Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1 - Základní nastavení

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 1 - Základní nastavení
Sdílej
 
Základní nastavení Blenderu: S prvním spuštěním Blenderu přichází „wow“ efekt. Jako když sedíte v kabině obrovského dopravního letadla. Začínáme s 3D grafikou...

Všude samé páčky a hejblátka! Nebojte, většinu zatím nebudeme potřebovat. V prvním díle návodů jak pracovat s Blenderem provedeme základní nastavení programu a naučíme se pohyb po scéně. Už tady se budou hodit nějaké klávesové zkratky. Veškeré postupy jsem pro vás ořezal až na „kost“, ať toho nemáme hodně. Pokud Blender znáte, pracujte, jak jste zvyklí.

Video se připravuje ...

Mistr Blenderu 1: Návod na otevřený software a jak to vlastně funguje • Zdroj: Marek Hůlka

1. Při prvním otevření Blenderu nás uvítá rychlé nastavení. Zde si vybereme jazyk. V seznamu je i čeština. Dále si můžeme zvolit barevný motiv. Ostatní nastavení neměníme. Klikneme na DALŠÍ a nyní nás Blender vyzve ke zvolení typu příštího projektu. Vybereme OBECNÝ.

Nacházíme se na hlavní scéně projektu •  Blender studio, archiv autora

2. Nacházíme se na hlavní scéně projektu. Současným stisknutím kolečka myši a pohybem myši se otáčíme kolem scény. Pokud nejdříve podržíme klávesu SHIFT a poté kolečko myši, tak se pohybujeme do stran. Otáčením kolečka se oddalujeme či přibližujeme k objektům.

V každém novém projektu máme na scéně 3 základní objekty •  Blender studio, archiv autora

3. V každém novém projektu máme na scéně 3 základní objekty – kameru, světlo a krychli. Objekt vybereme buď stiskem levého tlačítka myši na scéně, nebo přes strom objektů vpravo nahoře, kde klikneme na jeho název. Vybrané objekty jsou zvýrazněny oranžovým obrysem.

Prozatím můžeme všechny 3 objekty na scéně smazat, opět máme dvě možnosti •  Blender studio, archiv autora

Prozatím můžeme všechny 3 objekty na scéně smazat, opět máme dvě možnosti. Pravým tlačítkem myši klikneme na jeho název ve stromu objektů a zvolíme SMAZAT. Další možností je potom vybrat objekt na scéně a stisknout klávesu DELETE nebo klávesu X.

Standardní jednotka v Blenderu je 1 metr •  Blender studio, archiv autora

Standardní jednotka v Blenderu je 1 metr. Pro náš hrad je to ovšem málo. V pravém horním rohu klikneme na ikonku ZOBRAZIT PŘEKRYTÍ, kde v nastavení velikosti přepíšeme původní jedničku na hodnotu 10. Základní jednotkou nově tedy bude 10 metrů.

Pro přidání nového objektu do scény otevřeme nabídku PŘIDAT vlevo nahoře, nebo použijeme klávesovou zkratku SHIFT + A •  Blender studio, archiv autora

Pro přidání nového objektu do scény otevřeme nabídku PŘIDAT vlevo nahoře, nebo použijeme klávesovou zkratku SHIFT + A. Tuto nabídku pořádně prozkoumejte, bude se nám hodit.

Pro změnu zobrazení stiskneme klávesu Z, nebo použijeme ikonky s kuličkami v pravém horním rohu scény •  Blender studio, archiv autora

Pro změnu zobrazení stiskneme klávesu Z, nebo použijeme ikonky s kuličkami v pravém horním rohu scény. Na výběr jsou čtyři možnosti. Přidejte do scény nějaký objekt a vyzkoušejte je všechny. Na obrázku vidíme červenou krychli při použití všech druhů zobrazení.


Blender a klávesové zkratky:

X, DELETE – smazání objektu ze scény

Z – změna zobrazení objektů na scéně

SHIFT + A – přidání nového objektu do scény

Stisknutí kolečka myši – otáčení kolem scény


SHIFT + stisknutí kolečka myši – pohyb po scéně do stran, popř. nahoru/dolů

Otáčení kolečkem myši – přiblížení/oddálení

Soubory pro mistry Blenderu:

Projekt po dokončení 1. dílu >

Další díly seriálu Mistr Blenderu najdete tady:

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2 - referenční obrázky

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 2 - referenční obrázky

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 3 - Objektový mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 3 - Objektový mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

 

Články odjinud