Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 3 - Objektový mód

Video se připravuje ...
Sdílej
 
V dalším dílu seriálů návodů jak pracovat s programem Blender začneme pracovat v objektovém módu. Položíme základní krychli modelovaného hradu. A nejen to! Vytvoříme i jeho hrubý obrys!

Přidáváme-li v Blenderu objekty do scény nebo s nimi manipulujeme jako s celkem, říkáme tomu práce v objektovém módu. Nemusíte mít strach, už jste na něj zvyklí, pracujeme v něm od začátku. Objektový mód se nehodí na detaily, ale dům se také nestaví od oken k základům.

Po každé akci se vlevo dole zobrazí záložka s dodatečným nastavením •  archiv autora

Po každé akci se vlevo dole zobrazí záložka s dodatečným nastavením. Jakmile provedeme jinou akci, tabulka se změní a nelze ji vrátit zpět.

Pro úpravy objektu používáme tabulku TRANSFORMACE •  archiv autora

Pro úpravy objektu používáme tabulku TRANSFORMACE na pravé straně obrazovky. pod ikonou VLASTNOSTI OBJEKTU (oranžový čtvereček).

Pro přesné zadání velikosti si klávesou N vyvoláme panel na pravé straně obrazovky •  archiv autora

Pro přesné zadání velikosti si klávesou N vyvoláme panel na pravé straně obrazovky. Panelu se říká N-panel a je v něm ukryto více věcí, než se na první pohled zdá.

blender_vice_vybranych_objektu (tohle je společné pro body 4 a 5)

Objekt potřebujeme posunout ve dvou osách najednou... •  archiv autora

Objekt potřebujeme posunout ve dvou osách najednou, např. X a Y. Jinými slovy potřebujeme vypnout osu Z. To uděláme klávesovou zkratkou SHIFT + Z, kterou stiskneme po vyvolání akce (G, R, S).

Většinu akcí lze provádět zároveň s více objekty •  archiv autora

Většinu akcí lze provádět zároveň s více objekty. Pro výběr objektů stiskneme klávesu SHIFT a levým tlačítkem vybíráme objekty. Zvýrazní se oranžově.

Objekt skryjeme levým tlačítkem myši a stiskem klávesy H. Pro znovuzobrazení stiskneme ALT + H. Vybereme-li objekt a stiskneme SHIFT + H, skryjí se na scéně všechny objekty kromě aktuálně vybraného.

Dokonale kulaté objekty v 3D grafice neexistují •  archiv autora

Dokonale kulaté objekty v 3D grafice neexistují. Jako příklad použijme válec, kde po přidání do scény můžeme nastavit počet vertexů neboli počet stran, které tvoří jeho obvod. Na obrázku je válec s počtem stran 32 a druhý jen s 8. Čím větší číslo, tím je válec „kulatější“, ale projekt také náročnější pro hardware počítače.

u hranatých tvarů můžeme Blenderu říci, aby je „vyhladil“ •  archiv autora

I u hranatých tvarů můžeme Blenderu říci, aby je „vyhladil“. Klikneme pravým tlačítkem na válec a vybereme HLADKÉ STÍNOVÁNÍ. Blender se snaží vyhladit všechny hrany i mezi boky a horní/dolní stranou válce. Na pravé straně proto v NASTAVENÍ OBJEKTU rozklikneme NORMÁLY, zaškrtneme AUTOMATICKÉ VYHLAZENÍ a zadáme hodnotu 60.

Soubory pro mistry Blenderu:

Projekt z minulého dílu >

Projekt po dokončení 3. dílu >

Další díly seriálu Mistr Blenderu najdete tady:

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1 - Základní nastavení

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1 - Základní nastavení

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2 - referenční obrázky

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2 - referenční obrázky

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

 

Články odjinud