Před 110 lety a několika málo dny začala první světová válka. Lidé tehdy neměli tušení, že se mnoho z nich zvládne dožít i té druhé, a tak se pro ni vžil název Velká válka. Ústřední mocnosti (Německo, Rakousko-Uhersko, Osmanská říše a Bulharsko) a země Dohody (Anglie, Francie, Rusko a další) spolu bojovaly na zemi, ve vzduchu i na mořích. A právě na jejich dnech dodnes můžeme nalézt četné artefakty spojené s našimi námořníky.
Trénink českých námořníků? Možná na rybníku
K rakousko-uherskému válečnému loďstvu v Jaderském moři byli odvedeni fyzicky i technicky nejzdatnější muži. Čekala na ně čtyřletá služba, ze které se vrátili zpět domů jen ti nejšťastnější. Naprostá většina českých vojáků viděla při výcviku v Pule, Rijece, Terstu či Kotoru moře vůbec poprvé v životě.
Přesto se z nich stala esa rakousko-uherské flotily. Například kapitán Zdenko Hudeček je dodnes hodnocen jako nejúspěšnější ponorkový velitel Rakouska-Uherska vůbec, počítáme-li tonáž jím potopených lodí.
Rakouský Titanic
Ábíčko se spojilo se skupinou odvážných dobrodruhů a historiků, kteří si říkají Czech Diving Team. Už více než 20 let se věnují potápění k vrakům, a to převážně těm, které jsou nějakým způsobem propojeny právě s českými námořníky. Za tu dobu uskutečnili již 32 různorodých expedic.
A to nejen na Jadran, ale třeba i na Bahamy k vraku československé lodi Pionýr, která ztroskotala v srpnu 1969, když najela na korálový útes. Zkoumali i „rakouský Titanic“ SS Linz, na kterém podle oficiálních dat zahynulo 697 lidí, neoficiálně až 3000. V roce 2008 objevili v hloubce 125 metrů dávno ztracenou italskou vlajkovou loď Giuseppe Garibaldi, potopenou kapitánem Rudolfem Singulem z Brna.
Jedinečná ponorka
O tom, jak příprava, realizace a vyhodnocení takové expedice vypadá, jsme si povídali s šéfem týmu Zdeňkem Partynglem a námořním historikem Borisem Golem. Oba se nedávno vrátili z chorvatského Molunatu, kde podle prvotních předpokladů měla ležet potopená německá ponorka UC24. Nakonec ale zjistili, že vše je úplně jinak. Tento vrak sice výraznou českou stopu výjimečně nemá, jde však o jednu z mála ponorek z první světové války, k nimž je možné se v současnosti potopit. A to už něco znamená.
Historik vyvrací předpoklady
První informace o potopeném plavidle nacházejícím se v této oblasti získal Czech Diving Team již v roce 2006. Tehdy se spekulovalo o tom, že by mohlo jít o rakousko-uherský torpédový člun. Chorvatští potápěči v roce 2019 uskutečnili řadu ponorů a prohlásili vrak za německou ponorku typu UC II s označením UC24.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.