Jak fotit jako profesionál 9: Jak na kompozici
3
/
9
Prohlédnout znovu
Jak fotit jako profesionál 9: Jak na kompozici
Pamatujte si základní poučku – v jednoduchosti je krása! Snažte se na snímku vyvarovat rušivých věcí. Na této fotce zůstaly z klobouku, lasa, sedla i nádoby se střelným prachem jen nenápadné obrysy a pozornost se tak soustředí na ústřední motiv. Okolí jen nenápadně dokresluje atmosféru
|
Kamil Rodinger
V tomto případě by naopak byla obrovská škoda oříznout stín lampy. Ten je nedílnou součástí hlavního motivu a je třeba s ním umět v kompozici pracovat. Bez stínu by fotka vypadala prázdně. Důležité je najít si takové místo, aby nejen lampa, ale i stín vypadal na snímku zajímavě
|
Kamil Rodinger
Lidé jsou zvyklí sledovat svět kolem sebe z úrovně očí. Proto mají mnohem větší šanci zaujmout pozornost diváka zcela odlišné a neokoukané úhly záběru. Například při fotografování malých dětí nebo zvířat neváhejte zaujmout polohu ležícího střelce a fotografovat je z takzvané „žabí perspektivy“
|
Kamil Rodinger
Snímkům z nadhledu naopak říkáme „ptačí perspektiva“. V obou případech je velice důležitá i správná volba ohniskové vzdálenosti objektivu. Ale to by pro vás po přečtení minulého dílu seriálu neměl být problém
|
Kamil Rodinger
Jedním ze základních kompozičních pravidel je tzv. pravidlo třetin. Obraz rozdělíte dvěma od sebe stejně vzdálenými svislými a rovnoběžnými úsečkami. Umístíte li na snímku alespoň do jednoho jejich průsečíků podstatný prvek, vytvoříte dojem vyváženosti. Zde tomu tak není, porovnejte proto záběr s úvodní fotografií. Vidíte, že chrám umístěný ve třetině snímku působí zajímavěji, než když je uprostřed. Zasazení hlavního motivu do třetiny obrázku se též ve fotografii říká zlatý řez
|
Kamil Rodinger
Cenným kompozičním nástrojem jsou linie, které vedou oko diváka do vzdálené krajiny až do místa, kde se cesta ztrácí na obzoru. V tomto případě je to dálnice – ale stejně tak by fungovala alej stromů či meandrující řeka. Působivé jsou jak vodorovné a svislé linie, tak diagonály
|
Kamil Rodinger
Kompozicí můžete dát snímku význam, který divák sice neumí pojmenovat, ale pocitově ho vnímá. Například při zachycení pohybu má jinou vypovídací hodnotu fotka, kde běžec z okraje do snímku vbíhá do záběru a jinou snímek běžce, který jakoby snímek opouští. Druhý běžec je pocitově vnímán jako rychlejší. Zde je tento vjem zdůrazněn ještě pohybovou neostrostí
|
Kamil Rodinger
Velice amatérsky působí krajinářský snímek nakloněného obzoru, a to zejména, když na něm například „teče“ moře z kopce. Pokud se vám to omylem podaří udělat snímek našikmo, ale jinak je pěkný, není třeba ho hned mazat. V editačním programu můžete horizont dodatečně srovnat
|
Kamil Rodinger
Namířit a stisknout
|
Kamil Rodinger
Vousatá dvojčata s knírem: Mají se k světu, kde je uvidíte?
Chtěl bych navrhovat interiéry a domy, co mám jít studovat?
Jak dělat pixel art 10: Menu, inventář, tláčítka... Bez nich se hrát nedá!
Prak je seriózní sport: Jak se střílí na gumu?
Jsem pořád nejmenší ze třídy a všichni mi říkají prcku
Skutečná monstra z našich moří: Odhalte hororové žebernatky