Po stopách české námořní historie: Jak se potápeči noří do minulosti

Po stopách české námořní historie: Jak se potápeči noří do minulosti
Sdílej
 
Nejen na dně Středozemního moře leží vraky, které vyprávějí neuvěřitelné příběhy našich námořníků. Po stopách české námořní historie vyrazil tým našich potápěčů. Podívejte se, jak se do ní doslova ponořili.

Před 110 lety a několika málo dny začala první světová válka. Lidé tehdy neměli tušení, že se mnoho z nich zvládne dožít i té druhé, a tak se pro ni vžil název Velká válka. Ústřední mocnosti (Německo, Rakousko-Uhersko, Osmanská říše a Bulharsko) a země Dohody (Anglie, Francie, Rusko a další) spolu bojovaly na zemi, ve vzduchu i na mořích. A právě na jejich dnech dodnes můžeme nalézt četné artefakty spojené s našimi námořníky. 

Trénink českých námořníků? Možná na rybníku 

K rakousko-uherskému válečnému loďstvu v Jaderském moři byli odvedeni fyzicky i technicky nejzdatnější muži. Čekala na ně čtyřletá služba, ze které se vrátili zpět domů jen ti nejšťastnější. Naprostá většina českých vojáků viděla při výcviku v Pule, Rijece, Terstu či Kotoru moře vůbec poprvé v životě.

Přesto se z nich stala esa rakousko-uherské flotily. Například kapitán Zdenko Hudeček je dodnes hodnocen jako nejúspěšnější ponorkový velitel Rakouska-Uherska vůbec, počítáme-li tonáž jím potopených lodí. 

Potápěči Filip Tůma a Zdeněk Partyngl využili dlouhé dekomprese k fotografování •  Czech Diving Team

Rakouský Titanic

Ábíčko se spojilo se skupinou odvážných dobrodruhů a historiků, kteří si říkají Czech Diving Team. Už více než 20 let se věnují potápění k vrakům, a to převážně těm, které jsou nějakým způsobem propojeny právě s českými námořníky. Za tu dobu uskutečnili již 32 různorodých expedic.

A to nejen na Jadran, ale třeba i na Bahamy k vraku československé lodi Pionýr, která ztroskotala v srpnu 1969, když najela na korálový útes. Zkoumali i „rakouský Titanic“ SS Linz, na kterém podle oficiálních dat zahynulo 697 lidí, neoficiálně až 3000. V roce 2008 objevili v hloubce 125 metrů dávno ztracenou italskou vlajkovou loď Giuseppe Garibaldi, potopenou kapitánem Rudolfem Singulem z Brna.

Jedinečná ponorka

O tom, jak příprava, realizace a vyhodnocení takové expedice vypadá, jsme si povídali s šéfem týmu Zdeňkem Partynglem a námořním historikem Borisem Golem. Oba se nedávno vrátili z chorvatského Molunatu, kde podle prvotních předpokladů měla ležet potopená německá ponorka UC24. Nakonec ale zjistili, že vše je úplně jinak. Tento vrak sice výraznou českou stopu výjimečně nemá, jde však o jednu z mála ponorek z první světové války, k nimž je možné se v současnosti potopit. A to už něco znamená. 

Historik vyvrací předpoklady

První informace o potopeném plavidle nacházejícím se v této oblasti získal Czech Diving Team již v roce 2006. Tehdy se spekulovalo o tom, že by mohlo jít o rakousko-uherský torpédový člun. Chorvatští potápěči v roce 2019 uskutečnili řadu ponorů a prohlásili vrak za německou ponorku typu UC II s označením UC24.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

 

Články odjinud