Hlasovat o tom, kdo vyhraje Zlatý oříšek čtenářů časopisu ABC, budete moci během letních prázdnin na tomto webu.
Jakube, co je podle tebe logika?
Je to schopnost najít si cestu složitou úlohou.
Jak ses k logice dostal?
Zhruba od dvou let vyhledávám hádanky, kvízy a logické úlohy.
Co je podle tebe na ní nejzajímavější?
Beru to jako výzvu. Každý vyřešený úkol, hlavně ty těžší, posouvají mé schopnosti dál a dál.
Dá se logika nějak trénovat? A pokud ano, jak?
Logika se trénovat dá, například řešením úkolů jako sudoku nebo Rubikova kostka či luštěním šifer. Také mám doma téměř všechny knihy, které na svých webových stránkách doporučuje Mensa ČR.
Jaké máš v logice úspěchy?
Jsem dvojnásobný vítěz celostátního kola Logické olympiády v letech 2019 a 2020. V letošním školním roce jsem postoupil do finále, to je ale posunuto až na květen. Už teď se těším.
Jak probíhá Logická olympiáda?
Začíná se domácím kolem, což je série 25 úkolů, které každý účastník vyplňuje doma na počítači. Následuje krajské kolo, kde je více úkolů a jsou samozřejmě těžší. A ti nejlepší z celé republiky se nakonec utkají ve finále v Míčovně Pražského hradu. Finále trvá 7 hodin. Za tu dobu stihneme písemnou i promítanou část. Dále je zde ještě speciální úloha, která je pokaždé jiná. Součástí je i prezentace sponzorů a pak vyhlašování vítězů.
V kolika letech ses dostal k programování?
K programování jsem se dostal ve třetí třídě ZŠ. Navštěvoval jsem třídu s rozšířenou výukou, pořádanou Světem vzdělání (Mensou). Mezi hodinami nad rámec běžné výuky bylo i programování. Hned jsem si ho oblíbil a baví mě pořád.
Už jsi vytvořil nějaké programy? Jaké?
Ve škole jsme začínali s Kodu Game Lab, ten je ideální pro začínající programátory. Pak jsme přešli na Scratch, který je koplexnější, v něm teď programuji. Kromě školních projektů jsem si už vytvořil několik jednodušších her a animací.
Jaké úspěchy máš v programování?
Za úspěch ve Scratchi považuji to, že už mám několik sledujících i ze zahraničí.
Čím bys chtěl v životě být?
Jednou bych chtěl studovat informatiku a být herním vývojářem, programátorem, ajťákem nebo testerem videoher. Chtěl bych také získat zkušenosti studiem a prací v zahraničí.
Rozhovory s účastníky ankety Zlatý oříšek čtenářů ABC najdete tady.