Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 5 - Nástroje editačního módu

Video se připravuje ...
Sdílej
 
Zaměříme se na další užitečné nástroje editačního módu. Jak začít (a pokračovat) s 3D grafikou v programu Blender zjistíte tady.

Začneme 3D kurzorem, jehož funkce je často mylně chápána. Nástroj VÝŘEZ SMYČKOU přidává na objekt řez. Nástrojem VYSUNUTÍ OBLASTI vymodelujeme střechy budov jednodušeji než přidáváním dalších objektů. Poslední dva zmíněné nástroje fungují jen v editačním módu, a proto nezapomeňte klávesou TAB režim včas přepnout.

3D kurzor je červeno-bílé kolečko s černým terčíkem uprostřed •  Marek Hůlka

3D kurzor je červeno-bílé kolečko s černým terčíkem uprostřed. Označujeme jím místo kam např. přidat nový objekt.

Polohu 3D kurzoru měníme přidržením klávesy SHIFT a kliknutím pravým tlačítkem do scény •  Marek Hůlka

Polohu 3D kurzoru měníme přidržením klávesy SHIFT a kliknutím pravým tlačítkem do scény. Na umístění 3D kurzoru funguje i funkce PŘICHYTIT.

Po přesunutí 3D kurzoru přidejte nový objekt přes SHIFT + A •  Marek Hůlka

Po přesunutí 3D kurzoru přidejte nový objekt přes SHIFT + A. Nebo přemístěte některý z existujících na scéně tak, že v objektovém režimu na něj kliknete pravým tlačítkem a zvolíte PŘICHYTIT -- VÝBĚR KE KURZORU.

Ikonu nástroje VÝŘEZ SMYČKOU najdeme v levém menu •  Marek Hůlka

Ikonu nástroje VÝŘEZ SMYČKOU najdeme v levém menu. Klikneme, najedeme myší na objekt a Blender žlutou čarou naznačí výslednou polohu řezu. Potvrdíme levý tlačítkem. V levém rohu si otevřeme nastavení řezu a změníme počet třeba na 2. Blender přidá na plochu další řez a oba automaticky vystředí.

Klávesová zkratka pro VÝŘEZ SMYČKOU je CTRL + R •  Marek Hůlka

Klávesová zkratka pro VÝŘEZ SMYČKOU je CTRL + R. Na rozdíl od použití přes ikonu máme možnost přidat/odebrat řezy pomocí kolečka myši. Otáčením nahoru řez přidáváme, otáčením dolů odebíráme. Levým tlačítkem potvrdíme počet a vybereme polohu řezu na objektu. Buď levým tlačítkem myši zvolenou polohu potvrdíme, anebo stisknutím pravého tlačítka umístíme řezy do vystředěné polohy.

Nástroj VYSUNUTÍ OBLASTI vybraný prvek vysune a napojí na původní místo na objektu •  Marek Hůlka

Nástroj VYSUNUTÍ OBLASTI vybraný prvek vysune a napojí na původní místo na objektu. Vybereme vrchol/hranu/plochu a zapneme nástroj. Tažením za žluté plus prvek vysuneme.

Klávesová zkratka nástroje VYSUNUTÍ OBLASTI je E •  Marek Hůlka

Klávesová zkratka nástroje VYSUNUTÍ OBLASTI je E. Vybereme vrchol/hranu/plochu a po stisknutí E s prvkem libovolně pohybujeme. V tomto bodě můžeme zamknout vysunutí do jednotlivých os X, Y, nebo Z stisknutím příslušné klávesy. Nebo naopak odebrat osu z akce VYSUNUTÍ pomocí SHIFT + X, Y nebo Z. Pro potvrzení použijeme levé tlačítko.

Při použití nástroje VYSUNUTÍ OBLASTI přes klávesovou zkratku lze pravým tlačítkem akci zrušit. Tím ale vytažený prvek nezmizí. Schválně to zkuste a poté znovu vyberte prvek a stiskněte klávesu G. Uvidíte, že vytažený prvek zůstal a nyní s ním manipulujete. Ve videu na našich stránkách si ukážeme, jak zmíněné chování využít.


Klávesové zkratky

SHIFT + pravé tlačítko myši - posun 3D kurzoru

CTRL + R v režimu úprav - nástroj výřez smyčkou/cross cut

E v režimu úprav - nástroj vysunutí oblasti/extrude

CTRL + Z - vrátit akci zpět

Soubory pro mistry Blenderu:

Projekt z minulého dílu >

Projekt po dokončení 6. dílu >

Nevíte si rady? Nebo byste se rádi o svůj 3D model podělili? Napište do redakce na adresu mourrison@abicko.cz!

Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu:

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 3 - Objektový mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 3 - Objektový mód

 

Články odjinud