Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 7 - renderování obrázků

Video se připravuje ...
Sdílej
 
Hrad ještě není kompletní, ale už nyní se jím můžete pochlubit s pomocí renderingu. Jak, si popíšeme a ukážeme ve video návodu tohoto dílu seriálu Mistr Blenderu.

Pohled skrz kameru

Rendering je záložka v Blenderu, ale můžeme tak označit i proces přípravy modelu na pořízení snímku. Musíme najít správný úhel, ze kterého bude nejlepší hrad ukázat, připravit správné osvětlení a přidat tzv. „křoví“ neboli objekty na pozadí, které doplní focenou scénu.

Klávesou Z změňte režim na VYKRESLENÝ. Scéna se ukáže v nejlepším možném rozlišení. Vykreslují se materiály a odráží okolní prostředí a zahlazují se hrany. Jenže chybí světlo.

S SHIFT + A přidáme do scény SVĚTLO •  Marek Hůlka

S SHIFT + A přidáme do scény SVĚTLO. Parametry upravíme v pravém dolním rohu v záložce OBJECT DATA PROPERTIES. Nastavíme typ SLUNCE, zvolíme barvu dle libosti a sílu 10. Světlo pomocí posunu a rotace umístíme nad hrad a nakloníme tak, aby budovy vrhaly stín.

S SHIFT + A přidáme do scény KAMERU •  Marek Hůlka

S SHIFT + A přidáme do scény KAMERU. Podobně jako světlo ji umístíme a natočíme. Kamera má v záložce OBJECT DATA PROPERTIES možnosti nastavení. Nezapomeňte je prozkoumat.

Klávesou N otevřeme N-panel na pravé straně a zvolíme záložku POHLED a zaškrtneme CAMERA TO VIEW •  Marek Hůlka

Nastavení polohy kamery může být zdlouhavé. Proto klávesou N otevřeme N-panel na pravé straně a zvolíme záložku POHLED a zaškrtneme CAMERA TO VIEW.

Na scéně stiskneme klávesu 0 a pozici a směr kamery nastavujeme podle aktuálního pohledu. Ten měníme držením prostředního tlačítka (kolečka) a tažením myší. Jakmile úhel nastavíme, CAMERA TO VIEW odškrtneme a N-panel klávesou N zavřeme.

Při renderování se nejčastěji používá renderovací engine Cycles nebo Eevee •  Marek Hůlka

Při renderování se nejčastěji používá renderovací engine Cycles nebo Eevee. Eevee je výchozí, jeho vykreslení je rychlé, avšak ne tak kvalitní. Cycles je pomalejší, ale výsledek bývá hezčí a detailnější. RENDER ENGINE vybereme v záložce VLASTNOSTI RENDEROVÁNÍ. Při použití Cycles přepneme ZAŘÍZENÍ na GPU VÝPOČET. Pokud máte dobrou grafickou kartu, výpočet bude rychlejší.

Pokud se vám zdá scéna za hradem prázdná, přidejte další objekty •  Marek Hůlka

Pokud se vám zdá scéna za hradem prázdná, přidejte další objekty. Vytvořte jednoduché stromy pomocí válce a kužele/koule. Přidejte za hrad třeba obrázek s oblohou tak, aby byl vidět na kameře. Experimentujte a zkoušejte.

Zvolte v levém horním rohu záložku RENDER a RENDER OBRÁZKU (nebo F12) •  Marek Hůlka

Vše připraveno? Zvolte v levém horním rohu záložku RENDER a RENDER OBRÁZKU (nebo F12). Obrázek se začne renderovat (počítat), v levém horním rohu můžeme vidět zbývající čas. Po dokončení uložíme snímek přes záložku OBRÁZEK - ULOŽIT JAKO... na náš harddisk a pošleme ho třeba Mourissonovi na e-mail. Těší se.

Soubory pro mistry Blenderu:

Projekt z minulého dílu >

Projekt po dokončení 7. dílu >

Nevíte si rady? Nebo byste se rádi o svůj 3D model podělili? Napište do redakce na adresu mourrison@abicko.cz!

Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu:

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 6 - Aplikování základních materiálů

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 6 - Aplikování základních materiálů

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 5 - Nástroje editačního módu

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 5 - Nástroje editačního módu

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 4 - Editační mód

 

Články odjinud