LEGO Technic McLaren: Jak postavit auto v životní velikosti?

LEGO Technic McLaren: Jak postavit auto v životní velikosti?
Sdílej
342 817 kostek stavebnice LEGO Technic na závodním okruhu F1 Silverstone. Model auta McLaren P1 v životní velikosti váží přes tunu a jezdí rychlostí 50–60 kilometrů v hodině.

Závodní okruh Silverstone má délku 5891 metrů a najdete ho v anglickém hrabství Northamptonshire na místě bývalého vojenského letiště. V roce 1950 se zde konal první závod Formule 1 a od té doby byl svědkem mnoha historických okamžiků.

Nejnovější z nich se odehrál 6. září 2024. Nebyl však o rychlosti. Jezdec Formule 1 Lando Norris usedl do speciální verze hybridního supersportu McLaren P1. Na první pohled bylo zřejmé, že nejde o běžný vůz – tento McLaren P1 byl totiž kompletně sestaven z dílků LEGO Technic. Dohromady jich je 342 817 a váží 1220 kilogramů. 

LEGO auto jede

Pod karoserií z kostek se nachází ocelová konstrukce, ke které jsou připevněny osy s pneumatikami, řídicí jednotka a 768 motorů z dílků LEGO. Norris v autě sice netrhal asfalt rychlostí 160 kilometrů za hodinu, ale Silverstone spolehlivě a plynule objel s maximální rychlostí dosahující 50–60 kilometrů za hodinu. Z rekordu měli velkou radost i ve středočeském Kladně, kde celý vůz vznikl – od prvního návrhu až po zkompletování.

Velké modely z Kladna

Pobočka Model Production LEGO Group v Kladně se specializuje na vývoj velkých modelů. Setkáváte se s nimi na výstavách, ve značkových prodejnách, v Legolandu nebo v dánském zážitkovém centru LEGO House (reportáž najdete na tady) a na dalších místech. McLaren není jejich první auto, ale jde o první model v měřítku 1 : 1, který má plně funkční řízení. Jaká k němu vedla cesta?

McLaren nejprve v počítači

Automobilka McLaren nejprve poskytla inženýrům z českého Lega technické výkresy a 3D modely skutečného auta. Úkolem projektantů bylo přemodelovat ho do kostek Lega, opět ve spolupráci s automobilkou.

Jak nám řekl Lubor Zelinka, designér z českého Lega, používá k tomu vlastní program Lego Designer. Ten dovoluje vytvořit virtuální rám a na něj „navěšovat“ jednotlivé kostky. Aplikace pracuje s fyzikálním modelem, nedovolí tedy na sebe připojit kostky v úhlech, které by v realitě nedávaly smysl. 

Lando Norris je proslavený fanoušek Lega •  Lego Group, Pavel Dobrovský

Aby bylo auto pevné

Nízká váha byla pro auto klíčová, protože čím je lehčí, tím je rychlejší. Zároveň muselo být bezpečné a vydržet jízdu po okruhu. Inženýři proto vymysleli vlastní podvozek z ocelové svařované konstrukce včetně náprav a řízení. Úplně poprvé v historii kladenské pobočky Lega vymysleli funkční zavěšení kol, aby se do Lego Technic karoserie McLarenu při jízdě nepřenášely vibrace.

Konstruktéři museli zakomponovat i komplexní elektroniku. Dohromady je v autě několik rozvaděčů, které se starají o všechny systémy včetně motoru. Ten vychází z klasických motorů Lego Technic, které jsou umístěné do osmi bloků uprostřed auta (stejně jako u originálu). Další rozvaděče obsluhují i dálkové a potkávací světlomety, brzdová světla, palubní displeje, blinkry, posilovač řízení a tak podobně.

Elementy, které nečekáte

Na stavbě McLarenu P1 se podílelo 23 konstruktérů a jejich práce zabrala kolem 2000 člověkohodin (6000 hodin zabrala příprava). Používali běžně dostupné elementy Lego Technic. Pouze 11 z nich si nechali vyrobit v jiné barvě než je ta, kterou koupíte v obchodech.

U některých částí přišli s kreativním řešením. Když se podíváte třeba na zadní světla, tak vás nenapadne, že jde o kryt kabiny rolby z Lego Technic 42148. Přední světla jsou kabiny ponorek z Lego City. Další příklad vidíte na vysouvacím přítlačném křídle, které je složeno z kapot a blatníků ze sériově vyráběné stavenice McLaren P1 s číslem 42172

Na okruh!

Lubor nám při ukazování jednotlivých elementů a jejich spojů prozradil, že při plánování bylo nutné připravit pouze jednu polovinu auta a následně ji zrcadlově překlopit, aby vznikla naprosto přesná „druhá strana“. To proto, aby stavbu stihli dokončit za pouhých 7 měsíců. V září 2024 byl model připraven a Lando Norris v něm objel závodní okruh Silverstone.

Designér stavebnic:

Od ábíčka do Lega

Lubor Zelinka pracuje jako designér Lego •  Lego Group, Pavel Dobrovský

Lubor Zelinka pracuje jako designér ve firmě Lego už 10 let. Za tu dobu se podílel na řadě velkých modelů aut včetně značek jako Bugatti, Lamborghini, Ferrari, Peugeot, Toyota nebo Fiat.

„Odmala jsem četl ábíčko a hrozně rád jsem stavěl vystřihovánky,“ řekl nám při návštěvě Lega. „Jenže ábíčko vycházelo jen dvakrát měsíčně, což pro mě bylo málo. Začal jsem si dělat vlastní vystřihovánky, kreslil si je v počítači a to mě přivedlo ke studiu počítačové grafiky na vyšší odborné škole.“

Následně Lubor pracoval třeba na celovečerním filmu Čtyřlístek ve službách krále. „Když jsem viděl pracovní nabídku od firmy Lego, okamžitě jsem zareagoval. Vyšlo to. Můžu tak v počítači navrhovat modely a v realitě je skládat dohromady.“

A co vy, chtěli byste také pracovat pro Lego jako designér? Lubor pro vás má pár tipů: „Důležitá je znalost grafických programů, ale také ochota dokazovat, že z elementů jde postavit úplně všechno. A nezapomínejte si uchovávat dětský úžas z tvořivého stavění!“

Lego Lambo: Zmenšené Lamborghini má i odpružení

Lego Lambo: Zmenšené Lamborghini má i odpružení

Lego Technic Ford Mustang: Kostky a augmentovaná realita

Lego Technic Ford Mustang: Kostky a augmentovaná realita

LEGO Technic NASA Mars Rover Perseverance: Postavili jsme si vesmírné vozítko!

LEGO Technic NASA Mars Rover Perseverance: Postavili jsme si vesmírné vozítko!

Články odjinud