Modifikátory nám mají ušetřit zdlouhavou a nudnou práci. Vybereme si libovolnou operaci, jako třeba ZAOBLIT objekt. Bum! A hrany objektu jsou … zkosené. Proč? Skutečnost je taková, že v záplavě hejblátek, přepínátek a čísel může správné nastavení modifikátoru dát zabrat. Ale my vás v tom nenecháme samotné! V následujících řádcích a ve videu projedeme několik modifikátorů i s jejich správným nastavením.
Pro práci s modifikátory slouží záložka s ikonou modrého klíče (pravá strana). Modifikátor si vybereme z výběrového pole PŘIDAT MODIFIKÁTOR. Jeho záložka s nastavením se objeví pod výběrovým polem. Modifikátor můžeme odebrat kliknutím na křížek vpravo nahoře jeho karty.
Modifikátoru musíme zadat parametry, tím změníme jeho chování a vlastně i výslednou geometrii objektu. Některé mají lehké nastavení, jiné naopak složité a zvolení správné kombinace trvá. Určitě experimentujte! Jen tak najdete ty nejlepší kombinace.
Modifikátor ZAOBLIT je na první pohled matoucí, protože hrany objektu zkosí. První volba je VELIKOST, kterou není třeba blíže představovat. Parametr SEGMENTY rozdělí zkosení na více částí. Zadáme-li číslo 20, zkosení se rozdělí na 20 menších plošek. Tím bude jemnější a připomíná zaoblení. Odtud název modifikátoru. Na parametr SEGMENTY pozor. Při neopatrném použití značně zvýší náročnost geometrie objektu. Hodnotu musíme zadávat s rozmyslem.
Modifikátor ZTLOUSTNOUT vezme všechny plochy objektu a přidá jim další rozměr - tloušťku. Tu lze nastavit stejně pojmenovaným parametrem. Odebereme-li z válce horní plochu, aplikací modifikátoru ZTLOUSTNOUT z něj během pár vteřin uděláme hrneček nebo sklenici.
Modifikátor ZRCADLIT vezme zvolený objekt, udělá jeho kopii a zrcadlově ji umístí naproti originálu v ose nebo osách (X, Y a Z) navolených v parametru OSY. Zrcadlení se provádí pomocí středu původního objektu. Můžeme vybrat i jiný objekt, jehož střed se použije, pomocí kapátka v parametru ZRCADLIT OBJEKT. Zrcadlením občas vznikají duplicity bodů. Je dobré si zaškrtnout funkci SLOUČIT, která duplicitní body odstraní.
Modifikátor BOOLEAN provádí 3 operace. SPOJENÍM objektů je výsledek jeden geometrický tvar vzniklý kombinací objektu, ke kterému je modifikátor přiřazen a dalšímu objektu, který je vybrán kapátkem v možnosti OBJEKT. Výsledkem operace PROTÍNAJÍ je tvar totožný s průnikem dvou objektů. Celá operace připomíná průnik množin, který asi znáte z matematiky. A poslední je ROZDÍL - od tvaru objektu se odečte tvar objektu vybraného v možnosti OBJEKT. Nejčastěji se tak “vrtají” díry.
Výsledek modifikátoru BOOLEAN není hned vidět, hlavně u operace ROZDÍL. K výpočtu úpravy tvaru se nepoužije objekt vybraný kapátkem, ale jeho kopie. Původní objekt tedy stíní a výsledek hned nevidíme. Posuneme-li původní objekt, přepočítá se i výsledek a zase nic není vidět. Co s tím? Vybereme původní objekt myší a použijeme klávesu H pro schování. Teď už nám pohled nic neblokuje.
Dokud má modifikátor kartu v záložce modifikátorů, je v režimu náhledu (nastavení lze měnit). Ale pokud bychom objektem třeba otočili, tvar se může rozbít. Jakmile jsme s volbami spokojeni, změny musíme aplikovat - karta modifikátoru z pravého menu zmizí, a změny se propíší do geometrie objektu. Aplikujeme pomocí menu ukrytého pod šipkou dolů (v pravém horním rohu karty) a kliknutím na položku POUŽÍT. Zkratka je CTRL + A, pokud je ukazatel myši na kartě modifikátoru.
Soubory pro mistry Blenderu:
Projekt z minulého dílu >
Projekt po dokončení 8. dílu >
Nevíte si rady? Nebo byste se rádi o svůj 3D model podělili? Napište do redakce na adresu mourrison@abicko.cz!
Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu: