Tento model vlastně vznikl náhodou. Redakce původně chtěla zopakovat vůz Porsche 935 Vaillant, ale zjistil jsem, že model již jako originál neexistuje. Po dohodě s ábíčkem jsem proto přistoupil k překreslení modelu. Výrazně mi pomohl dlouholetý kolega Pavel Skokan.
Ale protože jsou vozy porsche mojí srdcovou záležitostí, při pohledu na postavený "zelený poršák" ve mě uzrála myšlenka na celkovou rekonstrukci a nově postavený model. Jestli výsledek stojí za to, posoudíte jistě sami. Při stavbě jsem vycházel z podkladů z mého archívu, z internetu a také jsem konstrukci konfrontoval s několika plastovými modely, které vlastním. Michal Antonický
Porsche 935 K2
Porsche 935 mělo v 2. pol. 70. let velký technologický náskok Bylo vyvinuto na základě nových pravidel FIA pro skupinu 5, která umožnila stájím úpravy sériových vozů při zachování rozměrů. S Porsche 935 K2 jel 30. dubna 1978 rychlostní závod německého mistrovství DRM (Deutsche Rennsport Meisterschaft) na Nürburgringu pilot John Winter, vl. jménem Louis Krages. V 1. kole se mu však porouchala převodovka a jízdu nedokončil.
Technická data
Motor: dvouventilový turbo šestiválec, chlazený vzduchem
Výkon: 434 kW (590 k) při 7900 ot./min.
Max. rychlost: 340 km/hod.
Převod. stupňů: 4
Nádrž: 200 l
Hmotnost: 970 kg
Délka vozu: 4680 mm
Rozvor: 2271 mm
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Vystřihovánka je rozdělena do dvou etap: I. kola s podvozkem a motorem - podložení čísel zelené; II. kompletní karoserie – podložení čísel žluté. Díly u obou etap začínají číslem jedna a úpravy dílů jsou jednotlivě popsány.
Hrany nařezávané z líce jsou značeny čarou s malým černým trojúhelníčkem, hrany nařezávané z rubu (přeneste si je propichy) jsou někde čerchované (-.-.-) s malým černým kolečkem. Výřezy ploch, prořezy a propichy jsou značeny červenou úhlopříčkou, čarou nebo tečkou. Prořezy pro zalepení os jsou černé. Hrany retušujte postupně během lepení.
Ke stavbě jsou potřeba špendlíky, drát a špejle o průměru 2 mm. Barvu, rozměry a jejich počet najdete v kresbě modelu. K lepení použijte lepidlo Herkules, k podlepení dílů se nejlépe hodí bezvodé tuhé lepidlo ve válcové tubě, např. Pritt nebo Kores.
NÁVOD NA SLEPENÍ
Návod (pdf)
I. kola s podvozkem
Kancelářským papírem (dále PK1) podlepte díly 1, 6, 7, 10, 25, 26, 28, 35, 37, 43, 46, 50, 53, 55, 57 a 59. Kladívkovou čtvrtkou (dále PK2) podlepte díly 2, 3, 4, 8, 9, 12, 34, 36 a 40. Ze špejle o průměru 2 mm zhotovte dvě přední osy 16 a zadní osu 61. Z pevného drátu o průměru 0,6 mm vytvarujte tyč na otáčení kol 13 a ze špendlíků uštípněte čtyři díly 14 a dva díly 15. Z rubu začerněte dva výfuky - díly 31. Boky pneumatik narýhujte z rubu pomocí odpichovátka (vzdálenost je na chlopni a střed máte vyznačen). Nakonec malá rada: pokud nechcete stříhat titěrné zoubky, drobné díly podlepte a lepte k sobě natupo.
Začněte přední nápravou. Z dílu 1 slepte nosič nápravy 1 a ze stran přilepte ramena levá - díly 2 a 3, pravá pak díly 4 a 5. Ramena doplňte výztuhami – horní 6 a spodní 7. Ze dvou dílů 8 slepte levý držák a přilepte k němu brzdový kotouč, slepený z dílů 10, 11 a 12. Stejně zpracujte i pravý držák – díl 9 s kotoučem. Nyní pomocí čtyř špendlíků 14, tyče 13 a dvou špendlíků 15 upevněte do závěsů levý a pravý držák. Protáhněte jimi přední osy 16 spolu se zákolníky 17 a nápravu zatím odložte.
Pokračujte motorem. Z dílu 18 zpracujte blok, ke kterému postupně přilepte díly 19, 20 a 21. Zezadu připojte držák 22 a zespodu převodovku s rozvodovkou, slepenou z dílu 23. K ní připojte dva kužele - díly 24 a 25. Z dílů 26, 27 a 28 slepte dvě turba, připojte výfuky 29, 30 a do středu obou vlepte ohnuté konce výfuku - díly 31. Díly turba se žebrováním směřují dovnitř! Celek dokončete koncovkami 32. Nyní převodovkou protáhněte slepený příčník 33 a k němu postupně nalepte levou nápravu - díly 34 a 35. K ní připojte zadní brzdový kotouč, slepený z dílů 38, 39 a 40. Stejně zpracujte i pravou nápravu - díly 36, 37 . Hotový celek zatím odložte.
Pokračujte slepením kol, nejprve předních. Vystřihněte dva narýhované boky pneumatik - díly 41 a 44 - vytvarujte je a pomocí malé chlopně je opět spojte. Z dílů 42 a 43 slepte vnitřní disk, z dílů 45 a 46 slepte vnější disk a hotové je vlepte do boků 41 a 44. Boky spojte pláštěm 47. Stejně zpracujte i druhé kolo. Nyní kdo chce, může si do kol vlepit chlazení - díly 57 a 58. Obě kola nasuňte na osy 16 a zakápněte lepidlem. Zadní kola slepte stejně: do boků 48 vlepte disk 49 a 50, do boků 51 disk slepený z dílů 52 a 53. Zpracované boky spojte plášti 54. I zde si můžete do kol vlepit chlazení - díly 59 a 60. Převodovkou a nápravnicemi protáhněte osu 61, nasuňte obě kola a zalepte je. Nakonec všechna kola opatřete maticemi, jsou slepeny z dílů 55 a 56. Hotovou přední i zadní nápravu zatím odložte.
II. kompletní karoserie
PK1 podlepte díly 7, 8, 9, 39, 48, 49, 51 a 57. PK2 podlepte díly 20, 34, 35, 44, 58, 59 a 64 (zde podlepte bez chlopní). Kartonem o síle 1 mm podlepte dva díly 3, mřížku 4 a výztuhu 45. Z drátu o průměru 0,5 mm vyrobte tažné očko – díl 47. Na ruby dílů 15, 17, 24, 29, 38 a 54 si přeneste úsečky A-A , B-B, C-C, D-D, E-E a F-F. Na ruby si také přeneste všechny středové rysky, umožní vám to lepší orientaci při usazování a lepení dílů do karoserie. Ve vystřihovánce je řada plastických doplňujících dílů, záleží tedy jen na vás, zda je použijete.
Stavbu zahajte vytvarováním a prořezáním dílu 1. S pomocí dílů 2, 3 a 4 vytvarujte prolis a postupně na díl 1 nalepte plošky 5, 6 a spony 7. Díl slepte do požadovaného tvaru a připojte levý a pravý blatník - díly 8, 9 a příď zatím odložte. Do střechy 10 vlepte zadní okno 11 spolu s výztuhami 12 a vstupy chlazení 13 a 14. Pravý bok 15 vytvarujte, pomocí dílů 16 vlepte kliku a postupně jej opatrně od předu zalepte do střechy. Pravý bok zpracujte obdobně - díly 17 a 18 - a opět vlepte do střechy. Kabinu dokončete vlepením předního skla 19. Nyní kabinu spojte s přídí, nejdříve lepte přední chlopně, pokračujte spodní částí a nakonec dotvarujte přední okno. Na sklo přilepte stěrače 20 a do boků vlepte levý chladič 21 a pravý chladič 22. Celek zafixujte předním žebrem 23, který vlepte mezi úsečky A-A, a zatím odložte.
Z dílů 24 a 25 slepte levý zadní blatník a z rubu vylepte díly 26, 27 a blatník dokončete vlepením prolisu 28. Stejným způsobem zpracujte i pravý blatník - díly 29, 30, 31, 32 a vypoulenou mřížku 33. Oba blatníky nyní opatrně vlepte do karoserie a zevnitř zafixujte žebry 34 a 35, které vlepte mezi úsečky B-B, C-C. Celek nechte pod mírnou zátěží proschnout. Dejte pozor na zkroucení karoserie!
Pokračujte předním spoilerem. Slepte k sobě díly 36, 37 a od středové rysky oblepte spoilerem 38 spolu s dílem 39. Z dílu 40 a 41 zpracujte přední chladič, opatrně vlepte do spoileru a celek připojte k přídi. Blatníky vylepte díly 42, 43 a zevnitř zafixujte spoiler žebrem 44. Lepte mezi úsečky D-D a E-E. Z dílů 45 a 46 slepte destičku, kterou po proschnutí připojte zespodu k žebru a spoileru. Ten dokončete vlepením tažného očka 47.
Na zadní čelo 54 připojte postupně světla 55 a 56 (zevnitř), tvar nárazníku 57, 58, 59 a čelo vytvarujte do oblouku. Zespodu, na úsečku F-F, přilepte díl 60, seshora připojte díl 61 a celek vlepte do zádě k žebru 35. Na nárazník nalepte zpracované díly 62 a karoserii dokončete přilepením dvou zpětných zrcátek - díly 63 a 64. Nyní do karoserie vlepte přední a zadní nápravy s koly a přelepte podvozkovou deskou 57.