V objektovém režimu jsme si připravili hrubý model, ujasnili si rozměry hradu a pomocí referenčních obrázků umístili budovy a skály. Nyní začíná práce na přesném tvaru a umístění jednotlivých objektů.
V levém horním rohu je kontextová nabídka, která naznačuje, že je scéna v objektovém režimu. Pro jeho změnu vybereme objekt levým tlačítkem myši a pomocí nabídky přepneme scénu do režimu úprav (též klávesa TAB).
Základní stavební prvek objektu je vrchol (angl. vertex) nebo také bod. Na objektu jsou vrcholy vyznačeny pomocí teček. Abychom je mohli vybrat levým tlačítkem myši, musíme mít zvolenou možnost VÝBĚR VRCHOLŮ hned vedle nabídky pro volbu režimu.
Spojením 2 vrcholů vznikne hrana (angl. edge). Hrany lze také upravit. Zvolíme VÝBĚR HRANY a levým tlačítkem klikneme na hranu, se kterou budeme pracovat.
Dalším prvkem je plocha (angl. face). Vzniká spojením 3 nebo více hran. Vyberete je možností VÝBĚR PLOCHY.
Pro výběr více prvků stejného typu můžeme přidržet klávesu SHIFT, levým tlačítkem myši je vybrat a provádět operace. Prvky mezi sebou nelze kombinovat. Pokud stiskneme na klávesnici písmeno A, označí se všechny prvky zvoleného typu.
S prvky lze provádět stejné operace jako s objekty – tedy posun, rotace a změna velikosti. Tím lze tvar objektu změnit k nepoznání. Střecha domu na obrázku vznikla tak, že jsem měnil velikost spodní a horní plochy.
Posun, rotace i změna velikosti objektu vychází z jeho středu. Tím, že objektu pozměníme pozice vrcholů, střed už nemusí být opravdovým středem a může docházet k problémům. Přepneme do objektového módu, na objekt klikneme pravým tlačítkem myši a dáme NASTAVIT PŮVOD a následně PŮVOD NA GEOMETRII. Blender vypočítá a nastaví přesný střed objektu.
Funkcí PŘICHYTIT zarovnáme základnu věže s horní plochou skály. Ikonku magnetu najdeme uprostřed obrazovky nahoře. Po zapnutí se pohyb bude provádět ve zvolených krocích. Tuto funkci více probereme ve videu.
Klávesové zkratky
TAB - přepínání mezi objektovým/editačním módem
SHIFT + levé tlačítko myši - výběr více objektů/vrcholů/hran/ploch
A - v objektovém režimu vybere všechny objekty scény, v režimu úprav vybere všechny vrcholy, hrany, plochy podle aktuálně zvoleného výběru
Soubory pro mistry Blenderu:
Projekt po dokončení 5. dílu >
Nevíte si rady? Nebo byste se rádi o svůj 3D model podělili? Napište do redakce na adresu mourrison@abicko.cz!
Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu: