Benjamine, s jakým oborem jsi přijel soutěžit do Zlatého oříšku?
S programováním.
Předpokládám, že to je práce na počítači.
Ano.
Předpokládám dobře. Pamatuješ si ještě na chvíli, kdy ses prvně setkal s počítačem?
S počítačem přímo? Asi ne.
Ne? Je ti 14, tak to je pravda, že to asi bylo někdy v útlém věku. Co prvního si pamatuješ s počítačem, nepamatuješ si na svoje první setkání, ale co prvního si pamatuješ s počítačem?
Pamatuju si, jak jsem se poprvé přihlásil do nějakého počítače…
Anebo jako první hry, které jsi hrál doma?
To já jsem tam právě hrál jednu hru, kde se klouže tučňák po břichu a sbírá ryby.
Jo, tak to byla tvoje první hra. No vidíš, já si zrovna pamatuju, že můj syn tenkrát hrál takové mašinky, jak se staví město.
Takové budovatelské, to jsem tam taky zkoušel něco takového. To jsem byl tenkrát dost malý.
No to já si taky pamatuju, asi někdy v pěti letech nebo ve čtyřech letech, že něco takového zkoušel. Benjamine, říkal jsi, že jsi tady s programování, mohl bys mně jako laikovi, který má počítač pouze jako chytrý psací stroj, říct, co je programování? Dá se to vysvětlit?
Dá samozřejmě, jenom přemýšlím, jak to dát chytře dohromady, přemýšlím.
Můžeš úplně obyčejně, abych to pochopila.
No tak počítače jsou vlastně docela hloupá zařízení. Dělají všechno, co jim řeknete, ale přesně, stoprocentně, jak jim to řeknete, takže když jim řeknete, ať jdou do pokoje, tak nepřijdou na to, že si mají otevřít dveře, a o tom je právě tak trochu programování, že se jim jako řekněme dokonale vysvětlí, jak to mají udělat.
Hm, tak to jsem opravdu pochopila, to jsi mi vysvětlil nádherně. Co ty programuješ konkrétně?
Tak zkoušel jsem ze začátku různé hry a webové stránky a teď se začínám zajímat spíš o takové síťové věci.
Například? Pověz mi o tom… Nebo začneme od toho jednoduššího, jakým způsobem a jak to vypadá, když programuješ hru?
Nevím, jestli to je jednodušší. V podstatě se mu nejdřív řekne, jaké informace si bude celou tu dobu pamatovat.
Benjamine, hned tě zastavím, jak se mu to řekne?
Zdrojový kód, tam se to vepíše.
Tomu rozumím.
Co si má pamatovat, že si má v šachách například pamatovat třeba u políček, co je na tom políčku za figurku, kdo je na tahu, to je možná tak všechno, možná ještě jak dlouho na ten tah ten člověk má zrovna, kdyby to bylo časově omezené, a potom je to o vstupech a výstupech, takže docela komplikované je mu vysvětlit, jak má ukázat, jak by třeba ukázal tu šachovou plochu, aby dokázal přizpůsobit na velkou nebo menší obrazovku, protože by se mu třeba řeklo, že má udělat políčku na centimetr, potom to někdo dá na malou obrazovku a nemá to tam celý, to už jsou potom docela komplikované věci často, ale jsou už různé jakoby knihovny, které s tím pomáhají. Potom, jak vzít vstup, zase, další věc, klávesnicové vstupy jsou jednoduché, u myši je nutné zjistit, na co vlastně kliknul. A potom jsou to už jenom takový věci, který můžou být někdy i skoro jednodušší než ten vstup a výstup o tom, aby zkontroloval, jestli takový tah vůbec existuje, jestli to jde, jestli někdo není v šachu a v matu a přepnul hráče.
Tak to jsi mi to hezky vysvětlil, tak to je, co se týče her. Ty jsi říkal, že jdeš hodně do těch sociálních sítí?
Do síťových systémů.
Co jsou to síťové systémy?
Počítač je šikovná věc, ale třeba, počítač je jenom na jednom místě a občas třeba potřebujeme mít něco na více místech, například když máte řekněme nějaký dokument, který chcete, aby mohli lidi do něj přistupovat, číst, takže to nejdřív…
Takový ten sdílený disk?
Třeba sdílený disk. To už vám nestačí počítač na jednom místě, vy potřebujete víc počítačů, jeden počítač, na kterém ten disk fyzicky bude, no, a potom nějaký způsob, jakým si můžou vyměňovat informace. Takže na jeden počítač nahrajete ten obrázek, ten obrázek kontaktuje ten fyzický server, ten počítač, a řekne mu: „Fajn, máme tady nový obrázek, má být nahraný do složky Obrázky/Leden 2017“ a potom mu de facto popíše ten obrázek, pošle ten obrázek a potom, když se přihlásí jiný počítač do sítě, že on si třeba i pamatuje kopii toho disku a zeptá se: „Fajn, něco nového od toho, co jsem tady naposled byl? Jo, máme tady ten obrázek“ a pošle mu ho.
Benjamine, ty bys mohl být výborný učitel, řeknu ti, opravdu. Jaké máš výsledky v programování?
Jednou jsem se zúčastnil soutěže v programování, tu jsem vyhrál – celostátní kolo. Existují i mezistátní soutěže, ale zatím jsem se žádné takové neúčastnil.
Účastnil ses jedné, hned jsi ji vyhrál, co bys chtěl dělat v životě?
Tak programovat asi právě nějaké ty síťové systémy a takové věci.
Já věřím, že si i jednou vzpomeneš, co jsem ti řekla, co ti řekla nějaká paní tenkrát v Brně, že bys mohl i učit, protože jsi mi to hezky vysvětlil, takže já ti držím palce, aby se ti to programování splnilo. A taky, abys vyhrál Zlatý oříšek čtenářů časopisu ABC. Ahoj!
Děkuju.