Se stejným cílem vyrazili i na letošní Dakar, který se poprvé v jeho historii konal mimo africké území, v jižní Americe – v Argentině a Chile.
Od první etapy se brazilskému pilotovi dařilo držet Tatru na celkovém osmém místě a toto umístění postupně vylepšil až na šesté místo. V deváté etapě dokonce dosáhli na druhé místo.
Tatra Andreho De Azeveda tak byla jediným českým kamionem, který dojel až do cíle v Buenos Aires. Šesté místo ve velké konkurenci Rallye Dakar 2009, je opravdu velkým úspěchem. Nezbývá, než posádce popřát do dalšího ročníku minimálně stejné umístění, jakého dosáhli letos.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
Díly označené plnými šipkami rýhujte z lícové strany a díly označené prázdnými šipkami rýhujte z rubu. Díly 8, 42, 43, 48, 55 podlepte kartonem siným 0,5 mm.
Díly 53, 54 podlepte na karton 1 mm. Díly 44 podlepte kartonem silným 1,5 mm a díl 4 kartonem silným 2 mm. Díly 17-24 a spodní část boků kabiny 41 z rubové strany částečně nebo úplně začerněte. Díl 36 vyrobte z drátku 2 mm podle šablony. Díl 2x 16 A 2X 46 vyrobte z drátku o průměru 0,5 mm.
NÁVOD NA SLEPENÍ
Stavbu modelu začněte slepením nosného rámu 1. Krámu přilepte přední nárazník 25 a zadní světla 9, 10. Připravte si nápravy. Slepte diferenciály 5, do kterých vlepte poloosy 6. Slepte příčníky 2 a 3. Na díly 2 nalepte podlepený díl 4. Centrální rouru slepte z dílů 7, 8.
Nyní slepte celý podvozek dohromady. Příčníky 2 a 3 přilepte k rámu. Mezi příčníky nalepte zkompletované nápravy. Je důležité dbát na to, aby po přilepení byly všechny poloosy vodorovně s rámem. Mezi nápravy nyní vlepte natupo centrální rouru. Snažte se, aby spoj roury byl směrem nahoru. Slepte nádrže 12 - P, L a přilepte je k rámu.
Na tenkou bílou čárku na nádržích nalepte krycí panely 13 - P, L. Tlakové nádrže slepte z dílů 14 a 15. Poté je slepte k sobě do tvaru pyramidy a celek pak k rámu. Zpracujte skříňku baterie 11. Přední blatníky slepte z dílů 21, 22, 23 - P, L. Na zkompletované blatníky ještě přilepte zástěrky 24 a oba celky pak přilepte k rámu.
Díly 16 prostrčte rámem a zafixujte kapkou lepidla. Zadní blatníky zpracujte z dílů 17, 18, 19 - P, L. Na zkompletované blatníky ještě přilepte zástěrky 20. Oba blatníky pak přilepte na díly 16 symetricky proti sobě podle návodné kresby. Na spoj mezi nárazníkem a rámem přilepte kryt 26 našikmo podle návodné kresby. Podvozek je kromě kol hotový a zatím ho odložte.
Pokračujte nástavbou. Slepte díl 38. Dno podlahy (velká černá plocha) bez chlopní předtím podlepte kartonem silným 1 mm. K nástavbě zespodu na bílé linky přilepte natupo nosníky 55 a boční panely 39, 40. Nástavba je hotova a můžete ji přilepit k rámu.
Pokračujte kabinou. Kabinu začněte slepením hlavního dílu 41, na který přilepte díly 42, 43 a 44. Dno kabiny předtím opět podlepte, opět pouze černou plochu bez chlopní. Zpracujte díl 27 a přilepte na spodek kabiny. K bloku motoru 28 přilepte díl 29 a držáky filtrů 30 L, P. Slepte vzduchové filtry 31, 32, 33, tlumič výfuku 34, 35 a oba celky přilepte k držákům.
Na spodní konec připraveného výfuku 36 namotejte díl 37 a celý výfuk zasuňte do tlumiče. Orientujte se podle návodné kresby. Motor s filtry a výfukem přilepte ke kabině a celek pak na rám. Zpracujte sání 45 a přilepte na střechu. Kabinu doplňte drobnými detaily - ochranným rámem 48, zrcátky 46, 47 a stínidlem 49. Kabina je hotova.
Poslední prací je zpracování kol. Zde je důležité, abyste si kvůli stínování kol označili z rubové strany spodek boku kola čárkou. Pokud byste kola otočili, vypadala by jako propadlá. Na boky kol 51 přilepíme pokličky 53, 54. Vystřihneme vnitřní boky 50 a pláště 52. Kola zkompletujeme a přilepíme k modelu. Tím je model hotov.
NÁVRH Roman Hruška
KONSTRUKCE Roman Hruška
SLEPENÍ František Sochor
Vizitka na modelu
Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK
Rallye Dakar 2009
1:53
Roman Hruška
2009/23
SÉRIE RALLYE DAKAR 2009 V ABC
Liaz 111.154 D 21/2009
Tatra 815-2TOR45 4x4.1 VK 23/2009
MAN TGA 18.480 25-26/2009