Jak fotit jako profesionál 5: Nastavení ISO
2
/
8
Prohlédnout znovu
Jak fotit jako profesionál 5: Nastavení ISO
V dobách filmových materiálů se citlivost ISO uváděla přímo na krabičkách. Čím vyšší číselné označení, tím vyšší míra citlivosti daného filmu na světlo. Například film o citlivosti 400 ISO byl čtyřikrát citlivější než ten s označením 100. Fotograf byl tedy nucen volit určitý film k fotografování ve špatně osvětleném interiéru a jiný třeba na dovolenou u moře
|
Kamil Rodinger
Díky digitálním přístrojům je dnes fotografování daleko jednodušší. Velice snadno totiž můžeme volit citlivost snímače už během fotografování. Čím vyšší citlivost ISO nastavíme, tím bude snímač citlivější na světlo. Můžeme tedy fotografovat při špatném osvětlení, použít kratší expoziční čas či vyšší clonové číslo. Proč tedy nenastavíme rovnou tu nejvyšší citlivost?
|
Kamil Rodinger
S každým zvýšením citlivosti snímače se ale bohužel začínají na snímcích projevovat nežádoucí změny, které nazýváme šum – snímek jako by byl pokryt nevzhlednými barevnými tečkami. Nakolik se nám šum na snímcích projeví, záleží nejen na zvoleném ISO, ale i na kvalitě fotoaparátu. Profesionální foťáky pořízují kvalitní fotky i při vysoké citlivosti, zatímco na levných přístrojích je šum patrný už třeba při 800 ISO
|
Kamil Rodinger
U běžně dostupných fotoaparátů je potřeba mít citlivost ISO pod kontrolou. Proto není vhodné mít ISO nastaveno na AUTO – automatika totiž může použít zbytečně vysokou citlivost, díky níž šum naše obrázky do jisté míry znehodnotí. Obecně lze tedy říci, že v praxi je dobré nastavovat vždy co nejnižší možnou citlivost ISO
|
Kamil Rodinger
Nejnižší ISO volíme v případech, kdy je dostatečné množství světla, nebo kdy se objekty nepohybují (například při fotografování interiérů a architektury) a můžete fotit ze stativu. V krajinářské fotografii tak lze díky dlouhým expozičním časům působivě rozmazat tekoucí vodu
|
Kamil Rodinger
Pokud budete chtít zachytit pohybující se objekty nebo fotografovat v prostředí, kde je světla méně, musíte být již opatrnější a vhodně kombinovat citlivost ISO a ještě z ruky udržitelný expoziční čas, což je 1/100 sekundy a kratší. Střední nebo vyšší hodnoty ISO proto použijeme u reportážní fotografie, streetphoto a sportovních utkání pod širým nebem
|
Kamil Rodinger
Extremní hodnoty použijeme v ojedinělých případech a opravdu jenom s vědomím, že jejich technická kvalita nebude kdovíjaká. Taková situace může nastat, budeme-li chtít fotografovat noční oblohu nebo nějaký halový sport
|
Kamil Rodinger
Obr. č. 8 - Každý lepší editační program má i funkci k potlačení šumu. Bohužel ani ta není ve většině případů ideálním řešením, neboť odstranění šumu z fotografie vede pro změnu ke ztrátě detailů a rozmazání snímku. S úpravami šumu v počítači proto opatrně, často nakonec vypadá fotka hůř než před editací
|
Kamil Rodinger
Solární auta: Co když se nemusí tankovat benzín?
Jak se odlévají kovové předměty? Dřevěné uhlí hořelo už v pravěku!
Jak se stát policistou?
V zoo se našel poklad: Narodila se mláďata nejdelších varanů světa!
Z léta do zimy: Jak dochází k rychlým změnám počasí?
Bojím se, že mě odmítne...