držákům. Přilepte držáčky 34 a zadní světla 35. Poté přilepte k rámu i kapotáž 6 a z rubu ji zakápněte lepidlem k držákům 26, 27. Rám zatím odložte a pokračujte nápravami.

Slepte listová pera 11, přilepte je k rámu natupo. K nim pak přilepte držák kol 12. Zadní náprava je složitější. Slepte diferenciál z dílů 19, 20, 21 a k němu přilepte poloosy 22. Připravte si držáky 13, vzduchové měchy 14, 15, 16, tlumiče 23 a přilepte vše k rámu. Držákem 17 propojte vzduchové měchy. K zadní nápravě přilepte listy per 18 a celek přilepte na díly 13, 17, 23. Držáky 25 přilepte ke stabilizátoru 24 a celek přilepte k rámu a držáku 17 podle návodné kresby. Díl 73 přilepte k rámu a propojte ho se zadní nápravou dílem 74.

Rám s nápravami odložte a pokračujte kabinou. Na díl 38 přilepte z rubu díl 39. Ti, kteří chtějí mít model plastičtější, mohou vyříznout stupačky a použít díly 46, 47. Dále přilepte chlopeň 40 a na ni pak díl 41. K celku přilepte zadní část se dnem kabiny 43. Na střechu 44 přilepte poklop 45 a střechu přilepte k celku. Blatníky slepte z dílů 48, 50, 51 (levý) a 49, 50, 51 (pravý). K blatníkům přilepte zástěrky 52 a celky přilepte ke kabině.

Celou kabinu nyní přilepte na díl 5. Pokračujte drobnými doplňky. Hasicí zařízení 53 (3x), které máte vyrobené podle kresby ve vystřihovánce, přilepte na kapotáž 6. Slepený díl 72 přilepte k dílům 1, 5, 43. Stočte výfuk 37, k němu pak přilepte držák 36 a celek přilepte k rámu dle návodné kresby. Zrcátka 55 přilepte pomocí sekundového lepidla k rámům 54 a celky pak přilepte ke kabině. Držák točnice 28 a samu točnici 29 slepte natupo k sobě a celek pak přilepte na model.

Další prací je zpracování kol. Zde je důležité, abyste si kvůli stínování kol označili z druhé strany spodek boku kola čárkou. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Začněte předními koly. Do boků 57 vlepte ráfek 58, 59. Na díl 60 přilepte poklici 61 a přilepte je k ráfku. Celek nyní přilepte k plášti 62 a k zadnímu čelu 56. U zadních kol nejprve slepte vnitřní kola z dílů 62, 70, 71, vnější z dílů 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69. Obě kola k sobě slepte pomocí dílu 64. Kola jsou hotova a můžete je přilepit.

Autor

Roman Hruška